Kies uw vertragingssituatie bij Lufthansa
Lufthansa vertraging of geannuleerde vlucht? Claim uw vergoeding!
Was uw Lufthansa vlucht vertraagd of op het laatste moment geannuleerd? Of was de vlucht overboekt of heeft u de aansluiting gemist? Dan heeft u waarschijnlijk recht op een vergoeding. We geven antwoord op alle vragen en bieden direct hulp bij het indienen van een claim tot wel €600,- per persoon.
Wanneer heb ik recht op vergoeding bij een vertraagde Lufthansa vlucht?
Als uw Lufthansa vlucht vertraagd raakt en met een vertraging van meer dan 3 uur aankomt op de eindbestemming, dan heeft u waarschijnlijk recht op een vergoeding.
Sinds 2004 zijn uw rechten opgenomen in de Verordening 261/2004. Wel is het van belang dat er geen sprake was van buitengewone omstandigheden.
Wanneer heb ik recht op vergoeding bij een geannuleerde Lufthansa vlucht?
Als uw Lufthansa vlucht geannuleerd wordt, dan heeft u mogelijk recht op vergoeding. Hierbij is het moment van annuleren van belang, maar ook het nieuwe vertrekmoment én de nieuwe aankomsttijd. De exacte regels zijn als volgt:
- Indien de vlucht meer dan 14 dagen van te voren wordt geannuleerd heeft u geen recht op vergoeding
- Indien de vlucht tussen de 14 en 7 dagen van te voren wordt geannuleerd, dan heeft u recht op een vergoeding als uw nieuwe vlucht meer dan twee uur eerder vertrekt of als u meer dan vier uur later aankomt op de eindbestemming
- Indien de vlucht minder dan 7 dagen van te voren wordt geannuleerd, dan heeft u recht op een vergoeding als uw nieuwe vlucht meer dan één uur eerder vertrekt of als u meer dan twee uur later aankomt op de eindbestemming
Als laatste geldt ook hier dat de annulering niet vanwege buitengewone omstandigheden mag zijn. Hierover later meer.
Hoe wordt de vergoeding berekend?
De vergoeding voor een vertraagde of geannuleerde Lufthansa vlucht hangt af van de vluchtafstand en staat helemaal los van de ticketprijs. De vergoedingen zijn opgedeeld in drie categorieën:
- Vluchten tot 1500 kilometer, vergoeding € 250,- per persoon
- Vluchten tussen 1500-3500 kilometer, vergoeding € 400,- per persoon
- Vluchten van meer dan 3500 kilometer, vergoeding € 600,- per persoon
De vertraging wordt berekend door het verschil in daadwerkelijke aankomsttijd en de tijd op het ticket te nemen. De officiële aankomsttijd is het moment dat de deur van een vliegtuig open gaat aan de gate en de eerste passagier het vliegtuig mag verlaten. Het is dus niet het moment van landen, wat Lufthansa vaak beweert. Ook kan het zijn dat u met meer dan 3 uur vertraging vertrekt, maar uiteindelijk toch met minder dan 3 uur vertraging aankomt op de bestemming. Onderweg kan er namelijk tijd goed gemaakt worden door bijvoorbeeld sneller te vliegen.
Mijn Lufthansa vlucht is geannuleerd, wat nu?
Het is altijd vervelend als uw Lufthansa vlucht geannuleerd wordt. Als dit binnen 14 dagen voor vertrek gebeurd, heeft u waarschijnlijk recht op vergoeding. U hoeft zelf geen nieuwe tickets te boeken. Lufthansa dient u om te boeken of een voorstel te doen voor de nieuwe vluchten om zo alsnog zo spoedig mogelijk op de eindbestemming te komen. Indien de nieuwe vluchten pas veel later zijn, dient Lufthansa u ook te verzorgen. Hierover later meer.
Door een kleine vertraging mis ik mijn aansluiting, wat zijn mijn rechten?
Als uw eerste vlucht minder dan 3 uur vertraagd is, maar u mist hierdoor uw aansluitende vlucht dan heeft u ook recht op een vergoeding. De hoogte van de vergoeding hangt af van de vluchtafstand, en wordt berekend door het eerste vertrekpunt en de eindbestemming te nemen. Zeker weten hoe hoog de vergoeding is? Controleer gelijk uw Lufthansa vluchten!
Wanneer is een Lufthansa vlucht overboekt?
Een vlucht is overboekt wanneer er meer tickets zijn verkocht dan dat er aan stoelen in het vliegtuig aanwezig zijn. Lufthansa, maar ook andere maatschappijen doen dit vaak om zo meer winst te maken. Ze gokken er op dat niet alle passagiers komen opdagen. Als toch iedereen zich tijdig meldt op de luchthaven, dan zal Lufthansa een aantal mensen moeten weigeren (instapweigering). De geweigerde passagiers dienen dan nieuwe vluchten te krijgen, verzorging indien nodig en hebben recht op vergoeding.
Ik vlieg pas een dag later, wie betaalt dat?
Als u vanwege vertraging pas een dag later vertrekt, dan dient Lufthansa u ook verzorging te bieden. Dit houdt het volgende in:
- Hotel overnachting indien nodig
- Eten en drinken, in normale verhouding ten tijde van de vertraging
- Vervoer van en naar de luchthaven/hotel
Mocht Lufthansa niet in staat zijn om verzorging te bieden, dan kunnen deze gemaakte kosten later gedeclareerd worden.
Kan ik nog steeds mijn Lufthansa claim indienen?
Er kan tot twee jaar na dato van de vlucht een claim worden ingediend. Heeft u dus in de afgelopen twee jaar een langdurige vertraging bij Lufthansa gehad? Controleer dan gelijk of u nog steeds in aanmerking komt voor de vergoeding.
Lufthansa zegt dat er sprake is van buitengewone omstandigheden, klopt dat?
Alleen wanneer Lufthansa zich met recht kan beroepen op buitengewone omstandigheden dan hoeven zij niet over te gaan tot het vergoeden van de vertraagde passagiers. Echter vindt Lufthansa het veel eerder een buitengewone omstandigheid dan dat wij dat vinden. Het hoort er namelijk gewoon bij dat het soms een beetje slecht weer is, of dat er soms mist is of harde wind. Daar kunnen de vliegtuigen ook prima tegen en Lufthansa kan de vluchten minder krap plannen zodat men niet gelijk in de problemen komt als er korte vertragingen optreden, wat aan het eind van de dag leidt tot annuleringen en of gemiste overstappen.
Daarom is het van belang dat u de vlucht door ons laat testen. Wij controleren alle weers- en nieuwsberichten en eindigen in veel gevallen in de rechtbank om het gelijk van de passagier te halen nadat Lufthansa zegt dat er sprake is van buitengewone omstandigheden. Beslis dus niet zelf of u recht heeft op vergoeding, maar vul de vluchtgegevens gelijk in!
We hebben vaak meningsverschillen met Lufthansa over buitengewone omstandigheden. Gelukkig krijgen we vrijwel altijd gelijk van de rechter en krijgt de passagier zodoende waar hij recht op heeft! Dien gelijk uw claim in.