Wat was uw situatie bij Ryanair?




In een paar minuten geregeld Geen administratiekosten Geen succes, geen kosten

Staking Ryanair

Afgelopen zomer heeft Ryanair te maken gehad met veel stakingen van het personeel. Zowel het cabinepersoneel als de piloten hebben gestaakt in juli, augustus en september. Vele passagiers zijn hierdoor gedupeerd geraakt en niet aangekomen op hun eindbestemming en / op hebben langer in het buitenland moeten verblijven. 

 

Ryanair vlucht vertraagd of geannuleerd, wat zijn mijn rechten?

Ryanair, IATA-code FR, is de grootste prijsvechter van Europa en vliegt in Nederland op Amsterdam, Eindhoven en Maastricht. Het kan gebeuren dat uw Ryanair vlucht vertraagd of geannuleerd is, maar dan heeft u mogelijk wel recht op een compensatie. Dit is op grond van de EU verordening 261/2004, een Europese wet die passagiers beschermt. Deze wet gelft ook als de vlucht overboekt is. Voor alle situaties geldt dat u meer dan 3 uur later op uw eindbestemming aangekomen moet zijn en dat dit de schuld van Ryanair moet zijn.

Via deze vragen geven we antwoorden op al uw vragen. Mocht er iets nog onduidelijk zijn, dan kunt u altijd uw Ryanair vlucht checken via de vluchtchecker of contact opnemen met ons via de livechat, de telefoon of de e-mail.

Heb ik recht op een compensatie van Ryanair?

Er zijn een aantal voorwaarden waar u aan moet voldoen om recht te hebben op een vergoeding van Ryanair:

  • U was op tijd op de luchthaven en u beschikt over de benodigde reisdocumenten voor uw vlucht;
  • U bent minimaal 3 uur later op uw eindbestemming aangekomen;
  • De vertraging was door toedoen van Ryanair en niet door een buitengewone omstandigheid.

Als u aan deze voorwaarden voldoet, dan heeft u recht op een compensatie van Ryanair. De regels verschillen bij een vertraagde of geannuleerde Ryanair vlucht. Deze regels leggen wij hieronder uit.

Hoe kan ik controleren of ik recht heb op een compensatie van Ryanair?

Als u uw vluchtnummer en de datum van uw vlucht invult in onze vluchtchecker kunt u direct controleren of u recht heeft op een compensatie van Ryanair. U kunt gelijk zien hoe hoog deze compensatie is, dit is afhankelijk van een aantal kenmerken van Ryanair vertraging. Aangezien u de afstand in kilometers en de daadwerkelijke aankomsttijd vaak niet precies weet, is het handig onze vluchtchecker te gebruiken. Deze tool weet deze informatie namelijk wel.

Mijn Ryanair vlucht heeft vertraging, hoe hoog is de compensatie?

De compensatie waar u recht op heeft, wordt niet beïnvloed door de prijs van uw ticket. De totale afstand van uw Ryanair vlucht en de vertraging waarmee u op uw eindbestemming bent aangekomen, zijn wel van invloed. De vergoedingen zijn als volgt:

Mijn Ryanair vlucht is geannuleerd, hoe hoog is de compensatie?

Mocht uw Ryanair vlucht geannuleerd zijn, dan is de hoogte van uw compensatie afhankelijk van de totale vluchtafstand en de nieuwe vertrek- en aankomsttijd. De prijs van uw ticket is niet van invloed op uw compensatie. Als u meer dan 14 dagen voor vertrek hoort dat uw vlucht geannuleerd is, heeft u geen recht op compensatie.


De aankomsttijd van uw Ryanair vlucht is het moment dat de deuren van het vliegtuig open gaan. Het moment van landen is hier dus niet belangrijk, maar veel luchtvaartmaatschappijen beweren dat dit wel van belang is. Het kan gebeuren dat u met meer dan 3 uur vertraging vertrekt, maar met minder dan drie uur vertraging aankomt. Als dit gebeurt, heeft u geen recht op een compensatie. U kunt hier lezen hoe dit kan.

Hoe kan ik een claim indienen voor mijn Ryanair vlucht?

Het claimproces bij Aviclaim heeft vier stappen:

  1. Vlucht checken. Via de vluchtchecker kunt u gelijk zien of uw vertraagde of geannuleerde Ryanair vlucht in aanmerking komt voor een compensatie én hoe hoog deze is.
  2. Documenten aanleveren. Om de claim te kunnen indienen hebben wij een boekingsbevestiging nodig, een kopie van uw identiteitsbewijs en een getekende volmacht. Deze kunt u toevoegen aan uw dossier of mailen naar info@aviclaim.
  3. Claimen. Vanaf hier nemen wij het over en contact opnemen met Ryanair. Zodra er ontwikkelingen rondom uw claim zijn, dan zullen wij u hiervan op de hoogte stellen. Mochten wij er in het brieventraject niet uitkomen, dan zullen wij waarschijnlijk een rechtszaak starten.
  4. Uitbetalen. Als wij de claim winnen, zullen wij overgaan tot uitbetaling van de compensatie. Wij houden 25% van de totale compensatie in als succesfee. Als wij niet winnen, dan zijn er geen kosten voor u.

Worden gemaakte onkosten vergoed?

Het kan dat u extra kosten gemaakt heeft vanwege uw Ryanair vertraging. Als dit gebeurd is, heeft u recht op een compensatie voor een aantal dingen:

  • Eten en drinken;
  • Hotel indien nodig;
  • Vervoer van- en naar- dit hotel en de luchthaven.

Heeft u deze kosten gemaakt, noem deze dan bij de claim en bewaar de bonnetjes of facturen hiervan zodat wij deze kosten kunnen claimen bij Ryanair. Als u met vertraging op uw eindbestemming aankomt, heeft u geen recht op vergoeding van onkosten. Zodra u op uw eindbestemming bent aangekomen, heeft Ryanair geen verantwoordelijkheid meer.

Wat zijn buitengewone omstandigheden?

Buitengewone omstandigheden zijn situaties waar Ryanair geen invloed op heeft en waar men niets aan kan doen. Deze situaties zijn vaak onverwacht en veroorzaakt door een externe factor. Ryanair moet wel bewijzen dat zij écht niets aan de vertraging of annulering konden doen, iets wat niet vaak voorkomt.

Een voorbeeld van een buitengewone omstandigheid is het aan de grond houden van de Boeing 737 Max toestellen in het voorjaar van 2019. Slecht weer of een staking wordt ook vaak genoemd als een buitengewone omstandigheid, maar dit gaat vaak niet op.

 

Kan ik mijn Ryanair vlucht nog claimen?

Het recht om een vlucht te claimen geldt tot twee jaar na de vlucht. Heeft u in het afgelopen jaar een vertraagde of geannuleerde Ryanair vlucht gehad? Claim deze dan direct!

Mijn reis heeft geen zin meer, wat nu?

Het kan gebeuren dat uw Ryanair vlucht zo vertraagd is dat het geen nut meer heeft om de reis nog te maken. Vanaf 5 uur vertraging heeft u het recht om kosteloos te annuleren. U heeft dan recht op teruggave van de ticketkosten en een compensatie voor de vertraging van uw vlucht. Als u een aansluiting mist op een buitenlands vliegveld dan heeft u recht op een vlucht terug naar de eerste vertreklocatie.

 

Kies uw situatie bij Ryanair!

Vlucht vertraagd

Was uw Ryanair vlucht met meer dan 3 uur vertraagd, dan heeft u waarschijnlijk recht op een compensatie! Doe gelijk de check boven, of onderaan de pagina om te zien waar u recht op heeft.

Vlucht geannuleerd

Was uw vlucht bij Ryanair geannuleerd en was u daardoor meer dan 3 uur vertraagd, dan heeft u waarschijnlijk recht op een compensatie! Doe gelijk de check boven, of onderaan de pagina om te zien waar u recht op heeft.

Vlucht overboekt

Was uw vliegtuig bij Ryanair overboekt en mocht u niet mee? Kwam u hierdoor met meer dan 3 uur vertraging alsnog aan op uw bestemming, dan heeft u waarschijnlijk recht op een compensatie! Doe gelijk de check boven, of onderaan de pagina om te zien waar u recht op heeft.

Hoe werkt het?

Check uw vlucht

U kunt gelijk uw Ryanair vlucht checken! Had u een vervangende vlucht, dan kunt u dat ook aangeven, evenals de situatie die voor u van toepassing was. Indien ons systeem aangeeft dat u recht heeft op compensatie, dan zullen wij dit zo spoedig mogelijk bevestigen!

Claim indienen

Heeft u recht op compensatie? Dan kunt u in een paar minuten uw claim afronden. We hebben alleen een boekingsbevestiging, legitimatiebewijs en een getekende volmacht nodig! Heeft u ook nog kosten gemaakt gedurende de vertraging? Lever de bonnetjes gelijk in, dan claimen we die ook!

Claimen!

Gelukt? Dan is het nu aan ons! We zullen namens u Ryanair aansprakelijk stellen voor de opgelopen vertraging! Dit gaat vaak moeizaam en kan dan ook enkele maanden duren. Soms moeten we zelfs de rechtbank in om uw gelijk te halen! We houden u op de hoogte van de ontwikkelingen.

Uitbetaling

Ja! Het is ons gelukt! Vaak ontvangen wij het geld van de luchtvaartmaatschappij, waarna wij het zo snel mogelijk naar uw rekening zullen overmaken. Voor onze bewezen dienst houden we 25% van het claimbedrag in. Geen succes? Dan zijn er ook geen kosten.

Ervaringen

Onze klanten geven ons gemiddeld een !