Is uw vlucht geannuleerd?

Voer uw geannuleerd vlucht in en zie gelijk op hoeveel vergoeding u recht heeft.

ZOEK MIJN VLUCHTNUMMER
In een paar minuten geregeld Geen administratiekosten Geen succes, geen kosten

Wat zijn mijn rechten als mijn vlucht geannuleerd wordt?

Is uw vlucht geannuleerd? Er zijn regels in de Europese Unie (Verordening 261/2004) die uw rechten beschermen. U kan dus niet zomaar aan uw lot over worden gelaten in het buitenland of bij vertrek. Afhankelijk van het moment van annuleren heeft u mogelijk zelfs recht op compensatie als uw vlucht geannuleerd wordt.

Wanneer valt mijn geannuleerde vlucht onder de Europese regelgeving?

Geannuleerde vluchten zijn overal, iedere dag weer. Niet al deze passagiers hebben ook automatisch recht op compensatie. Dat is van verschillende factoren afhankelijk, namelijk de volgende:

- Uw geplande geannuleerde vlucht vertrok vanuit de Europese Unie.
- Uw geannuleerde vlucht vertrok van buiten de Europese Unie, maar vloog naar de Europese Unie met een Europese luchtvaartmaatschappij.

Wel is het hier van belang dat er daadwerkelijk wordt gevlogen met een Europese luchtvaartmaatschappij. Vaak is er namelijk sprake van shared-codes. Dit houdt in dat één en dezelfde vlucht onder wel 10 vluchtnummers bekend staat, maar uiteindelijk is alleen de uitvoerende maatschappij verantwoordelijk en het aanspreekpunt voor de vertraging. Als u dus een KLM-vluchtnummer heeft voor een vlucht van buiten de Europese Unie naar de Europese Unie, maar de vlucht wordt uitgevoerd door een partnermaatschappij, bijvoorbeeld Delta Airlines, dan valt deze niet onder de Verordening en kan er bij annulering niet geclaimd worden. 


Wanneer is uw vlucht geannuleerd?

Het moment van annuleren is van belang om uw rechten te kunnen ontlenen. De regels zijn als volgt:


- U bent meer dan 2 weken voor vertrek geïnformeerd over uw geannuleerde vlucht, u heeft helaas geen recht op vergoeding.
- U bent tussen 14 en 7 dagen voor vertrek geïnformeerd over uw geannuleerde vlucht en bent met een nieuwe vlucht meer dan twee uur eerder vertrokken of meer dan vier uur later aangekomen ten opzichte van de oorspronkelijke boeking.
- U bent minder dan 7 dagen voor vertrek geïnformeerd over uw geannuleerde vlucht en bent met een nieuwe vlucht méér dan één uur eerder vertrokken of meer dan twee uur later aangekomen ten opzichte van de oorspronkelijke boeking.


“Bij een geannuleerde vlucht kunt u dus na een snelle omboeking al compensatie ontvangen bij een aankomstvertraging van 2 uur. “


Financiële compensatie


De hoogte van de compensatie hangt af van de vluchtafstand en hoe veel eerder u bent vertrokken of later u bent aangekomen op de eindbestemming. De compensatie staat helemaal los van de kosten voor het ticket. Daarnaast is het moment van annuleren van belang, waardoor er ook twee verschillende overzichten zijn voor de hoogte van het compensatiebedrag.

Omdat het lastig inschatten is hoe lang uw vluchtafstand is, zetten we hieronder een aantal voorbeelden neer;  
Een vlucht van:

- Amsterdam naar Londen, Dublin, Oslo, Berlijn, Parijs, Barcelona, Madrid, Rome, Milaan → €250,00 per passagier
- Amsterdam naar Malaga, Istanbul, Marrakech, Athene en de Canarische eilanden → €400,00 per passagier
- Amsterdam naar Hurghada, Miami, Qatar, Singapore, Tokyo, Buenos Aires → €600,00 per passagier.

Staat uw bestemming er niet tussen, vul gelijk uw vluchtnummer in en ons systeem berekent voor u de afstand en de bijbehorende compensatie!

Vlucht geannuleerd door corona / Covid-19? 

Als uw vlucht is geannuleerd door corona heeft u mogelijk ook recht op compensatie. Dit hangt af van een aantal voorwaarden. 
1) Is de vlucht geannuleerd binnen 14 dagen voor vertrek? 
2) Gingen er wel andere vluchten naar de bestemming? (Bijvoorbeeld uw alternatieve vlucht eerder of later op de dag)

Indien deze vragen beide met JA beantwoord kunnen worden dan is er mogelijk recht op compensatie, waarvan de hoogte afhangt van de vluchtafstand. Als er namelijk door lokale overheden geen beperkende regels zijn (andere vluchten gingen namelijk wel) dan kan het argument corona / covid-19 niet gebruikt worden. Het lijkt dan meer op een economische afweging van de luchtvaartmaatschappij om slechts een aantal vluchten uit te voeren. Als er geen alternatieve vlucht wordt geboden is er daarnaast ook recht op restitutie voor het niet gebruikte ticket. Dit betreft de prijs die u heeft betaald voor de geannuleerde tickets. Als u besluit om zelf nieuwe tickets te boeken, dan kunnen die kosten niet verhaald worden op de luchtvaartmaatschappij. 

Buitengewone omstandigheden of overmacht

Een laatste voorwaarde om in aanmerking te komen voor compensatie is dat de vlucht niet is geannuleerd vanwege buitengewone omstandigheden of overmacht. Dat zijn situaties die de luchtvaartmaatschappijen niet kunnen voorkomen, zoals bijvoorbeeld hevige sneeuwbuien, terreurdreiging of vulkaanuitbarstingen. Ook het begin van de corona pandemie, waarbij de gehele wereld op slot zat wordt gezien als een buitengewone omstandigheden. In die gevallen, mits ze het kunnen bewijzen, hoeven luchtvaartmaatschappijen geen compensatie te betalen.

Echter zien we ontzettend vaak dat luchtvaartmaatschappijen claims onterecht afwijzen vanwege buitengewone omstandigheden, terwijl we keer op gelijk krijgen van de rechter. De sluiting van luchthaven Eindhoven na 23:00 ‘s avonds zorgt er met regelmaat voor dat vluchten van met name Ryanair moeten uitwijken naar nabijgelegen luchthavens zoals Dusseldorf. Officieel  worden deze vluchten als geannuleerd gekenmerkt omdat zij niet op de bestemming aankomen zoals op het ticket van de passagiers staat vermeld. Vaak wordt dit als overmacht gezien, maar in feite is er sprake van een te krappe planning, waar de luchtvaartmaatschappij zelf voor kiest, en dus ook op de blaren moet zitten als het mis gaat.

"Vaak wordt de nachtelijke sluiting van een luchthaven als overmacht gezien, maar in feite is er sprake van een te krappe planning, waar de luchtvaartmaatschappij zelf voor kiest en dus ook op de blaren moet zitten als het mis gaat."


Voer voor discussie dus en een groot gedeelte van deze situaties eindigen in de Rechtbank, waarbij we vaak als winnaar uit de strijd komen. Voer daarom altijd uw vluchtgegevens in op onze website, zodat wij de situatie voor u kunnen evalueren. Ook tegen ons zeggen luchtvaartmaatschappijen vaak dat er sprake is van buitengewone omstandigheden, terwijl we uiteindelijk van de rechters gelijk krijgen en u gewoon recht heeft op compensatie!


Welke situaties zijn per definitie geen overmacht?

De kenmerken van een buitengewone omstandigheid zijn dat ze onaangekondigd zijn en afkomstig van externe factoren. Dus ook stakingen van bijvoorbeeld luchtverkeersleiders in Frankrijk zijn vaak al geruime tijd aangekondigd. Hier kan men rekening mee houden. Ook stakingen van eigen personeel vallen dan dus ook niet onder overmacht, al wil Ryanair anders doen geloven. Als men goed is voor het personeel dan staken ze niet en zijn er geen duizenden vakantiegangers gedupeerd. Ook technische mankementen zijn geen overmacht, omdat de luchtvaartmaatschappij ervoor dient te zorgen dat de toestellen te allen tijde systematisch worden gecontroleerd en zonder problemen de vluchten uit kunnen voeren.


Mijn vlucht is geannuleerd, moet ik nieuwe vluchten boeken?

Als uw vlucht geannuleerd wordt, dient de luchtvaartmaatschappij u te allen tijde nieuwe vluchten te bieden om alsnog zo spoedig mogelijk op de eindbestemming te arriveren, onder vergelijkbare vervoersomstandigheden. Dit kan soms ook bij een andere maatschappij zijn dan geboekt. Voor deze omboeking hoeft u niet te betalen.

Stel de luchtvaartmaatschappij geeft u helemaal geen alternatieven, of dat wat ze u bieden is voor u geen optie, dan mag u dat weigeren. In dat geval dient u zelf voor alternatief vervoer te zorgen, met alle bijbehorende kosten. U heeft dan ook recht op teruggave van de originele ticketkosten én compensatie. Uw vlucht is tenslotte nog steeds geannuleerd en het lukt de luchtvaartmaatschappij niet om u binnen afzienbare tijd op de bestemming te krijgen.

Verzorging

Bij een geannuleerde vlucht dient de luchtvaartmaatschappij gelijk bijstand te verlenen in de vorm van eten en drinken, en indien nodig hotelovernachting(en) totdat de vervangende vlucht vertrekt. Ook het vervoer van en naar de luchthaven/hotel komt in dat geval voor rekening van de luchtvaartmaatschappij. Bieden ze u niets aan en moet u zelf kosten maken? U kunt dan zelf een accommodatie boeken en eten en drinken regelen. Dit kunt u later met bonnetjes claimen bij de luchtvaartmaatschappij. Let wel; veel maatschappijen vergoeden geen alcoholische versnaperingen en 4 of 5 sterren hotels.


Belangrijk detail; de luchtvaartmaatschappij hoeft u alleen te ‘verzorgen’ als u verder reist met het door hen geboden alternatief.

Belangrijk detail; de luchtvaartmaatschappij hoeft u alleen te ‘verzorgen’ als u verder reist met het door hen geboden alternatief. Ziet u af van de geboden alternatief maar moet u toch een dag wachten op uw zelf geboekte vlucht, dan is dit voor eigen rekening.

 

Vlucht geannuleerd? Dit is wat je moet doen!

Hieronder een handige checklist met wat je moet doen als je vlucht geannuleerd is.

  1. Vraag de reden van de vlucht annulering
    • Luchtvaartmaatschappijen moet bij annulering compensatie betalen aan de passagiers tenzij de annulering van de vlucht is veroorzaakt door buitengewone omstandigheden. Buitengewone omstandigheden voor een geannuleerde vlucht zijn bijvoorbeeld het sluiten van een luchthaven, landing- startbaan door b.v. een crash of een brand.
  2. Bewaar de reisdocumenten
    • Als je op een later moment wil gaan claimen voor je geannuleerde vlucht is het van belang om de reisdocumenten te bewaren. Bijvoorbeeld het boekingsnummer is van belang voor de luchtvaartmaatschappij om je boeking te lokaliseren.
  3. Regel een terugbetaling of alternatieve vlucht.
    • Als je vlucht geannuleerd is heb je recht op een alternatieve vlucht naar je bestemming. Indien de aangeboden vlucht niet geschikt is mag je deze weigeren en een terugbetaling vragen van het ticket. Als je daarna een nieuw ticket boekt bij een andere luchtvaartmaatschappij hoeft de initiële luchtvaartmaatschappij die de vlucht heeft geannuleerd niet het prijsverschil te dekken.
  4. Onthoud het nieuwe vluchtnummer
    • Het is van belang om te onthouden met welke vlucht je uiteindelijk bent gevlogen naar de eindbestemming. In het geval van een annulering zal dit vaak een ander vluchtnummer zijn dan origineel gepland. Door te registreren met welke vlucht je vliegt kan je altijd bewijzen hoeveel later je bent aangekomen op de bestemming.
  5. Bewaar de bonnetjes tijdens het wachten
    • Als je als gevolg van de vlucht annulering lang op de luchthaven zit en je consumeert hierdoor extra is het van belang de bonnetjes te bewaren. De luchtvaartmaatschappij zal dit namelijk moeten vergoeden. Echter kunnen en hoeven ze dit alleen te vergoeden als jij kan bewijzen wat je hebt uitgegeven.



Is je vlucht geannuleerd en mis je hierdoor een aansluitende vlucht?

Als je een reis van meerdere vluchten hebt bestaat er een kans dat je de aansluiting mist bij een vlucht annulering. Waar heb je recht op?

De compensatiebedragen worden bepaald op basis van de afstand van de vlucht. Dit houdt in dat als je één deel van je reis wordt geannuleerd, de afstand van de gehele reis telt om het compensatiebedrag te bepalen.

Wel belangrijk is dat de reis in één boeking is geboekt. Zijn het losse boekingen, dan is de luchtvaartmaatschappij niet verantwoordelijk voor het halen van de aansluiting.

 

Daarnaast is van belang dat de geannuleerde vlucht valt onder de Europese wetgeving. In het algemeen houdt dat in dat de vlucht moet uitgevoerd vanuit Europa of door een Europese luchtvaartmaatschappij.

Mis je bijvoorbeeld je aansluitende vlucht doordat een specifieke vlucht in Zuid-Amerika uitgevoerd door een Zuid-Amerikaanse luchtvaartmaatschappij wordt geannuleerd heb je geen recht op compensatie.

 

We raden je aan de vlucht vertraagd pagina te lezen als je vertraging had.





Mijn geannuleerde vlucht voldoet aan de voorwaarden, waarom Aviclaim?

No Cure, No Pay!

Wij werken op basis van no cure, no pay. U kunt gratis en vrijblijvend uw geannuleerde vlucht controleren. Alleen als we uw claim indienen en winnen, houden we 29% van het geclaimde bedrag in. Als het niet lukt, zijn er voor u geen kosten, ongeacht hoe ver we moeten gaan. 

Juridisch traject

Wij voeren dagelijks dezelfde discussies met de luchtvaartmaatschappijen en weten goed in te schatten wanneer een claim rechtsgeldig is. Krijgen we uw compensatie niet na een aantal brieven, dan starten we een rechtszaak namens u!

Best beoordeeld met een 9.3!

Duizenden tevreden klanten hebben te maken gehad met geannuleerde vluchten en hebben reeds een compensatie ontvangen. Zij beoordelen ons met een dikke negen, een resultaat waar we trots op zijn!

Hoe werkt het?

Check uw vlucht

U kunt gelijk uw geannuleerde vlucht checken! Had u een overstap of vervangende vlucht, dan kunt u dat ook aangeven, evenals de situatie. Indien ons systeem aangeeft dat u recht heeft op compensatie, dan zullen wij dit zo spoedig mogelijk bevestigen!

Claim indienen

Heeft u recht op compensatie? Dan kunt u in een paar minuten uw claim afronden. We hebben alleen een boekingsbevestiging, legitimatiebewijs en een getekende volmacht nodig! Heeft u ook nog kosten gemaakt gedurende de vertraging? Lever de bonnetjes gelijk in, dan claimen we die ook!

Claimen!

Gelukt? Dan is het nu aan ons! We zullen namens u de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk stellen voor de opgelopen vertraging! Dit gaat vaak moeizaam, en kan dan ook enkele maanden duren. Soms moeten we zelf de rechtbank in om uw gelijk te halen! We houden u op de hoogte van de ontwikkelingen.

Uitbetaling

Ja! Het is ons gelukt! Vaak ontvangen wij het geld van de luchtvaartmaatschappij, waarna wij het zo snel mogelijk naar uw rekening zullen overmaken. Voor onze bewezen dienst houden we 29% van het claimbedrag in. Geen succes? Dan zijn er ook geen kosten.

Ervaringen

Onze klanten geven ons gemiddeld een !