SAS vertraging? Kies uw situatie!




In een paar minuten geregeld Geen administratiekosten Geen succes, geen kosten

SAS vlucht vertraagd of geannuleerd, waar heb ik recht op? 

Scandinavian Airlines, afkorting SAS, is de grootste luchtvaartmaatschappij van Scandinavië. Het is de gezamenlijke maatschappij van Denemarken, Noorwegen en Zweden. Grote kans dus dat u met SAS vliegt als u naar het noorden trekt. Mocht u vanwege een vertraagde of geannuleerde vlucht later aankomen op uw bestemming, dan heeft u door de EU verordening 261/2004 recht op een vergoeding. Ook als uw vlucht overboekt is, geldt deze verordening. De vertraging moet meer dan drie uur na de geplande aankomsttijd zijn en de schuld zijn van Scandinavian Airlines.

Via de onderstaande vragen geven we antwoord op al uw vragen. Als er nog iets onduidelijk is, dan kunt u altijd uw SAS vlucht checken via de vluchtchecker of contact opnemen via de chat, de telefoon of via e-mail.

Heb ik recht op een vergoeding van SAS?

Als u aan de volgende voorwaarden voldoet, heeft u recht op een vergoeding van Scandinavian Airlines:

  • U was op tijd op de luchthaven en beschikt over de juiste reisdocumenten;
  • U bent met minimaal 3 uur vertraging aangekomen op uw eindbestemming;
  • De vertraging was niet vanwege een buitengewone omstandigheid, maar door toedoen van SAS.

Voldoet u aan alle voorwaarden? Dan heeft u recht op een vergoeding! De regels verschillen bij een vertraagde of geannuleerde SAS-vlucht. De verschillen leggen we hieronder uit.

Hoe kan ik controleren of ik recht heb op een vergoeding van SAS?

Door uw vluchtnummer en de datum waarop u vloog in te vullen in de vluchtchecker, kunt u controleren óf u recht heeft op een vergoeding én hoe hoog deze zal zijn. De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van twee factoren; de afstand van uw SAS-vlucht en de vertraging van uw aankomsttijd. De vluchtchecker weet deze dingen, waardoor u direct een antwoord krijgt of u recht heeft op een vergoeding voor uw vertraagde vlucht.

Mijn SAS-vlucht is vertraagd, hoe hoog is mijn vergoeding?

Voor de hoogte van uw vergoeding is het niet belangrijk hoeveel u heeft betaald voor uw ticket. Alleen de afstand en de tijd van uw vertraging hebben hier invloed op. De vergoedingen zijn als volgt:

Vluchtafstand

Vertraging

Vergoeding

Vluchten tot 1500 km

> dan 3 uur

€ 250,00

Vluchten tussen 1500/3500 km 

> dan 3 uur

€ 400,00

Meer dan 3500 km

Tussen 3 en 4 uur

€ 300,00

Meer dan 3500 km

> dan 4 uur

€ 600,00

 

Mijn SAS-vlucht is geannuleerd, hoe hoog is mijn vergoeding?

Als uw SAS-vlucht geannuleerd is, dan is de hoogte van uw vergoeding afhankelijk van de afstand van uw vlucht en de nieuwe vertrek- en aankomsttijd. Ook hier is de hoogte van uw vergoeding niet afhankelijk van de prijs van uw ticket. Als uw vlucht meer dan 14 voor vertrek wordt geannuleerd, dan heeft u geen recht op vergoeding.

Vluchtafstand  Vertrek   Aankomst Vergoeding
Tot 1500 km  > 2 uur eerder       of    > 4 uur later €250,00
Tussen 1500/3500 km       > 2 uur eerder of > 4 uur later €400,00 
Meer dan 3500 km > 2 uur eerder of > 3-4 uur later           €300,00
Meer dan 3500 km > 2 uur eerder of > 4 uur later €600,00

Uw vlucht is binnen 7 dagen voor vertrek geannuleerd: 

Vluchtafstand  Vertrek   Aankomst Vergoeding
Tot 1500 km  > 1 uur eerder       of    > 2 uur later €250,00
Tussen 1500/3500 km       > 1 uur eerder of > 2 uur later €400,00 
Meer dan 3500 km > 1 uur eerder of > 2-4 uur later           €300,00
Meer dan 3500 km > 1 uur eerder of > 4 uur later €600,00

De tijd van uw SAS vertraging wordt berekend aan de hand van de aankomsttijd. Dit is de tijd dat de deur wordt geopend. Het moment van landen heeft hier dus geen invloed op. Mocht u met meer dan 3 uur vertraging vertrekken, maar met minder dan 3 uur vertraging aankomen, dan heeft u geen recht op een vergoeding. Hoe kan dat? Dat kunt u hier [link] lezen!

Hoe dien ik een claim in?

Het indienen van een claim kent vier stappen:

  1. Vlucht checken. Via de vluchtchecker kunt u direct zien of uw vertraagde- of geannuleerde vlucht in aanmerking komt voor een vergoeding én hoe hoog deze vergoeding is.
  2. Documenten aanleveren. Wij hebben uw boekingsgegevens, een kopie van uw identiteitsbewijs en een getekende volmacht van u nodig. Deze kunt u via het dossier toevoegen aan uw claim of mailen naar info@aviclaim.nl
  3. De claim. U hoeft nu niets meer te doen. Wij zullen contact opnemen met Scandinavian Airlines en u op de hoogte houden van de ontwikkelingen rondom uw claim. Mochten we er via het brieventaject niet uitkomen, dan zullen wij waarschijnlijk een rechtszaak starten.
  4. Uitbetaling. Mochten wij de claim winnen, dan zullen wij overgaan tot uitbetaling van uw vergoeding. Wij houden 25% van de vergoeding is als succesfee. Als wij de claim niet winnen, dan zitten er geen kosten aan verbonden.

 Ik heb onkosten gemaakt, worden deze vergoed?

Het kan dat u door uw Scandinavian Airlines vertraging extra kosten heeft moeten maken. Deze kunnen ook vergoed worden. De verordening heeft een aantal dingen vastgesteld waar u recht op heeft:

  • Eten en drinken;
  • Hotelaccommodatie indien nodig;
  • Vervoer van- en naar de luchthaven en de hotelaccommodatie.

Mocht u deze kosten hebben gemaakt, benoem deze dan bij de claim en bewaar de bonnetjes hiervan goed. Deze zijn nodig om de onkosten te claimen bij Scandinavian Airlines. Als u midden in de nacht op Schiphol aankomt en dit uw eindbestemming is, dan heeft u geen recht op een vergoeding van hotelaccommodatie. SAS is verantwoordelijk u op uw eindbestemming te krijgen. Als u daar eenmaal bent aangekomen, is hun werk gedaan.

Wat is een buitengewone omstandigheid?

De enige reden waarom SAS u geen vergoeding verschuldigd zou zijn, is een buitengewone omstandigheid. Dit is vaak het eerste antwoord wat gegeven wordt als reden voor de vertraging of annulering van een vlucht door de luchtvaartmaatschappij. Dit moet wel door hen bewezen worden, iets wat vaak niet gebeurt.

Een buitengewone omstandigheid is een situatie waar de luchtvaartmaatschappij geen invloed op heeft. Zo’n omstandigheid moet onverwacht zijn, onvermijdbaar én veroorzaakt worden door een externe factor. De drones die in december 2018 London Gatwick meerdere dagen plat legden of de 737 MAX affaire begin 2019 zijn voorbeelden van het buitengewone omstandigheden. Een staking wordt vaak genoemd als een buitengewone omstandigheid, maar dit is niet waar. De rechtbank heeft bepaald dat een staking hier niet onder valt en dat passagiers wél recht hebben op een vergoeding in zo’n situatie.

Kan ik nog steeds een claim indienen voor mijn SAS-vlucht?

Het recht tot indienen van een claim loopt tot twee jaar na uw vertraagde vlucht. Hierna vervalt dit recht. Mocht u dus in het afgelopen jaar met Scandinavian Airlines een vertraagde of geannuleerde vlucht hebben gehad, dien dan hieronder gelijk uw claim in!

Mijn reis heeft geen zin meer, wat nu?

Wanneer uw Scandinavian Airlines vlucht zo vertraagd is dat uw reis geen zin meer heeft, dan heeft u recht om na vijf uur vertraging kosteloos te annuleren. U heeft recht op de prijs van uw ticket én op een vergoeding voor de vertraging van uw vlucht. Als u door de vertraging van uw SAS vlucht een aansluiting mist, moet SAS u een vlucht terug naar de eerste vertreklocatie aanbieden.

Kies uw situatie bij SAS!

Vlucht vertraagd

Was uw vlucht bij SAS met meer dan 3 uur vertraagd, dan heeft u waarschijnlijk recht op een compensatie! Doe gelijk de check boven- of onderaan de pagina om te zien waar u recht op heeft.

Vlucht geannuleerd

Was uw vlucht bij SAS geannuleerd en was u daardoor meer dan 3 uur vertraagd, dan heeft u waarschijnlijk recht op een compensatie! Doe gelijk de check boven, of onderaan de pagina om te zien waar u recht op heeft.

Vlucht overboekt

Was uw vliegtuig bij SAS overboekt en mocht u niet mee? Kwam u hierdoor met meer dan 3 uur vertraging alsnog aan op uw bestemming, dan heeft u waarschijnlijk recht op een compensatie! Doe gelijk de check boven, of onderaan de pagina om te zien waar u recht op heeft.

Hoe werkt het?

Check uw vlucht

U kunt gelijk uw SAS vlucht checken! Had u een overstap of vervangende vlucht, dan kunt u dat ook aangeven, evenals de situatie die voor u van toepassing was. Indien ons systeem aangeeft dat u recht heeft op compensatie, dan zullen wij dit zo spoedig mogelijk bevestigen!

Claim indienen

Heeft u recht op compensatie? Dan kunt u in een paar minuten uw claim afronden. We hebben alleen een boekingsbevestiging, legitimatiebewijs en een getekende volmacht nodig! Heeft u ook nog kosten gemaakt gedurende de vertraging? Lever de bonnetjes gelijk in, dan claimen we die ook!

Claimen!

Gelukt? Dan is het nu aan ons! We zullen namens u Scandinavian Airlines aansprakelijk stellen voor de opgelopen vertraging! Dit gaat vaak moeizaam en kan dan ook enkele maanden duren. Soms moeten we zelfs de rechtbank in om uw gelijk te halen! We houden u op de hoogte van de ontwikkelingen.

Uitbetaling

Ja! Het is ons gelukt! Vaak ontvangen wij het geld van de luchtvaartmaatschappij, waarna wij het zo snel mogelijk naar uw rekening zullen overmaken. Voor onze bewezen dienst houden we 25% van het claimbedrag in. Geen succes? Dan zijn er ook geen kosten.

Ervaringen

Onze klanten geven ons gemiddeld een !