Kies uw vertragingssituatie voor uw TUI vlucht:
TUI Vertraging of TUIFly vlucht geannuleerd? Claim vergoeding!
TUI heeft bijna wekelijks te maken met vertraging of annulering. Vaak komt dit vanwege slechte planning of technische mankementen met de toestellen. Soms worden hierdoor vluchten van TUI geannuleerd. Gelukkig zijn uw rechten beschermd en kunnen wij u helpen bij het krijgen van vergoeding als uw vertraging heeft bij TUI.
Via de onderstaande vragen geven we antwoord op al uw vragen. Is het toch niet duidelijk? U kunt altijd uw TUI vlucht invoeren en dan krijgt u gelijk antwoord van ons over hoeveel vergoeding u kunt ontvangen voor uw vertraging of annulering.
Wanneer heb ik recht op vergoeding van TUI?
Als u vertraging heeft met TUI, dan valt deze vlucht in principe altijd onder de Europese Regelgeving en heeft u bij langdurige vertraging of annulering recht op vergoeding. Ook wanneer u vanwege overboeking van de vlucht niet mee mag heeft u recht op vergoeding. Wel zijn er een aantal voorwaarden waaraan voldaan moet worden om daadwerkelijk te vergoeding van TUI te mogen ontvangen:
- U dient zich tijdig te hebben gemeld bij de incheckbalie van TUI met de juiste papieren
- U bent met minstens 3 uur vertraging aangekomen op de eindbestemming
- De vertraging was niet vanwege een buitengewone omstandigheid
TUI hoeft geen vergoeding te betalen voor de vertraging of annulering wanneer zij kunnen aantonen dat er sprake was van buitengewone omstandigheden. Dit zijn situaties waarop TUI geen invloed heeft, maar welke van invloed zijn op de uitvoering van de vlucht. Te denken valt aan extreem slecht weer en / of stakingen van de bagage afhandelaars. Wel zien we vaak dat claims veelal worden afgewezen om de gekste redenen, terwijl we in een rechtszaak vaak aan het langste eind trekken. Het is dan ook aan te raden om altijd uw TUI vlucht in te voeren op onze pagina, zodat we kunnen beoordelen of er sprake is van buitengewone omstandigheden of niet.
Hoe wordt de vergoeding berekend als TUI vertraging heeft?
De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van de vluchtafstand en is volledig onafhankelijk van de ticketprijs. De vergoedingen zijn als volgt:
TUI (OR) vluchten tot 1500 kilometer, meer dan 3 uur vertraging : €250,00 per passagier
TUI (OR) vluchten tussen 1500 en 3500 kilometer, meer dan 3 uur vertraging : €400,00 per passagier
TUI (OR) vluchten van meer dan 3500 kilometer, tussen 3 en 4 uur vertraging: €300,00 per passagier
TUI (OR) vluchten van meer dan 3500 kilometer, meer dan 4 uur vertraging: €600,00 per passagier
Hieronder staan een aantal voorbeelden, zodat u een idee heeft van de afstand en de compensatie bedragen:
- TUI vertraging van Amsterdam naar Palma de Mallorca of Barcelona → € 250 vergoeding
- TUI vertraging van Amsterdam naar de Canarische Eilanden of Griekenland → €400 vergoeding
- TUI vertraging van Amsterdam naar de Nederlandse Antillen of Hurghada → € 600 vergoeding
Mijn TUI vlucht is geannuleerd, wat moet ik doen?
Als uw TUI vlucht geannuleerd is heeft u waarschijnlijk ook recht op vergoeding, tenzij de annulering u meer dan 14 dagen voor vertrek kenbaar is gemaakt. Als uw TUI vlucht geannuleerd wordt binnen 14 dagen, heeft u vrijwel altijd recht op vergoeding omdat ze u niet makkelijk kunnen omboeken vanwege een kleine vloot. Hierdoor komt u altijd met een vertraging van meer dan 3 uur aan.
TUI dient u na annulering een alternatief te bieden om u alsnog zo snel mogelijk op de eindbestemming te krijgen. Indien u geen gebruik wenst te maken van het alternatief, dan mag u de vlucht kosteloos annuleren en kunt u naast de vergoeding ook de ticketkosten terug krijgen.
Ik vlieg pas een dag later, wie betaalt dat?
Of het nu vanwege buitengewone omstandigheden komt of door eigen schuld, TUI dient u in alle gevallen te verzorgen bij vertraging of annulering. Dat wil zeggen dat ze u eten en drinken dienen aan te bieden ten tijde van de vertraging en als het vertrek wordt uitgesteld tot de volgende dag, ook een hotel overnachting. Indien TUI hiervoor niets voor u regelt kunt u de gemaakte kosten indienen bij de claim.
Zo dient u een claim in:
- Check uw TUI vlucht: voer uw vlucht in zie gelijk hoeveel vergoeding u kunt ontvangen voor de vertraging.
- Documenten aanleveren: we hebben de vluchtdocumenten, een kopie van het identiteitsbewijs nodig en een getekende volmacht per passagier. Deze mag u mailen naar ons of uploaden in uw claim.
- Claimproces: wij zullen namens u TUI aansprakelijk stellen voor het geleden tijdsverlies. Indien nodig starten we een rechtszaak om het via de weg gedaan te krijgen.
- Uitbetaling: als het ons is gelukt om de compensatie te winnen dan zullen we zo spoedig de claim aan u uitbetalen na ontvangst van TUI, minus onze succesfee van 29%. Lukt het niet, dan zijn er voor u geen kosten.
Dankzij onze jarenlange ervaring weet TUI inmiddels dat wij door zullen gaan tot de rechtbank als ze niet overgaan tot betaling van de claim. Hierdoor hebben we vaker en sneller succes.
Kan ik nog steeds een claim indienen voor mijn TUI vertraging?
U kunt tot twee jaar na de vluchtdatum een claim indienen voor uw vertraagde TUIfly vlucht. Het afgelopen jaar waren de vluchten van TUI naar Tenerife South (TFS), Las Palmas Gran Canaria (LPA), Kos (KGS) en Palma de Mallorca (PMI) het meest vertraagd.
Waar heb ik recht op bij overboeking van een vlucht?
Als u te maken heeft gehad met een overboekte vlucht bij TUI, dan moeten zij u verzorging bieden en nieuwe vluchten aanbieden onder vergelijkbare omstandigheden. Daarnaast heeft u hoogstwaarschijnlijk recht op een financiële vergoeding. De hoogte van de vergoeding wordt bepaald op basis van de lengte van de vlucht. Als je te maken hebt met een overboeking bij TUIfly is het van belang dat je om een overboekingsbewijsje vraagt om op een later moment makkelijker compensatie te vekrijgen.
Geld terug bij annulering reis vanwege negatief reisadvies
Als je reis wordt geannuleerd omdat het reisadvies is veranderd heb je recht op geld terug.TUI kan op dat moment niet de overeenkomst nakomen die ze hebben gesloten met jou als passagier en zijn verplicht om te annuleren. Vanwege de Europese pakketreisregeling moet de organisator van de reis het geld binnen 14 dagen terugstorten na annulering.
Hoe kan het dat een vlucht overboekt is?
TUI houdt er rekening mee dat er altijd passagiers zijn die niet komen opdagen. Door een aantal stoelen dubbel te verkopen kunnen ze dus meer geld verdienen. Het is dan hopen voor TUI dat op de vlucht waar zij extra stoelen hebben verkocht er ook echt mensen niet komen opdagen, of bijvoorbeeld te laat zijn. Komen alle passagiers opdagen, dan heeft TUI een probleem en moeten er mensen geweigerd worden. Vaak bieden ze dan een geldbedrag om te wachten op de volgende vlucht. Ook al lijkt het aanbod aantrekkelijk, het kan zijn dat je recht hebt op meer geld dan dat ze bieden.
Hieronder treft u een lijst met vluchten/routes waarbij TUI vertraging ook vaak voorkomt. Staat uw vertraagde of geannuleerde TUIfly vlucht er niet tussen? Vul deze dan gelijk in via de vluchtchecker:
Cancun |
Amsterdam |
OR308 |
|
Amsterdam |
Curaçao |
OR365 |
|
Curaçao |
Amsterdam |
OR370 |
|
Amsterdam |
Bonaire |
OR375 |
|
Tenerife |
Amsterdam |
OR574 |
|
Palma de Mallorca |
Amsterdam |
OR612 |
|
Tenerife |
Amsterdam |
OR666 |
|
Amsterdam |
Malaga |
OR1627 |
Kies uw situatie bij TUI!
Vlucht vertraagd
Was uw vlucht bij TUI met meer dan 3 uur vertraagd, dan heeft u waarschijnlijk recht op een compensatie! Doe gelijk de check boven, of onderaan de pagina om te zien waar u recht op heeft.
Vlucht geannuleerd
Was uw vlucht bij TUI geannuleerd en was u daardoor meer dan 3 uur vertraagd, dan heeft u waarschijnlijk recht op een compensatie! Doe gelijk de check boven, of onderaan de pagina om te zien waar u recht op heeft.
Vlucht overboekt
Was uw vliegtuig bij TUI overboekt en mocht u niet mee? Kwam u hierdoor met meer dan 3 uur vertraging alsnog aan op uw bestemming, dan heeft u waarschijnlijk recht op een compensatie! Doe gelijk de check boven, of onderaan de pagina om te zien waar u recht op heeft.
We krijgen dagelijks claims binnen van TUI voor vertraagde en geannuleerde vluchten. Inmiddels hebben ruim 1000 passagiers hun compensatie via Aviclaim ontvangen voor hun vertraagde TUI? Sluit u aan in de rij van tevreden klanten? Voer gelijk uw vluchtnummer in!