Reisadvies - Reizen naar oranje reisadvies
Er zijn vier kleuren, vier kleurcodes die worden afgegeven door de Nederlandse overheid als reisadvies. Het gaat om groen, geel, oranje en rood. De kleurcodes worden afgegeven per land of per regio, aan de hand van de kleuren kan je makkelijk zien wat het reisadvies is per land. Bij het geven van de reisadviezen wordt de Corona ontwikkeling ook meegenomen. Het reisadvies is dus alomvattend met veiligheidsmaatregelen en gezondheidstoestand zoals Corona.
Groen reisadvies: geen veiligheidsrisico’s
In landen met een groen reisadvies zijn er geen veiigheidsrisico’s. De situatie is vergelijkbaar met de situatie wat u gewend bent in Nederland. Uiteraard is het nog steeds belangrijk om op uw eigendommen te letten. Verder wordt er geadviseerd de corona richtlijnen van het specifieke land te volgen voor uw eigen gezondheid en die van anderen.
Geel reisadvies: Let op veiligheidsrisico
Met geel reisadvies is er een verhoogd veiligheidsrisico ten opzichte van de situatie in Nederland. Het is belangrijk om de lokale situatie goed in de gaten te houden. Momenteel hebben veel landen een geel reisadvies vanwege de risico’s omtrent Corona. Een geel reisadvies geeft verder geen beperkingen om naar het land af te reizen. Tenzij het specifieke land een ander advies heeft en Nederlandse reizigers niet accepteert.
Oranje reisadvies: Alleen noodzakelijke reizen
Als oranje reisadvies van toepassing is zijn er in het land ernstige veiligheidsrisico’s welke gevaarlijk zijn voor de reiziger. De overheid adviseert niet af te reizen naar landen met oranje reisadvies als het niet noodzakelijk is. Momenteel hebben veel landen oranje reisadvies vanwege de coronapandemie. In landen met een reisadvies welke oranje is, is er mogelijk een verhoogde kans op coronabesmetting. Indien u toch afreist naar een land met code oranje is het belangrijk om u goed voor te bereiden. Controleer onder andere of u wel verzekert bent bij code oranje.
Rood reisadvies: niet reizen
Indien er rood reisadvies geldt wordt er zeer dringend afgeraden om te reizen. Er kunnen levensbedreigende situaties ontstaan en het is niet duidelijk of het ministerie van Buitenlandse Zaken u kunt bijstaan in dergelijke situaties.
Let op: de gegeven reisadviezen blijven adviezen en zijn niet bindend. Ze worden zoveel mogelijk up to date gehouden maar het kan zijn dat er meer actueel nieuws bekend is wat nog niet is verwerkt in het reisadvies.
Mijn reis wordt geannuleerd vanwege oranje reisadvies
Uiteraard is het vervelend als uw (vakantie)reis geannuleerd wordt vanwege een code oranje / oranje reisadvies. Wel is het voor uw en veiligheid van anderen belangrijk dat het advies serieus wordt genomen.
Pakketreis geannuleerd
Als uw pakketreis wordt geannuleerd heeft u recht op restitutie van de organisator van de reis. In Europa is er een pakketreis richtlijnen welke in Nederland is omgezet in wetgeving en daarom bindend is in Nederland. Dit betekent dat alle pakketreis organisators gehouden zijn aan de richtlijn en er binnen 14 dagen restitutie van het geld plaatsvinden.
Pakketreisvoucher / coronavoucher.
Veel reisoranisaties hebben het momenteel moeilijk omdat zij geen reizen kunnen uitvoeren maar wel de vaste kosten hebben. Om deze periode door te komen wordt er een coronavoucher uitgegeven voor uw pakketreis. Voor de meeste pakketreizen geldt dat deze zijn gedekt tegen faillissement door het SGR. Dit houdt in dat als de organisator van de pakketreis failliet gaat, de coronavoucher omgezet kan worden in geld bij het SGR. In eerste instantie dekte het SGR de coronavoucher alleen tot en met 1 juni. Bij nader inziens heeft het SGR ook besloten om de vouchers te dekken die worden uitgegeven na 1 juni.
Corona-voucher geld terug
Als de pakketreis organisator een voucher heeft gegeven aan u omdat de reis is geannuleerd moet dit met wederzijdse goedkeuren. In principe heeft kunt u op elk moment om uw geld terug vragen als u een coronavoucher heeft. Het indienen van een claim voor uw coronavoucher bij de SGR kan alleen wanneer de organisatie failliet is. Is deze niet failliet kunt u terecht bij de reisorganisator zelf. Wanneer u er niet uitkomt met de reisorganisator kunt u altijd via deze link een coronavoucher geld terug kan vragen.
Vlucht geannuleerd Corona
Als uw vlucht geannuleerd wordt door Corona heeft u recht op terugbetaling van vliegticket. De luchtvaartmaatschappij zoals KLM, Transavia, TUI, Lufthansa en Ryanair, Easyjet en alle anderen zijn verplicht u binnen 7 dagen na annulering van de vlucht door Corona het geld terug te geven. Als de luchtvaartmaatschappij u een alternatieve vlucht aanbiedt kunt u kiezen of deze optie geschikt voor u is en het alternief accepteert. Als u deze vlucht niet wil, dan kunt u een refund aanvragen. Als de luchtvaartmaatschappij niet geen restitutie geeft op uw verzoek kunt u via ons een refund voor uw vliegticket aanvragen.
Mijn reis wordt niet geannuleerd van oranje reisadvies
Het kan zijn dat de reisorganisator tegen advies is van het ministerie van Buitenlandse Zaken besluit alsnog de reis uit te voeren terwijl er bijvoorbeeld oranje reisadvies geldt.
Pakketreis niet geannuleerd
Als u een pakketreis heeft geboekt en deze niet wordt geannuleerd terwijl er een negatief reisadvies heerst kunt u weigeren te gaan. Volgens de wet is het mogelijk een pakketreis kosteloos te annuleren. Wel moet u kunnen aantonen dat de plek van bestemming niet meer veilig is. Als het ministerie van Buitenlandse Zaken oranje of rood reisadvies hebben gegeven is dit voldoende. Bij deze kleurcodes wordt er namelijk negatief reisadvies afgegeven.
Negatief reisadvies vlucht gaat wel
Helaas is het zo dat luchtvaartmaatschappijen blijven vliegen naar ‘onveilige’ landen waar het ministerie van Buitenlandse Zaken negatief reisadvies voor heeft afgegeven. Helaas is het zo dat het niet mogelijk is om hier kosteloos te annuleren. De luchtvaartmaatschappij voert namelijk in dat geval de overeenkomst uit. Indien u wilt annuleren zijn de annuleringskosten zoals overeengekomen in de algemene voorwaarden voor uw rekening. Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen betekent dit dat u het volledige ticketbedrag kwijt bent. Let op: de belastingen die luchtvaartmaatschappijen moeten betalen kunt u wel terugvorderen. Zij hoeven deze alleen te betalen voor de passagiers die vliegen en u heeft deze dus onverschuldigd betaald aan de luchtvaartmaatschappij. Indien ze de belastingen zoals luchthavenbelasting, kerosinebelasting etc. niet voldoen kunt u altijd via onze website een claim aanmaken voor hulp.