Wat zijn buitengewone omstandigheden?
Wanneer u een claim indient via aviclaim.nl zijn er paar mogelijkheden waarbij de claim niet geaccepteerd kan en zal worden. Bijvoorbeeld een te korte vertraging, een vlucht die niet met een Europese luchtvaartmaatschappij heeft plaatsgevonden of door buitengewone omstandigheden.
Maar wat zijn nou precies buitengewone omstandigheden? En vanaf welk moment is een flinke onweersbui of harde wind nou echt een reden om een vlucht te vertragen? De nationale toezichthouders die toezien op het naleven van de Verordening hebben in 2013 een gezamenlijke lijst opgesteld met de meest voorkomende buitengewone omstandigheden. Echter zal alsnog per situatie bekeken worden of dit terecht is of niet. Neem bijvoorbeeld een vogelaanvaring; u kunt zich voorstellen dat er nogal een verschil is tussen een aanvaring met een koolmees en met een zwaan.
Verder is het van belang dat een buitengewone omstandigheid voldoet aan drie criteria, namelijk: onvoorspelbaar (onverwachts), onvermijdbaar en afkomstig van externe factoren.
Een buitengewone omstandigheid voldoet aan drie criteria, namelijk: onvoorspelbaar (onverwachts), onvermijdbaar en afkomstig van externe factoren.
Een voorbeeld: de couppoging/staatsgreep in Turkije op 15 juli 2016 heeft voor heel wat vertraagde en geannuleerde vluchten gezorgd. Kunnen we nu zeggen dat dit een buitengewone omstandigheid was? Deze gebeurtenis was onvoorspelbaar, onvermijdbaar en was afkomstig van externe factoren. Dus ja, er is sprake van een buitengewone omstandigheid en de luchtvaartmaatschappij kan hier niets aan doen. Een claim indienen voor vluchten rondom deze dagen, waarin het erg onrustig en politiek onstabiel was in Turkije, heeft dan ook geen zin.
Een luchtvaartmaatschappij moet altijd aantonen dat er buitengewone omstandigheden waren, en waarom dit zorgde voor een vertraagde vlucht. Daarnaast dient de luchtvaartmaatschappij uit te leggen welke voorzorgsmaatregelen zij hebben getroffen ter voorkoming van de vertraging. Kunnen zij dit niet, dan is er een reële kans dat een rechter hen in gebreke stelt.
De gehele lijst met omstandigheden, waarbij u (meestal) geen recht hebt op compensatie vindt u hier.
Controleer uw vlucht!
Is uw vlucht meer dan drie uur vertraagd, geannuleerd of overboekt, vul dan uw vluchtgegevens in en controleer direct of u recht heeft op een compensatie!