TUI vlucht geannuleerd door corona?

Claim direct uw geld terug van TUI in plaats van een voucher. Klik hieronder op "mijn vlucht is geannuleerd" om uw claim te starten.




In een paar minuten geregeld Geen administratiekosten Geen succes, geen kosten

Mijn TUI vlucht is geannuleerd door corona, krijg ik van TUI geld terug?

Uw TUI vlucht is geannuleerd door het coronavirus. Veel luchtvaartmaatschappijen hebben in het begin van de uitbraak vouchers aangeboden om u tegemoet te komen. Dit is een optie waar u mee akkoord kunt gaan. Echter heeft u volgens de Europese Verordening 261/2004 in plaats van het verkrijgen van een voucher, recht op uw geld terug. Deze mogelijkheid dient u daarom ook zijn aangeboden of moet u daarom ook worden aangeboden. Wettelijk gezien heeft u zelfs recht op uw geld terug binnen 7 dagen. Echter komt de uitbraak van COVID-19 voor de luchtvaartmaatschappijen ook als een verrassing en zullen zij in de financiële problemen komen als zij alle passagiers tegelijk gaan uitbetalen. Het kan daarom langer duren.

 

Heb ik behalve recht op een voucher of geld terug, ook nog recht op compensatie als mijn vlucht door TUI is geannuleerd?

Volgens Europese regelgeving heeft u recht op compensatie wanneer uw vlucht minder dan 14 dagen voor vertrek wordt geannuleerd. Afhankelijk van de afstand van de vlucht(en) is dit bedrag €250, €400 of €600. Dit recht op compensatie vervalt echter wanneer de vlucht is geannuleerd door buitengewone omstandigheden die zelfs door het treffen van redelijke maatregelen niet voorkomen had kunnen worden. Te denken valt aan oorlog in het land van aankomst, of extreem weer. De uitbraak van het coronavirus is ook een buitengewone omstandigheid. Om deze reden heeft u geen recht op compensatie.

 

Ik heb al een voucher van TUI aangenomen, sta ik nog in mijn recht om een restitutie te verkrijgen?

Toen het coronavirus net om de hoek kwam kijken, hebben veel luchtvaartmaatschappijen nog niet de optie geboden om geld terug te geven. Het kan zijn dat u daarom een voucher heeft geaccepteerd. Heeft u in dat geval nog steeds recht op restitutie? Volgens de Europese regelgeving moet u de keuze hebben gehad om uw geld terug te krijgen. Indien u uw voucher al heeft geaccepteerd, heeft u dus nog steeds recht op uw geld terug van TUI.

 

Ik heb gekozen voor een voucher van TUI, aan welke regels dient deze te voldoen?

De Autoriteit Consument & Markt heeft uitgangspunten opgesteld waar een voucher aan moet voldoen. Een voucher moet voldoen aan de volgende voorwaarden:

  • De voucher moet een redelijke geldigheidsduur hebben. Te denken valt aan 12 maanden.
  • De waarde van de voucher moet gelijk zijn aan wat u heeft betaald: inclusief administratiekosten en dergelijke. 

 

Ik heb een aanbetaling voor mijn TUI vlucht gedaan, hoe zit het dan met de voucher?

Heeft u een aanbetaling voor uw vlucht gedaan? Dan heeft u recht op een voucher voor het bedrag dat u heeft aanbetaald. U hoeft de rest van de betaling niet meer te voldoen.

 

Kan ik mijn geld nog terugkrijgen als ik de voucher heb gebruikt?

Of u uw geld nog terug kunt krijgen als u uw voucher heeft gebruikt, ligt aan de omstandigheden. Heeft u het volledige bedrag van uw voucher gebruikt? Dan kunt u uw geld niet meer terug krijgen. Heeft u slechts een deel van uw voucher gebruikt? Dan heeft u recht op restitutie van het bedrag dat is overgebleven.

 

Ik heb mijn geld terug gevraagd voor mijn door corona geannuleerde vlucht van TUI, maar dit verzoek hebben ze afgewezen. Wat nu?

Volgens Europese Verordening 261/2004 heeft u recht op uw geld terug. U hoeft daarom niet akkoord te gaan met de voucher. Indien TUI weigert uw geld terug te betalen, dan kan Aviclaim u bijstaan. Wij nemen contact op met TUI en bemiddelen voor u om uw geld alsnog terug te krijgen. 

 

Hoeveel kost het om een claim in te dienen bij Aviclaim?

U wilt een claim indienen bij Aviclaim omdat uw TUI vlucht door corona is geannuleerd, maar hoeveel kost dat dan? Wij werken op basis van no cure no pay. Dit houdt in dat wanneer wij succes boeken, ofwel uw betaalde ticketkosten voor u terugkrijgen, wij 20% van de ticketkosten inhouden. Boeken wij geen succes? Dan bent u niets aan ons kwijt.

 

Hoe dien ik een claim in bij Aviclaim voor TUI?

U heeft besloten een claim bij ons in te dienen tegen TUI. Dit kan gemakkelijk via onze website aviclaim.nl. Hier voert u uw vluchtgegevens in en u krijgt direct te zien of uw vlucht in aanmerking komt voor restitutie. Vervolgens wordt u gevraagd om documenten aan te leveren. Dit zijn een boekingsbevestiging (waar de vluchtgegevens en ticketkosten op vermeld staan), kopie van legitimatiebewijs van alle passagiers, en een door alle meerderjarige passagiers ondertekende volmacht. Zijn er minderjarigen mee? Dan dienen beide ouders een volmacht te ondertekenen en een kopie van het legitimatiebewijs aan te leveren. Indien u ook nog in het bezit bent van een annuleringsbericht of een voucher, dan ontvangen wij deze ook graag.

 

Hoe gaat Aviclaim te werk als ik een claim indien tegen TUI?

U bent zover dat u uw claim bij ons heeft ingediend en al uw documenten heeft opgestuurd. Vanaf dat moment zullen wij contact opnemen met TUI. Wijst TUI de claim af, dan zullen wij een rechtszaak starten om alsnog uw geld van TUI terug te krijgen.

 

TUI vliegt naar een land met oranje reisadvies en daarom wil ik niet meer gaan. Krijg ik van TUI geld terug?

In tijden van het coronavirus hebben veel landen een oranje reisadvies (gehad). Wat nu als u naar land zou gaan vliegen die dit reisadvies heeft verkregen, TUI heeft haar vlucht niet geannuleerd heeft en u niet naar dat land wil vliegen? In dit geval kunt u helaas niet uw geld terug krijgen. De luchtvaartmaatschappij komt namelijk haar overeenkomst met u na. U kunt wel de luchthavenbelasting terugvragen omdat u niet hebt gevlogen.

 

Ik heb mijn ticket voor mijn TUI vlucht(en) via een derde partij gekocht en deze partij geeft geen gehoor. Wat nu?

Omdat TUI verantwoordelijk is voor de vlucht, zijn zij aansprakelijk. Indien u een claim bij ons indient, zullen wij dus ook een claim voor u indienen bij TUI.

 

Kan ik mijn geld nog terugkrijgen als TUI failliet gaat?

Door de komst van COVID-19 verkeren veel luchtvaartmaatschappijen in zwaar weer. Het kan dus voorkomen dat een luchtvaartmaatschappij failliet gaat. Heeft u een alleen vlucht geboekt bij TUI, en is TUI failliet gegaan? In dat geval is er weinig kans dat u uw geld nog kunt terugkrijgen of eventueel uw voucher kunt gebruiken. Het is daarom belangrijk dat u snel actie onderneemt als u uw geld terug wilt. Heeft u een pakketreis geboekt (een reis met vlucht, hotel(s), excursies e.d.)? In dat geval hoeft u zich geen zorgen te maken. Uw reis is gedekt door Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR). U krijgt uw geld voor uw pakketreis dan terug uit het garantiefonds.

 

Ik ben geweigerd op een TUI vlucht omdat de uitslag van een verplichte coronatest te laat was, waar heb ik recht op?

Voor sommige landen is het verplicht om een coronatest te doen om het land in te mogen. Indien u naar zo’n land gaat met een bij TUI geboekte vlucht, dan dient u 72 uur van te voren een coronatest af te nemen. Wanneer u de uitslag van deze test niet heeft

ontvangen, dan kan het zijn dat u geweigerd wordt op de vlucht. Helaas valt het op tijd hebben van de uitslag van een coronatest onder eigen verantwoordelijkheid. Wanneer u daarom niet mee mag vliegen, dan kunt u alleen de luchthavenbelasting terug krijgen van TUI. Heeft u een pakketreis bij TUI geboekt? Dan zit het anders. De coronatest zit inbegrepen in het pakket en daarom is TUI verantwoordelijk. 

 

Vanwege corona-gerelateerde gezondheidsklachten heb ik besloten niet te gaan vliegen, wat zijn mijn rechten?

Wanneer u corona-gerelateerde klachten hebt, zoals een droge hoest of koorts, en u annuleert uw vlucht, dan kunt u in principe alleen de luchthavenbelasting van uw vlucht terugkrijgen. Echter kan het zo zijn dat u bij TUI uw vlucht kan omboeken of uw geld terug kunt krijgen. Daarvoor kunt u het best de algemene voorwaarden van TUI lezen.