Easyjet wil dat de overheid zich meer inzet om emissievrij vliegen te stimuleren

Overheden moeten meer doen om de ontwikkeling van ‘emissievrij vliegen’ te stimuleren. Die oproep doet EasyJet-topman Johan Lundgren dinsdag tijdens een Airbus-top in Toulouse. Alleen als regeringen goed samenwerken kunnen de gestelde doelen gerealiseerd worden.

Naast de elektrische vliegtuigen voor korte vluchten heeft Easyjet ook veel vertrouwen in de opkomst van waterstofvliegtuigen die de langere vluchten kunnen maken. Er is echter nog een lange weg te gaan voordat dergelijke vliegtuigen hun eerste commerciële vluchten kunnen gaan maken.

Lungren is van mening dat regeringen moeten investeren in de ontwikkeling van waterstofvoorzieningen en infrastructuur op luchthavens. Ook zal er geïnvesteerd moeten worden in duurzame energie om de productie van groene waterstof voor de luchtvaart te stimuleren. Ook is Easyjet van mening dat regeringen de ontwikkelingen en schaalvergroting van emissievrije technologie financieel moet ondersteunen. Het geld dat wordt geheven via luchtvaartbelastingen moet ook in het vereiste onderzoek worden gestoken.

Easyjet zegt daarnaast dat luchtvaartmaatschappijen op verlaging van luchtruim- en luchthavengelden zouden moeten kunnen rekenen als zij de nieuwe technologie in een vroeg stadium al toe zouden passen. De Britse prijsvechter vindt ook dat diezelfde luchtvaartmaatschappijen belastingvrijstelling moeten krijgen als zij met emissievrije vliegtuigen vliegen en eerder slots moeten kunnen krijgen op luchthavens.

Tot slot is het volgens EasyJet belangrijk om ervoor te zorgen dat op de juiste manier de wijdverspreide invoering van emissievrije vliegtuigen wordt gegarandeerd waar mogelijk, zoals op korte-afstandsroutes.

 In de tussentijd wil EasyJet verduurzamen door duurzame biobrandstoffen (SAF) gebruiken. Op de lange termijn – richting netto-nul uitstoot in 2050 - zijn ‘uitstootvrije vliegtuigen’ volgens de maatschappij de meest duurzame oplossing voor een luchtvaartmaatschappij die voornamelijk binnen Europa vliegt.

“De sector kan dit echter niet alleen”, zegt Lundgren. “We hebben overheden nodig om de industrie te helpen hun ambitieuze doelen voor uitstootvermindering te halen, zowel met financiële ondersteuning, regelgeving voor groene technologieën, als investeringen in emissievrije vliegtuigen.”