Transavia vertraging? Kies uw situatie!




In een paar minuten geregeld Geen administratiekosten Geen succes, geen kosten

Transavia vlucht vertraagd of geannuleerd, waar heb ik recht op? 

Transavia, vliegend onder IATA-code HV, is een van de grootste Nederlandse luchtvaartmaatschappijen. Later op uw vakantiebestemming aankomen wil niemand. Mocht dit wel gebeuren, dan heeft u waarschijnlijk recht op een vergoeding op grond van de EU verordening 261/2004. Deze verordening geldt ook als een vlucht overboekt is. Voor alle situaties geldt dat u met meer dan 3 uur vertraging moet zijn aangekomen en dat dit door toedoen van Transavia moet zijn.

Via deze vragen geven we antwoord op al uw vragen. Mocht er iets toch niet duidelijk zijn, dan kunt u altijd uw Transavia vlucht checken via de vluchtchecker of contact opnemen via de chat, de telefoon of via e-mail

Heb ik recht op vergoeding van Transavia?

Als u aan de volgende voorwaarden voldoet, heeft u recht op een vergoeding:                  

    • U was op tijd op de luchthaven en beschikt over de juiste reisdocumenten;
    • U bent met minimaal 3 uur vertraging op uw eindbestemming aangekomen;
    • De vertraging was niet vanwege een buitengewone omstandigheid;

Voldoet u aan de bovenstaande voorwaarden? Dan heeft u recht op een vergoeding! De regels zijn verschillend wanneer uw Transavia vlucht vertraagd of geannuleerd is. Dat leggen we hieronder graag voor u uit.

Hoe controleer ik of ik recht heb op een vergoeding?

Door uw vluchtnummer en de datum van uw vlucht in te vullen, kunt u direct controleren of u recht heeft op een vergoeding en hoe hoog deze zal zijn. De hoogte van deze vergoeding is afhankelijk van een aantal factoren van uw Transavia vlucht. De afstand van uw vlucht en de daadwerkelijke aankomsttijd is niet iets wat u zomaar weet. maar onze vluchtchecker weet dit wél. Hierdoor zult u gelijk een antwoord op de vraag krijgen of u recht heeft op een vergoeding voor uw vertraagde vlucht.

Mijn vlucht is vertraagd, hoe hoog is mijn vergoeding?

De vergoeding waar u recht op heeft wordt niet beïnvloed door de prijs van uw ticket, maar door de afstand van uw Transavia vlucht en hoe lang uw vertraging uiteindelijk was. De vergoedingen hierbij zijn als volgt:

Vluchtafstand

Vertraging

Vergoeding

Vluchten tot 1500 km

> dan 3 uur

€ 250,00

Vluchten tussen 1500/3500 km

> dan 3 uur

€ 400,00

Meer dan 3500 km

Tussen 3 en 4 uur

€ 300,00

Meer dan 3500 km

> dan 4 uur

€ 600,00

Mijn vlucht is geannuleerd, hoe hoog is mijn vergoeding?

Als uw Transavia vlucht geannuleerd is, dan is uw vergoeding afhankelijk van afstand van uw vlucht en de nieuwe vertrek- en aankomsttijd. De vergoeding wordt niet beïnvloed door de prijs van uw ticket. Als uw vlucht meer dan 14 dagen voor vertrek wordt geannuleerd, heeft u geen recht op vergoeding.

Uw vlucht is binnen 14 en 7 dagen voor vertrek geannuleerd: 

Vluchtafstand  Vertrek   Aankomst Vergoeding
Tot 1500 km  > 2 uur eerder       of    > 4 uur later €250,00
Tussen 1500/3500 km       > 2 uur eerder of > 4 uur later €400,00 
Meer dan 3500 km > 2 uur eerder of > 3-4 uur later           €300,00
Meer dan 3500 km > 2 uur eerder of > 4 uur later €600,00

Uw vlucht is binnen 7 dagen voor vertrek geannuleerd: 

Vluchtafstand  Vertrek   Aankomst Vergoeding
Tot 1500 km  > 1 uur eerder       of    > 2 uur later €250,00
Tussen 1500/3500 km       > 1 uur eerder of > 2 uur later €400,00 
Meer dan 3500 km > 1 uur eerder of > 2-4 uur later           €300,00
Meer dan 3500 km > 1 uur eerder of > 4 uur later €600,00

 

De tijd van uw Transavia vertraging wordt berekend aan de hand van de aankomsttijd, de tijd wanneer de deur wordt geopend, en de aankomsttijd op uw ticket. Het moment van landen, wat veel luchtvaartmaatschappijen beweren, is dus niet van belang. Mocht u met méér dan 3 uur vertraging vertrekken, maar met minder dan 3 uur vertraging aankomen, dan heeft u geen recht op een vergoeding. Hier kunt u lezen hoe dit kan gebeuren.

Hoe dien ik een claim in?

Dit proces heeft vier stappen:

  1. Check uw vlucht. Via onze tool kunt u direct bekijken of uw vertraagde of geannuleerde vlucht in aanmerking komt voor een vergoeding en hoe hoog deze vergoeding is.
  2. Lever uw documenten aan. Wij hebben van u de boekingsgegevens nodig, een kopie van uw identiteitsbewijs en een getekende volmacht. Deze kunt u mailen naar info@aviclaim.nl of toevoegen aan het dossier van uw claim.
  3. De claim. Wij zullen het vanaf hier overnemen en contact opnemen met Transavia. Wij zullen u op de hoogte houden van de ontwikkelingen rondom uw claim en mochten we er in het brieventraject niet uitkomen, dan zullen wij waarschijnlijk een rechtszaak starten.
  4. De uitbetaling. Mochten wij de claim winnen, dan zullen wij overgaan tot uitbetaling van uw vergoeding. Wij houden 25% in als succesfee. Mochten wij de claim niet winnen, dan zijn er geen kosten.

Worden mijn onkosten vergoed?

Mocht u extra kosten hebben gemaakt bij uw Transavia vertraging, kunnen deze ook vergoed worden. Volgens de verordening heeft recht op een aantal dingen:

  • Eten en drinken;
  • Hotelaccommodatie indien nodig;
  • Vervoer van- en naar de luchthaven en de hotelaccommodatie.

Als u deze kosten heeft gemaakt, benoem dit dan bij de claim en bewaar de bonnetjes hiervan zodat wij deze ook kunnen claimen bij Transavia. Als u midden in de nacht op Schiphol aankomt en dit uw eindbestemming is, heeft u geen recht op een vergoeding voor een hotel. De luchtvaartmaatschappij is verantwoordelijk om u op uw eindbestemming te krijgen, maar niet meer als u eenmaal daar bent aangekomen.

Wat is een buitengewone omstandigheid?

Een buitengewone omstandigheid is de enige reden waarom Transavia niet zou moeten uitkeren volgens de verordening.  Dit moet wel door hen bewezen worden, iets wat vaak niet gebeurt. Toch is een buitengewone omstandigheid vaak wel het eerste antwoord wat gegeven wordt als reden voor de vertraging van een vlucht door de luchtvaartmaatschappij.

Zo’n buitengewone omstandigheid is een situatie die onverwacht is, onvermijdbaar is én die veroorzaakt wordt door een externe factor. Denk hierbij aan de drones die London Gatwick meerdere dagen plat legden in december 2018 of de affaire met de 737 MAX in het voorjaar van 2019. Slecht weer wordt ook vaak genoemd als buitengewone omstandigheid, maar dit gaat vaak niet op. Luchtvaartmaatschappijen annuleren of vertragen vaak al vluchten als er alleen slecht weer is voorspeld. Als dit slechte weer uitblijft, heeft u wel recht op een vergoeding.

Kan ik nog steeds een claim indienen?

U kunt tot twee jaar na uw vertraagde vlucht een claim indienen, hierna vervalt de claim. Dus als u in het afgelopen jaar met Transavia een vertraagde vlucht heeft gehad, dien dan gelijk uw claim in.

Mijn vlucht heeft geen zin meer, wat nu?

Wanneer uw Transavia vlucht zo vertraagd is dat het nutteloos is om verder te vliegen, heeft u het recht om na vijf uur vertraging te annuleren, dit is kosteloos. U heeft recht op de ticketkosten terug en een vergoeding voor de vertraging van uw vlucht. Als u een aansluiting mist op een buitenlands vliegveld en wachten op een volgende vlucht heeft geen zin, dan moet Transavia u een vlucht naar de eerste vertreklocatie aanbieden.

Kies uw situatie bij Transavia!

Vlucht vertraagd

Was uw vlucht bij Transavia met meer dan 3 uur vertraagd, dan heeft u waarschijnlijk recht op een compensatie! Doe gelijk de check boven- of onderaan de pagina om te zien waar u recht op heeft.

Vlucht geannuleerd

Was uw vlucht bij Transavia geannuleerd en was u daardoor meer dan 3 uur vertraagd, dan heeft u waarschijnlijk recht op een compensatie! Doe gelijk de check boven, of onderaan de pagina om te zien waar u recht op heeft.

Vlucht overboekt

Was uw vliegtuig bij Transavia overboekt en mocht u niet mee? Kwam u hierdoor met meer dan 3 uur vertraging alsnog aan op uw bestemming, dan heeft u waarschijnlijk recht op een compensatie! Doe gelijk de check boven, of onderaan de pagina om te zien waar u recht op heeft.

Hoe werkt het?

Check uw vlucht

U kunt gelijk uw Transavia vlucht checken! Had u een overstap of vervangende vlucht, dan kunt u dat ook aangeven, evenals de situatie die voor u van toepassing was. Indien ons systeem aangeeft dat u recht heeft op compensatie, dan zullen wij dit zo spoedig mogelijk bevestigen!

Claim indienen

Heeft u recht op compensatie? Dan kunt u in een paar minuten uw claim afronden. We hebben alleen een boekingsbevestiging, legitimatiebewijs en een getekende volmacht nodig! Heeft u ook nog kosten gemaakt gedurende de vertraging? Lever de bonnetjes gelijk in, dan claimen we die ook!

Claimen!

Gelukt? Dan is het nu aan ons! We zullen namens u Transavia aansprakelijk stellen voor de opgelopen vertraging! Dit gaat vaak moeizaam en kan dan ook enkele maanden duren. Soms moeten we zelfs de rechtbank in om uw gelijk te halen! We houden u op de hoogte van de ontwikkelingen.

Uitbetaling

Ja! Het is ons gelukt! Vaak ontvangen wij het geld van de luchtvaartmaatschappij, waarna wij het zo snel mogelijk naar uw rekening zullen overmaken. Voor onze bewezen dienst houden we 25% van het claimbedrag in. Geen succes? Dan zijn er ook geen kosten.

Ervaringen

Onze klanten geven ons gemiddeld een !