Corendon vertraging? Kies uw situatie!
Corendon vlucht vertraging of annulering, waar heb ik recht op?
Bent u op vakantie geweest met Corendon en heeft u te maken gehad met gehad met ernstige vertraging of een geannuleerde vlucht, dan heeft u waarschijnlijk recht op compensatie volgens de Europese verordening 261/2004. Wanneer u in aanmerking komt en hoeveel vergoeding u kunt ontvangen leest u hier, of vul gelijk uw Corendon vlucht in in de vluchtchecker.
Via deze vragen geven we antwoord op al uw vragen. Mocht er iets toch niet duidelijk zijn, dan kunt u altijd uw Cordenon vlucht checken via de vluchtchecker of contact opnemen via de chat, de telefoon of via e-mail.
Heb ik recht op compensatie van Corendon Airlines?
Als u aan deze voorwaarden voldoet heeft u recht op een compensatie voor uw vertraagde- of geannuleerde Corendon vlucht.
- U was op tijd op de luchthaven voor uw vlucht en u beschikt over alle reisdocumenten;
- U heeft heeft minimaal 3 uur aankomstvertraging;
- Er was geen sprake van een buitengewone omstandigheid.
Hoe herken ik met welke Corendon ik vloog?
Corendon bestaat uit drie bedrijven waarbij Corendon Airlines, een Turks bedrijf dat vliegt met de IATA-code XC, het moederbedrijf is. Corendon Dutch Airlines, vliegend onder IATA-code CND met hoofdkantoor in Nederland, en Corendon Airlines Europe, vliegend onder XCI met hoofdkantoor in Malta, zijn de Europese zusterbedrijven.
Als uw vluchtnummer begint met XC en u vanaf een luchthaven buiten de Europese Unie bent vertrokken, heeft u helaas geen recht op een vergoeding omdat u dan niet onder de verordening valt. Mocht u vanaf een Europese luchthaven vertrekken met een vlucht met vluchtnummer XC dan heeft u wél recht op een vergoeding. Vluchten met vluchtnummers CND of XCI hebben wel recht op een vergoeding omdat het Europese luchtvaartmaatschappijen zijn.
Hoe kan ik controleren of ik recht heb op een compensatie van Corendon?
U kunt uw vluchtnummer en -datum in onze vluchtchecker invullen om te controleren of u recht heeft op een compensatie én hoe hoog deze compensatie is. De hoogte hiervan is afhankelijk van de afstand van uw Corendon vlucht. Onze vluchtchecker weet precies met hoeveel vertraging u op uw eindbestemming bent aangekomen. Hierdoor krijgt u direct antwoord op de vraag óf u recht heeft op een compensatie en hoe hoog deze compensatie is voor uw Corendon vlucht.
Mijn Corendon vlucht is vertraagd, hoe hoog is mijn vergoeding?
Uw vergoeding wordt niet beïnvloed door de prijs van uw ticket. Deze wordt bepaald door de afstand van uw vlucht en de hoogte van uw vertraging. De vergoedingen staan hieronder vermeld:
Vluchtafstand // Vertraging // Vergoeding
Vluchten tot 1500 km // > dan 3 uur// € 250,00
Vluchten tussen 1500/3500 km // > dan 3 uur // € 400,00
Meer dan 3500 km // Tussen 3 en 4 uur // € 300,00
Meer dan 3500 km // > dan 4 uur // € 600,00
Mijn Corendon vlucht is geannuleerd, hoe hoog is mijn vergoeding?
Mocht uw Corendon vlucht geannuleerd worden dan heeft u recht op een vergoeding. De hoogte van deze vergoeding is afhankelijk van de afstand van uw vlucht en het nieuwe vertrek- en aankomst moment. De hoogte van de vergoeding wordt niet beïnvloed door de prijs van uw ticket. Als meer dan 14 dagen voor vertrek bekend wordt gemaakt dat uw vlucht wordt geannuleerd heeft u geen recht op compensatie. U dient echter wel een nieuwe vlucht te krijgen of uw geld terug als dit niet wenselijk is.
De aankomsttijd die van belang is, is het moment dat de deur van het vliegtuig wordt geopend. Het moment van landen is hiervoor niet van belang. Als u met meer dan 3 uur vertraging vertrekt, maar met minder dan 3 uur vertraging aankomt, heeft u geen recht op een compensatie. U kunt HIER lezen hoe dit kan.
Corendonreis geannuleerd, krijg ik mijn geld terug?
Momenteel worden veel reizen van Corendon geannuleerd. Dit komt met name door Corona en doordat de Nederlandse overheid constant het reisadvies van verschillende landen op negatief zet. Hierdoor is het niet mogelijk voor Corendon om die reizen uit te voeren. Omdat zij de overeenkomst die je hebt gesloten met hen niet na kunnen komen heb je recht op geld terug van Corendon. Als je al een aanbetaling hebt gedaan bij Corendon mag je deze ook terugvragen. Uiteraard hoef je als je reis geannuleerd is niet meer je het resterende bedrag te betalen.
Hoe kan ik een claim indienen?
Het claimproces via Aviclaim kent vier stappen:
- Vlucht checken. Via onze vluchtchecker kunt u direct zien of uw vertraagde- of geannuleerde vlucht in aanmerking komt voor een compensatie en hoe hoog deze compensatie is.
- Documenten aanleveren. Wij vragen u een boekingsbevestiging, een kopie van het identiteitsbewijs van alle passagiers en een getekende volmacht van alle passagiers aan te leveren. Deze kunt u via de site toevoegen aan uw claim of u kunt deze mailen naar info@aviclaim.nl
- De claim. Vanaf hier nemen wij het over. Wij zullen contact opnemen met Corendon en u op de hoogte houden van de ontwikkelingen rondom uw claim. Mochten wij er in het brieventraject niet uitkomen dan zullen wij waarschijnlijk een rechtszaak starten.
- Compensatie uitbetalen. Als wij de claim hebben gewonnen, dan zullen wij de compensatie aan u uitbetalen. Het betaalde bedrag wordt verminderd met onze succesfee van 29%.
Worden mijn onkosten vergoed?
Als u extra kosten heeft gemaakt dankzij uw vertraagde of geannuleerde Corendon vlucht dan kunt u deze toevoegen aan de claim om deze terug te vorderen. Volgens de verordening heeft u recht op vergoeding van de volgende dingen:
- Eten en drinken;
- Hotelaccommodatie indien nodig;
- Vervoer van- en naar de luchthaven en de hotelaccommodatie.
Mocht u deze kosten hebben gemaakt dan kunt u dit benoemen in de claim. Bewaar de bonnetjes goed en vraag om facturen indien mogelijk zodat wij kunnen bewijzen dat u deze kosten dankzij de luchtvaartmaatschappij heeft moeten maken. Gemiste werkdagen of hotelovernachtingen op locatie kunnen helaas niet worden geclaimd.
Wat is een buitengewone omstandigheid?
Buitengewone omstandigheden zijn situaties waar op de luchtvaartmaatschappij geen invloed heeft. Dit is vaak het eerste antwoord dat de luchtvaartmaatschappij geeft als reden voor een vertraging of annulering van een Corendon vlucht. Dit moet dan wel bewezen worden door de luchtvaartmaatschappij, iets wat vaak niet gebeurt.
Bij zo’n situatie moet u denken aan een situatie die onverwacht is, onvermijdbaar is én die veroorzaakt wordt door een externe factor waar de luchtvaartmaatschappij niets aan kan doen. De drones die London Gatwick eind 2018 een paar dagen plat legden of de Boeing 737 MAX die door de Europese Unie aan de grond werden gehouden aan het begin van 2019 zijn goede voorbeelden van buitengewone omstandigheden. Slecht weer is vaak dus geen buitengewone omstandigheid.
Kan ik nog een claim indienen?
U kunt tot twee jaar na uw vlucht een claim indienen. Hierna vervalt het recht op een claim. Dus mocht u in het afgelopen jaar een vertraging of annulering hebben meegemaakt met Corendon dan kunt u gelijk een claim indienen!
Mijn vlucht heeft geen zin meer, wat kan ik nu doen?
Als uw Corendon vlucht zo vertraagd is dat het geen zin meer heeft om de reis nog te maken, heeft u het recht om na vijf uur vertraging kosteloos te annuleren. U heeft recht op de kosten van de tickets en recht op een compensatie op grond van EG 261/2004. Als u een aansluiting heeft gemist, dan heeft u recht op een Corendon vlucht terug naar uw eerste vertreklocatie.
Kies uw situatie bij Corendon!
Vlucht vertraagd
Was uw Corendon vlucht met meer dan 3 uur vertraagd, dan heeft u waarschijnlijk recht op een compensatie! Doe gelijk de check boven, of onderaan de pagina om te zien waar u recht op heeft.
Vlucht geannuleerd
Was uw vlucht bij Corendon geannuleerd en was u daardoor meer dan 3 uur vertraagd, dan heeft u waarschijnlijk recht op een compensatie! Doe gelijk de check boven, of onderaan de pagina om te zien waar u recht op heeft.
Vlucht overboekt
Was uw vliegtuig bij Corendon overboekt en mocht u niet mee? Kwam u hierdoor met meer dan 3 uur vertraging alsnog aan op uw bestemming, dan heeft u waarschijnlijk recht op een compensatie! Doe gelijk de check boven, of onderaan de pagina om te zien waar u recht op heeft.
Hoe werkt het?
Check uw vlucht
U kunt gelijk uw Corendon vlucht checken! Had u een vervangende vlucht, dan kunt u dat ook aangeven, evenals de situatie die voor u van toepassing was. Indien ons systeem aangeeft dat u recht heeft op compensatie, dan zullen wij dit zo spoedig mogelijk bevestigen!
Claim indienen
Heeft u recht op compensatie? Dan kunt u in een paar minuten uw claim afronden. We hebben alleen een boekingsbevestiging, legitimatiebewijs en een getekende volmacht nodig! Heeft u ook nog kosten gemaakt gedurende de vertraging? Lever de bonnetjes gelijk in, dan claimen we die ook!
Claimen!
Gelukt? Dan is het nu aan ons! We zullen namens u Corendon aansprakelijk stellen voor de opgelopen vertraging! Dit gaat vaak moeizaam en kan dan ook enkele maanden duren. Soms moeten we zelfs de rechtbank in om uw gelijk te halen! We houden u op de hoogte van de ontwikkelingen.
Uitbetaling
Ja! Het is ons gelukt! Vaak ontvangen wij het geld van de luchtvaartmaatschappij, waarna wij het zo snel mogelijk naar uw rekening zullen overmaken. Voor onze bewezen dienst houden we 29% van het claimbedrag in. Geen succes? Dan zijn er ook geen kosten.