KLM vertraging? Kies uw situatie:




In een paar minuten geregeld Geen administratiekosten Geen succes, geen kosten

KLM vlucht vertraging of annulering, waar heb ik recht op? 

Als Nederlands grootste luchtvaartmaatschappij heeft KLM dagelijks te maken met vertraging en annuleringen van vluchten. In de Verordening 261/2005 zijn uw rechten beschermt, hierdoor heeft u in veel gevallen recht op vergoeding van KLM.

Via onderstaande vragen geven we antwoord op al uw vragen. Is het toch niet duidelijk? U kunt altijd uw KLM vlucht invoeren in de vluchtchecker of contact met ons opnemen via de e-mail, chat of per telefoon.

Wanneer heb ik recht op vergoeding van KLM bij vertraging?

Als u bij KLM vertraging heeft, valt deze bijna altijd onder de Verordening 261/2004, waarin uw rechten als passagier staan beschreven. Hierin staan de volgende voorwaarden waaraan een vlucht moet voldoen om in aanmerking te komen voor vergoeding:

  • U heeft zich tijdig gemeld op de luchthaven en beschikt over de juiste vlucht- en reisdocumenten.
  • U bent met tenminste 3 uur vertraging op de eindbestemming aangekomen op de eindbestemming.
  • De vertraging was niet vanwege een buitengewone omstandigheid

In de regelgeving staat beschreven dat u ook dient te vliegen met een Europese luchtvaartmaatschappij of van of naar de Europese Unie dient te vliegen. Echter is KLM een maatschappij uit de Europese Unie en komen in principe alle vluchten voor vergoeding in aanmerking. Er is echter één uitzondering waarin de vlucht niet in aanmerking komt, en dat is wanneer de vlucht volledig buiten de Europese Unie plaatsvindt. Dit is het geval bij een vlucht van KLM van Amsterdam naar Jakarta, met een tussenstop in Singapore. Indien u als passagier alleen ticket hebt voor Singapore - Jakarta, en deze vlucht raakt vertraagd, dan heeft u geen recht op compensatie.

“Echter is KLM een maatschappij uit de Europese Unie en komen in principe alle vluchten voor vergoeding in aanmerking.”

Wanneer heb ik recht op vergoeding van KLM bij annulering?

Als uw KLM vlucht geannuleerd wordt, heeft u waarschijnlijk ook recht op vergoeding. Dit is van meerdere factoren afhankelijk, namelijk het moment van annuleren, de totale vertraging op de eindbestemming en de reden van annulering.

KLM mag de vluchten tot 2 weken van te voren annuleren en/of wijzigen zonder dat ze hiervoor vergoeding hoeven te betalen. Als ze u binnen twee weken voor vertrek op de hoogte brengen van de annulering, zijn de volgende regels van belang: 

- U bent tussen 14 en 7 dagen voor vertrek geïnformeerd over uw geannuleerde KLM vlucht en bent met een nieuwe vlucht meer dan twee uur eerder vertrokken of meer dan vier uur later aangekomen ten opzichte van de oorspronkelijke boeking.
- U bent minder dan 7 dagen voor vertrek geïnformeerd over uw geannuleerde KLM vlucht en bent met een nieuwe vlucht méér dan één uur eerder vertrokken of meer dan twee uur later aangekomen ten opzichte van de oorspronkelijke boeking.

Voldoet uw situatie aan deze criteria? Dan heeft u waarschijnlijk recht op vergoeding van KLM. Voer uw vluchtgegevens gelijk in in de vlucht checker!

Mijn KLM vlucht is geannuleerd, wat nu?

Als u KLM vlucht binnen 2 weken voor vertrek wordt geannuleerd, dan heeft u mogelijk recht op vergoeding. KLM dient u in alle gevallen een andere vlucht aan te bieden om alsnog zo snel mogelijk op de eindbestemming aan te komen. Indien u hierbij dus eerder of later aankomt, dienen ze u naast de nieuwe vluchten, ook de vergoeding te betalen. Voor de nieuwe vluchten hoeft u niet te betalen.

U hoeft het aanbod voor de nieuwe vluchten van KLM niet te accepteren. Doet u dit niet en besluit u zelf nieuwe vluchten te regelen die u beter uitkomen, dan hoeft KLM niet meer voor u te zorgen. Zie dienen nog wel de vergoeding en de teruggave van de originele KLM ticket kosten te vergoeden.

Door de vertraging heeft mijn reis geen zin meer, wat nu?

Indien u vlucht dusdanig lang vertraagd raakt dat verder reizen voor u geen zin meer heeft dan kunt u de vlucht na 5 uur vertraging kosteloos annuleren. Daarnaast dient KLM de ticketkosten en de vergoeding voor de vertraging te betalen. Stel u blijft vanwege een gemiste aansluiting op een buitenlandse luchthaven steken en verder reizen heeft geen nut meer, dan dient KLM u ook een vlucht naar de eerste vertreklocatie aan te bieden.

Mijn nieuwe vlucht gaat pas een dag later, moet ik een hotel boeken?

Soms gaat er pas de volgende dag (of nog later (!)) een vlucht waarmee u alsnog op uw eindbestemming terecht kunt komen. In dat geval dient KLM u te verzorgen totdat de nieuwe vlucht vertrekt, ook wanneer de vertraging of annulering is vanwege buitengewone omstandigheden. Het volgende dient KLM aan te bieden:  

  • Eten en drinken in normale verhouding tot de vertraging
  • Hotel overnachting totdat de vervangende vlucht vertrekt
  • Vervoer van en naar de luchthaven/hotel

Meestal wordt dit geregeld door KLM. Mocht u toch zelf kosten moeten maken voor bovenstaande, bewaar dan de bonnetjes goed zodat we deze kosten ook kunnen claimen. Let wel; alcoholische versnaperingen en/of extreem dure hotels worden vaak niet vergoedt.

Hoe hoog is de vergoeding van KLM?

De vergoeding staat los van de prijs die u heeft betaald voor uw ticket en/of in welke klasse u reist. De hoogte van de vergoeding wordt bepaald door de vluchtafstand en de uiteindelijke vertraging. Bij vertragingen, overboeking en/of gemiste aansluitingen zijn de vergoeding als volgt;

 

De vertraging wordt berekend door het verschil in aankomsttijd op uw ticket en de daadwerkelijke aankomsttijd. De officiële aankomsttijd is wanneer het toestel aan de gate staat en de de deur wordt geopend. Het is dus niet het moment van landen, wat veel luchtvaartmaatschappijen beweren. Het kan dus ook zo zijn dat u met 3 uur en 15 minuten vertraging vertrekt, maar toch net binnen de 3 uur aankomt. In dat geval heeft u geen recht op vergoeding. 

Bij annulering zijn de vergoedingen afhankelijk van het nieuwe vertrekmoment, en de nieuwe aankomsttijd. Deze zijn als volgt:  

 

Hoe dien ik een claim in voor mijn vertraging bij KLM?

  • Check uw KLM vlucht: voer uw vlucht in en zie gelijk hoeveel vergoeding u kunt ontvangen
  • Documenten aanleveren: om de claim voor u te kunnen starten hebben we de boekingsgegevens en/of boardingpassen, identiteitsbewijs en een getekende volmacht nodig. Deze kunt u mailen of toevoegen aan uw dossier.
  • Claimproces: we zullen KLM aanschrijven over uw vertraging en houden u op de hoogte van de ontwikkelingen. Komen we er per brief niet uit, dan zullen we na verloop van tijd mogelijk een rechtszaak starten.
  • Uitbetaling: als het ons is gelukt om de claim te winnen zullen we spoedig overgaan tot uitbetaling aan u, minus onze succesfee van 25%. Lukt het niet, dan zijn er voor u geen kosten.

Door onze jarenlange ervaring weet KLM inmiddels dat we doorgaan tot de rechtbank, waarin we vaak aan het langste eind trekken. Vele passagiers hebben dan ook de vergoeding via Aviclaim verkregen. Dien gelijk uw claim in. 

Kan ik nog steeds een claim indienen voor mijn KLM vertraging?

Dat hangt af van wanneer uw vlucht was. U kunt tot twee jaar na dato de claim indienen. Daarna komt u claim te vervallen. Heeft u vertraging gehad met KLM in het afgelopen jaar? Dien dan snel uw claim in zodat wij tijdig kunnen starten.  

Welke situaties zijn buitengewone omstandigheden?

De enige reden waarom KLM na het vertragen of annuleren van de vlucht niet hoeft te vergoeden, is wanneer zij kunnen bewijzen dat er sprake was van buitengewone omstandigheden. U kunt zich dan ook voorstellen dat KLM zich bij het minste of geringste beroept op buitengewone omstandigheden, zodat zij niet hoeven te vergoeden.

“U kunt zich dan ook voorstellen dat KLM zich bij het minste of geringste beroept op buitengewone omstandigheden, zodat zij niet hoeven te vergoeden.”

Buitengewone omstandigheden zijn situaties welke onverwacht, onvermijdbaar en afkomstig van externe factoren zijn. Recente voorbeelden zijn de sluiting van het Pakistaanse luchtruim vanwege oorlogsdreiging of de drones in Engeland welke de luchthaven van Gatwick plat legden. Een veel gehoord voorbeeld is ook extreem slecht weer. Veel van deze zaken weten wij toch nog te winnen, omdat vooral KLM vaak erg veel vluchten annuleert of vertraagd zodra er slecht weer is voorspeld. Een goed voorbeeld is de ‘verwachte sneeuw’ van januari 2019.

Aangezien onze database de vluchtgegevens en al het luchtvaartnieuws monitort, zijn wij in staat om voor u te beslissen of er sprake is van buitengewone omstandigheden of niet. Beslis dus niet zelf of u recht heeft op vergoeding maar vul uw vluchtgegevens gelijk in!  Wilt u uw KLM vlucht volgen, dan dan op de link. 

Hoe weet ik of ik recht heb op vergoeding?

Het is goed voor te stellen dat u geen idee heeft hoe ver u vlucht was en hoe lang uw KLM vertraging nu exact was. Het snelste antwoord op deze vraag door gelijk uw vluchtgegevens in te vullen en we geven u gelijk de uitslag. Waar wacht u nog op?

Kies uw situatie bij KLM!

Vlucht vertraagd

Was uw vlucht bij KLM met meer dan 3 uur vertraagd, dan heeft u waarschijnlijk recht op een compensatie! Doe gelijk de check boven, of onderaan de pagina om te zien waar u recht op heeft. 

Vlucht geannuleerd

Was uw vlucht bij KLM geannuleerd en bent u daardoor met meer dan 3 uur vertraging op uw eindbestemming aangekomen? Dan heeft u waarschijnlijk recht op een compensatie! Doe gelijk de check boven, of onderaan de pagina om te zien waar u recht op heeft.

Vlucht overboekt

Was uw vliegtuig bij KLM overboekt en mocht u niet mee? Kwam u hierdoor met meer dan 3 uur vertraging alsnog aan op uw bestemming, dan heeft u waarschijnlijk recht op een compensatie! Doe gelijk de check boven, of onderaan de pagina om te zien waar u recht op heeft.

Dagelijks vechten we voor het gerecht zaken tegen KLM uit. Vaak draait dit om weersomstandigheden waarbij KLM vele vluchten annuleert. Vrijwel in elke casus blijkt dat de vertraging en annulering te voorkomen waren en dus hebben de passagiers recht op vergoeding? Bent u de volgende passagier die via Aviclaim de vergoeding ontvangt? 

quote_image

Ervaringen

Onze klanten geven ons gemiddeld een !