Is uw vlucht vertraagd?

Heeft uw vlucht vertraging opgelopen, dan heeft u waarschijnlijk recht op compensatie. Bij meer dan 3 uur vertraging kan u compensatie oplopen tot 600 euro per passagier. Voer uw vertraagde vlucht in, en zie gelijk waar u recht op heeft.

ZOEK MIJN VLUCHTNUMMER
In een paar minuten geregeld Geen administratiekosten Geen succes, geen kosten

Wat zijn mijn rechten als mijn vlucht vertraagd is?

Is uw vlucht vertraagd? Gelukkig zijn er regels in de Europese Unie (Verordening 261/2004) die uw rechten beschermen. En dat is maar goed ook, want urenlang wachten op een luchthaven is niet de meest leuke plek, zeker als u ook nog op een strand of terras had kunnen liggen/zitten. Sterker nog, in plaats van een financiële strop kon de vlucht vertraging u nog wel eens een extra zakcentje en vakantie dag opleveren.  


Wanneer valt mijn vlucht onder de Europese regelgeving?

Niet alle vluchten vallen onder de Europese regelgeving en niet alle vertragingen leveren u gelijk iets op. In de basis is het vrij simpel;

- U dient te vertrekken vanuit de Europese Unie
- U vertrekt van buiten de Europese Unie, maar vliegt naar de Europese Unie met een Europese luchtvaartmaatschappij.

Hier zitten echter wel een paar kanttekeningen aan. Heeft u bijvoorbeeld bij KLM geboekt van New York naar Amsterdam, maar zet KLM uiteindelijk hun partner Delta Airlines om de vlucht uit te voeren, dan valt deze vlucht niet onder de Europese regelgeving. Ook niet als er een KL-vluchtnummer op uw boardingpass staat. Het gaat echt om de uitvoerende maatschappij, oftewel, het logo wat op het toestel staat is van belang, dat is de luchtvaartmaatschappij die verantwoordelijk is om op tijd te vliegen.


Hoelang moet de vertraging zijn?

Sommige van uw rechten worden al actief bij een vertraging van 2 uur. De luchtvaartmaatschappij dient u dan eten en drinken aan te bieden, een telefoontje en het recht op het versturen van een e-mail. Hiertoe zijn ze echter weer niet verplicht als dit uiteindelijk voor een extra vlucht vertraging zorgt. Vaak worden hiervoor vouchers uitgeven op de luchthaven, waarmee wat eten en drinken kan worden gehaald. Dit is vaak niet toereikend gezien de prijzen op luchthavens, maar de luchtvaartmaatschappij heeft officieel wel aan haar plicht voldaan om uw wat aan te bieden bij vlucht vertraging. Meer hierover in het kopje “Verzorging”.


"Bij een vertraagde vlucht van 3 uur of meer, heeft u zelfs recht op een financiële compensatie!" 


Financiële compensatie


Als uw vlucht meer dan 3 uur vertraagd is heeft u al recht op een financiële compensatie voor het geleden tijdsverlies. Het belangrijkste hierbij is dat het gaat om de aankomstvertraging en niet om de vertrekvertraging. Onderweg kan er namelijk nog wel wat tijd goedgemaakt worden door de piloten door sneller te vliegen. De hoogte van de compensatie hangt samen met de vluchtafstand, en staat helemaal los van de ticketprijs. Dus inderdaad, als u voor een paar tientjes heen en weer Londen vliegt kunt u dus in theorie winst maken op uw reis. Is die vlucht vertraging toch ineens een stuk minder erg.

U heeft recht op de volgende compensatie per passagier:

- €250,00 compensatie voor vluchten tot 1500 kilometer
- €400,00 compensatie voor vluchten tussen de 1500 kilometer en 3500 kilometer
- €300,00 compensatie voor vluchten van meer dan 3500 kilometer (bij meer dan 3 uur)
- €600,00 compensatie voor vluchten van meer dan 3500 kilometer (bij meer dan 4 uur)

Het is natuurlijk lastig inschatten hoe uw vlucht is, daarom een aantal voorbeelden:

Een vertraagde vlucht van:
- Amsterdam naar Berlijn, Parijs, Barcelona, Madrid, Rome, Warschau, London, Stockholm → €250,00 per passagier
- Amsterdam naar Lissabon, Athene, Istanbul, Marrakech, Canarische Eilanden, Malaga → €400,00 per passagier
- Amsterdam naar New York, Rio de Janeiro, Bangkok, Kaapstad, Dubai → €600,00 per passagier.

Staat uw bestemming er niet tussen, vul gelijk uw vluchtnummer in en ons systeem berekent voor u de afstand en de bijbehorende compensatie!

“Dus inderdaad, als u voor een paar tientjes heen en weer Londen vliegt kunt u dus in theorie winst maken op uw reis.”

 

Buitengewone omstandigheden of overmacht

In de Europese regelgeving zijn uw rechten dus beschermd, maar ook die van de luchtvaartmaatschappijen. We willen natuurlijk wel dat we veilig op onze bestemming aankomen. Daarom hoeven luchtvaartmaatschappijen geen financiële compensatie te betalen wanneer er sprake is van buitengewone omstandigheden. Dit zijn situaties waarop de luchtvaartmaatschappij zelf geen invloed heeft maar welke er wel voor zorgen dat de vlucht met vertraging wordt uitgevoerd. Te denken valt aan zeer slechte weersomstandigheden, terreurdreiging op de bestemming of stakingen van een externe partij zoals de bagage afhandelaars, welke nodig zijn om de vlucht uit te voeren. Er is ooit een lijst gepubliceerd, echter zijn veel van deze situaties voer voor discussie.


“Is een vertraging van 24 uur goed te praten als er een half uurtje onweer was?“


Wat is de definitie van slecht weer? Is een vertraging van 24 uur goed te praten als er een half uurtje onweer was? Wij vinden van niet en ook een groot gedeelte van deze situaties eindigen in de Rechtbank, waarbij we vaak als winnaar uit de strijd komen. Voer daarom altijd uw vluchtgegevens in op onze website, zodat wij de situatie voor u kunnen evalueren. Ook tegen ons zeggen luchtvaartmaatschappijen vaak dat er sprake is van buitengewone omstandigheden, terwijl we uiteindelijk van de rechters gelijk krijgen en u gewoon recht heeft op compensatie!

Vlucht vertraagd - vertrek bord


Welke situaties zijn per definitie geen overmacht?


Dit zijn alle situaties waarop de luchtvaartmaatschappij zelf invloed heeft. Stakingen van eigen personeel vallen dan dus ook niet onder overmacht, al wil Ryanair anders doen geloven. Als men goed is voor het personeel dan staken ze niet en zijn er geen duizenden vakantiegangers gedupeerd. Ook technische mankementen zijn geen overmacht, omdat de luchtvaartmaatschappij ervoor dient te zorgen dat de toestellen te allen tijde systematisch worden gecontroleerd en zonder problemen de vluchten uit kunnen voeren.


Verzorging


Eerder gaven we al aan dat u recht heeft op wat eten en drinken wanneer de vlucht vertraagd raakt. Maar als u vlucht veel langer dan 3 uur vertraagd raakt, dan dient de luchtvaartmaatschappij u te verzorgen totdat u vertrekt met de vervangende vlucht.
Dat houdt het volgende in:

- Hotelovernachting(en) indien de vlucht pas de volgende dag vertrekt.
- Vervoer van en naar de luchthaven
- Eten en drinken ten tijde van de vertraging (in normale verhouding)

Ook wanneer uw vlucht vertraagd is geraakt vanwege buitengewone omstandigheden dient de luchtvaartmaatschappij u te verzorgen. Bieden ze u niets aan en moet u zelf kosten maken? U kunt dan zelf een accommodatie boeken en eten en drinken regelen. Dit kunt u later met bonnetjes claimen bij de luchtvaartmaatschappij. Let wel; veel maatschappijen vergoeden geen alcoholische versnaperingen en 4 of 5 sterren hotels.


Aansluitende vlucht gemist door vlucht vertraging

Als u een verre reis maakt, is dat vaak met een overstap. Indien de eerste vlucht vertraagd raakt, is het vaak al rennen geblazen op overstap luchthaven. Dat is helaas niet voor iedereen weggelegd, en u heeft ook nog eens te maken met rijen bij de douane, waardoor uw aansluitende vlucht zonder u de startbaan op ziet rijden. Wat nu?

De luchtvaartmaatschappij dient u zo spoedig mogelijk om te boeken zodat u alsnog op uw eindbestemming komt. In de tussentijd dienen ze u te verzorgen. En compensatie? Ja, daar heeft u ook recht op als u met meer dan 3 uur vertraging aankomt op de eindbestemming. Ook als uw eerste vlucht vertraagd was met maar 1 uur, heeft u hier recht op als u met meer dan 3 uur vertraging aankomt op de eindbestemming. De hoogte van de compensatie wordt berekend op basis van de gehele vluchtafstand naar uw eindbestemming.


Mijn vlucht is zolang vertraagd, het heeft al geen zin meer.

Dit kan natuurlijk wanneer u bijvoorbeeld een zakelijke afspraak heeft of een kort weekend tripje, waardoor er geen tijd meer overblijft op de bestemming. Als de vlucht meer dan 5 uur vertraagd is heeft u het recht op geld terug en de financiële compensatie. Als dit gebeurt tijdens uw overstap, heeft u dat recht ook en dient de luchtvaartmaatschappij u terug te vliegen naar het initiële vertrekpunt.  

Waarom moet ik Aviclaim inschakelen voor mijn vertraagde vlucht?

No Cure, No Pay!

Wij werken op basis van No Cure, No Pay. Alleen bij succes houden we 25% van het claimbedrag in. Lukt het niet, dan zijn er voor u geen kosten, ongeacht hoever we daarvoor moeten gaan. Controleer gelijk of uw vertraagde vlucht in aanmerking komt voor compensatie! 

Juridisch traject

Komen we er niet uit met de luchtvaartmaatschappij en denken we nog steeds dat u recht heeft op compensatie voor uw vertraagde vlucht, dan beginnen we een rechtszaak namens u! Ook bij een juridisch traject geld dat we alleen bij succes 25% van het claimbedrag inhouden.

Als beste beoordeeld met een 9.3!

Passagiers die ook te maken hebben gehad met een vertraagde vlucht zijn erg tevreden over onze service! We worden beloond met een ruime 9! Hier zijn we super trots op. Sluit u zich aan in de rij van tevreden klanten die hun compensatie via Aviclaim hebben ontvangen?

Mijn vlucht was vertraagd, hoeveel compensatie kan ik claimen?

De compensatie bedragen worden bepaald op basis van de vluchtafstand en staan los van de ticketprijzen. In het geval van meerdere vluchten op een boeking wordt er gekeken naar de afstand tussen het eerste vertrekpunt en de eindbestemming.

Compensatie van € 250,00 per passagier

Vluchten tot 1500 kilometer

Compensatie van € 400,00 per passagier

Vluchten tussen de 1500 en 3500 kilometer binnen de EU

Compensatie van € 600,00 per passagier

Vluchten van meer dan 3500 kilometer buiten de EU

Hoe dien ik een claim in voor mijn vertraagde vlucht?

Check uw vlucht

U kunt gelijk uw vertraagde vlucht checken! Had u een overstap of vervangende vlucht, dan kunt u dat ook aangeven, evenals de situatie. Indien ons systeem aangeeft dat u recht heeft op compensatie, dan zullen wij dit zo spoedig mogelijk bevestigen!

Claim indienen

Heeft u recht op compensatie? Dan kunt u in een paar minuten uw claim afronden. We hebben alleen een boekingsbevestiging, legitimatiebewijs en een getekende volmacht nodig! Heeft u ook nog kosten gemaakt gedurende de vertraging? Lever de bonnetjes gelijk in, dan claimen we die ook!

Claimen!

Gelukt? Dan is het nu aan ons! We zullen namens u de luchtvaartmaatschappij namens u aansprakelijk stellen voor de opgelopen vertraging! Dit gaat vaak moeizaam, en kan dan ook enkele maanden duren. Soms moeten we zelf de rechtbank in om uw gelijk te halen! We houden u op de hoogte van de ontwikkelingen.

Uitbetaling

Ja! Het is ons gelukt! Vaak ontvangen wij het geld van de luchtvaartmaatschappij, waarna wij het zo snel mogelijk naar uw rekening zullen overmaken. Voor onze bewezen dienst houden we 25% van het claimbedrag in. Geen succes? Dan zijn er ook geen kosten.

Ervaringen

Onze klanten geven ons gemiddeld een !

Controleer uw vlucht!

Is uw vlucht meer dan drie uur vertraagd, geannuleerd of overboekt, vul dan uw vluchtgegevens in en controleer direct of u recht heeft op een compensatie!

In een paar minuten geregeld Geen administratiekosten Geen succes, geen kosten