Heeft u last van vlucht vertraging? Claim uw vergoeding!

Wilt u vergoeding voor vertraging van uw vlucht? Wij zorgen dat u de vergoeding ontvangt! ★ Simpel en snel ★ Beste beoordeling 9,7! ★ No cure, no pay ✓ Slagingskans 97%!

ZOEK MIJN VLUCHTNUMMER
In een paar minuten geregeld Geen administratiekosten Geen succes, geen kosten

Kan ik vergoeding krijgen als mijn vlucht vertraging heeft?

Vergoeding bij vlucht vertraging is vastgelegd in de Europese wetgeving. De kans is groot dat u een vergoeding dan wel compensatie kan ontvangen bij een vertraging van uw vlucht van meer dan drie uur.  Deze regels zijn vastgelegd in de Verordening 261/2004, hierin worden de compensatie regels bepaald bij een vlucht vertraging of annulering. Hoe het precies zit en wat je hiervoor moet doen leggen we je hier uit. Er zijn namelijk nog een aantal kanttekeningen alvorens u een nieuwe reis kunt boeken van de vergoeding.


Wij hebben het antwoord voor u op de volgende vragen: 

Vlucht vertraging; wanneer komt u in aanmerking voor vergoeding?

Niet alle vluchten vallen onder de Europese regelgeving en niet alle vertragingen leveren u gelijk een vergoeding op. In de basis is het vrij simpel; 

  • U moet met een vertraging van meer dan drie uur op de eindbestemming aankomen
  • dient te vertrekken vanuit de Europese Unie.
  • Of u vertrekt van buiten de Europese Unie, maar vliegt naar de Europese Unie met een Europese luchtvaartmaatschappij. 

Als de vlucht aan de bovenstaande voorwaarden voldoet, is er nog één belangrijke voorwaarden om recht op een vergoeding te hebben. Namelijk dat het door de schuld is van de luchtvaartmaatschappij zelf. Dit vaak het grootste discussiepunt of de luchtvaartmaatschappij compensatie gaat betalen of niet. 

In het kort kan je zeggen dat alle vertragingen binnen de invloedsfeer van de luchtvaartmaatschappij de luchtvaartmaatschappij schuldig is aan het betalen van compensatie aan jou als passagier. Alles wat niet binnen de invloedssfeer ligt van de luchtvaartmaatschappij, vrijwaart hen in zekere mate tot betalen van een compensatie. 

Let wel; indien er sprake is van buitengewone omstandigheden, de situatie waarin je geen recht hebt op compensatie dan moet de luchtvaartmaatschappij wel alle redelijke maatregelen nemen om jou zo snel mogelijk op de eindbestemming te krijgen. 

 

Hoe wordt de hoogte van de vergoeding bij vlucht vertraging berekend?

Als uw vlucht meer dan 3 uur vertraagd is, heeft u al recht op een vergoeding voor het geleden tijdsverlies. Belangrijk hierbij te melden is dat het gaat om vertraging op je eindbestemming. Het is mogelijk dat je vlucht met meer dan drie uur vertraging vertrekt maar dat je met minder dan drie uur vertraging aankomt. 

De hoogte van de vergoeding hangt samen met de vluchtafstand, en staat helemaal los van de ticketprijs. 

U heeft recht op de volgende vergoedingen per passagier: 

- €250,00 vergoeding voor vluchten tot 1500 kilometer

- €400,00  vergoeding voor vluchten tussen de 1500 kilometer en 3500 kilometer

- €300,00  vergoeding voor vluchten van meer dan 3500 kilometer (bij meer dan 3 uur) 

- €600,00  vergoeding voor vluchten van meer dan 3500 kilometer (bij meer dan 4 uur)

Het is natuurlijk lastig inschatten hoe lang uw vlucht is, daarom een aantal voorbeelden: 

 

Een vertraagde vlucht van: 

- Amsterdam naar Berlijn, Parijs, Barcelona, Madrid, Rome, Warschau, London, Stockholm → €250,00 vergoeding per passagier

- Amsterdam naar Lissabon, Athene, Istanbul, Marrakech, Canarische Eilanden, Malaga → €400,00 vergoeding per passagier

- Amsterdam naar New York, Rio de Janeiro, Bangkok, Kaapstad, Dubai → €600,00 vergoeding per passagier.

Staat uw bestemming er niet tussen, vul gelijk uw vluchtnummer in en ons systeem berekent voor u de afstand en de bijbehorende vergoeding!

 

Hoe werkt het claimen van compensatie?

Het indienen van een claim duurt maar een paar minuten. 

Door het vluchtnummer in te vullen in de flightchecker en daarna een aantal vragen te beantwoorden krijgt u een initieel resultaat. Wij controleren of de door u ingevulde gegevens kloppen en of de vertraagde vlucht daadwerkelijk in aanmerking komt voor vergoeding.

Heeft u recht op vergoeding vanwege uw vertraging? Dan hoeft u alleen de passagiers voor wie u de claim in wilt dienen in te vullen en ons van een boekingsbevestiging, kopie identiteitsbewijs en een getekende volmacht te voorzien. Daarna hoeft u alleen nog maar aan te wachten. Gedurende het proces houden we u per e-mail op de hoogte van de ontwikkelingen rondom uw claim. Bent u de volgende vertraagde passagier die zijn vergoeding ontvangt via Aviclaim?

 

Waarom compensatie vertraging vlucht aanvragen via Aviclaim?

  • Aviclaim is één van de meest actieve en succesvolle claimbureaus in Nederland
  • Grote rechtsbijstandverzekeraars vertrouwen ook hun claims aan ons toe
  • Wij winnen ruim 95% van onze rechtszaken
  • Wij hebben de meest ervaren juristen op het gebied van de Europese verordening in dienst
  • Wij zijn relatief goedkoop ten opzichte van andere aanbieders.  
  • Wij werken op basis van no cure, no pay. We houden dus alleen onze fee (29%) bij succes. Er zijn geen verborgen kosten als administratiekosten en/of extra kosten bij een rechtszaak.

 

Vlucht vertraagd vergoeding

Wat moet ik doen bij vlucht vertraging op de luchthaven?

Is uw vlucht vertraagd met meer dan 3 uur? Dit is wat u kunt doen om de kans op vergoeding te vergroten:

1: Vraag de reden van de vertraging.

Als je vlucht vertraagd is is het van belang om te weten waardoor dit komt. Luchtvaartmaatschappijen hoeven namelijk geen vergoeding te betalen wanneer de vlucht vertraagd is vanwege buitengewone omstandigheden. Dit zijn bijvoorbeeld de sluiting van een luchthaven door een verkeerde landing of de sluiting vanwege terreurdreiging. Hier kan de luchtvaartmaatschappij niets aan doen. Daarom is het van belang dat u weet wat de reden is, en dan dit eventueel ook zwart op wit komt te staan.

2: Bewaar de reisdocumenten.
Om een claim in te kunnen dienen zijn de reisdocumenten van belang. Bent u met een andere vlucht vervoerd? Dan is ook de boarding pass van de nieuwe vluchten van belang. Tip: maak na ontvangst van de boarding pass gelijk een foto, dan heeft u altijd een bewijs achter de hand wanneer de luchtvaartmaatschappij de boarding passen in beslag neemt.

3: Regel een nieuwe vlucht of terugbetaling.
Is uw vlucht dusdanig vertraagd waardoor u de overstap niet meer gaat halen? Probeer dan gelijk omgeboekt te worden naar een ander vluchtschema in plaats van af te wachten wat men u op de overstap luchthaven gaat aanbieden. Is uw vlucht meer dan 5 uur vertraagd? Dan heeft u ook recht op terugbetaling van het ticket als verder reizen voor u niet meer zinvol is.

4: Bewaar de bonnetjes!
Maakt u kosten voor eten en drinken, of misschien zelfs een hotel overnachting? Bewaar de bonnetjes dan goed. Tot op zekere hoogte kunnen deze kosten geclaimd worden, zolang er bonnen van zijn. Let wel; alcoholische versnaperingen en luxe hotels worden niet gezien als noodzakelijk goed en zullen vaak niet gedekt worden.

5: Dien gelijk uw claim in bij Aviclaim
U heeft een vlucht vertraging en uw heeft alles wat we nodig hebben bij de hand. Waarom niet gelijk de claim indienen en vervolgens genieten van uw reis?

Wanneer krijg ik geld terug bij vertraging met het vliegtuig?

De vergoeding geldt alleen voor vluchten die meer dan 3 uur vertraagd zijn en welke vertrekken vanuit Europa, of worden uitgevoerd door een Europese luchtvaartmaatschappij en u vliegt naar de EU. Als laatste mag er geen sprake zijn van buitengewone omstandigheden. De vertraging wordt berekend door het verschil tussen de aankomsttijd op uw ticket te nemen en de tijd dat de deur van het vliegtuig opengaat aan de gate. Het is dus niet de landingstijd welke door vele luchtvaartmaatschappijen wordt gebruikt.

De kosten van je ticket kan je vaak niet terugkrijgen bij een vlucht vertraging. Bij een vertraagde vlucht maak je namelijk alsnog gebruik van je ticket. Alleen bij een vlucht annulering, waar je daarna afziet van een alternatief of helemaal geen alternatief wordt aangeboden, kan je het aankoopbedrag van het ticket terugvragen. De luchtvaartmaatschappij is dan verplicht deze uit te betalen.

Door een korte vlucht vertraging heb ik mijn aansluitende vlucht gemist

Een vertraging van slechts enkele minuten kan al voor een hele hoop ellende zorgen. Sommige luchthavens hebben een extreem korte overstaptijd waardoor passagiers de aansluitende vlucht missen. Op elke luchthaven geldt een minimum connection time. Deze kan per luchthaven nog verschillen voor de type vlucht en per luchtvaartmaatschappij. Hiermee doelen we op intercontinentaal of bijvoorbeeld een binnenlandse vlucht. Voor intercontinentale vluchten zal je vaak een langere minimum connection tijd ervaren. 

Bij het boeken van een vlucht is het al handig om dit in de gaten te houden als u denkt dat de overstaptijd relatief kort is. Het kan namelijk zijn dat je door een vertraging van +/- 10 -15 minuten dan al onder de minimum connection tijd uitkomt en je aansluitende vlucht mis. 

Als u de aansluitende vlucht mist, dient de luchtvaartmaatschappij u een nieuwe vlucht aan te bieden, met meer dan 3 uur vertraging aankomt, dan heeft u recht op vergoeding. Bewaar de boardingpassen van de nieuwe vlucht(en) goed!

De luchtvaartmaatschappij dient u zo spoedig mogelijk om te boeken zodat u alsnog op uw eindbestemming komt. In de tussentijd dienen ze u te verzorgen. De hoogte van de vergoeding wordt berekend op basis van de gehele vluchtafstand naar uw eindbestemming.

Wat zijn buitengewone omstandigheden?

In de Europese regelgeving zijn uw rechten dus beschermd, maar ook die van de luchtvaartmaatschappijen. We willen natuurlijk wel dat we veilig op onze bestemming aankomen. Daarom hoeven luchtvaartmaatschappijen geen vergoeding te betalen wanneer er sprake is van buitengewone omstandigheden. Dit zijn situaties waarop de luchtvaartmaatschappij zelf geen invloed heeft maar welke er wel voor zorgen dat de vlucht met vertraging wordt uitgevoerd. Te denken valt aan zeer slechte weersomstandigheden, terreurdreiging op de bestemming of stakingen van een externe partij zoals de bagage afhandelaars, welke nodig zijn om de vlucht uit te voeren. Er is ooit een lijst gepubliceerd, echter zijn veel van deze situaties voer voor discussie.


“Is een vlucht vertraging van 24 uur goed te praten als er een half uurtje harde wind was?“

Wat is de definitie van slecht weer? Is een vlucht vertraging van 24 uur goed te praten als er een half uurtje harde wind was? Wij vinden van niet en ook een groot gedeelte van deze situaties eindigen in de Rechtbank, waarbij we vaak als winnaar uit de strijd komen. Voer daarom altijd uw vluchtgegevens in op onze website, zodat wij de situatie voor u kunnen evalueren. Ook tegen ons zeggen luchtvaartmaatschappijen vaak dat er sprake is van buitengewone omstandigheden, terwijl we uiteindelijk van de rechters gelijk krijgen en u gewoon recht heeft op een vergoeding!

Vlucht informatie bord

Welke situaties zijn per definitie geen overmacht?

Dit zijn alle situaties waarop de luchtvaartmaatschappij zelf invloed heeft. 

Stakingen van eigen personeel vallen dan dus ook niet onder overmacht, al wil Ryanair anders doen geloven. Als men goed is voor het personeel dan staken ze niet en zijn er geen duizenden vakantiegangers gedupeerd. Ook technische mankementen zijn geen overmacht, omdat de luchtvaartmaatschappij ervoor dient te zorgen dat de toestellen te allen tijde systematisch worden gecontroleerd en zonder problemen de vluchten uit kunnen voeren.


Tijdens het begin van de corona pandemie zaten vele luchtruimen dicht en waren vluchten uit bepaalde landen in zijn geheel niet welkom door opgelegde restricties vanuit overheden. De beginperiode van de corona pandemie was dan ook een overmachtssituatie. Echter wordt er inmiddels volop gevlogen door luchtvaartmaatschappijen op vrijwel alle bestemmingen. Echter als vluchten nu vertraagd raken en luchtvaartmaatschappijen geven 'corona / covid-19' als argument, dan is dat niet echt meer geloofwaardig. In deze gevallen is het waarschijnlijk ook geen overmacht en bestaat er recht op compensatie indien de vertraging door corona /covid 19 is ontstaan.

Wat zijn redelijke maatregelen?

Als er sprake is van buitengewone omstandigheden, kan de luchtvaartmaatschappij alleen onder hun betaalplicht uitkomen als er redelijke maatregelen worden genomen. 

Redelijk recent hebben de rechters bepaald dat een vertraging van onder de 24 uur gezien kan worden als redelijk. 

Resumerend - als je vlucht vertraagd of geannuleerd is door buitengewone omstandigheden en je komt alsnog op je eindbestemming binnen 24 uur van de de geplande tijd van eindbestemming heb je geen recht op compensatie. Dan heeft de luchtvaartmaatschappij voldoende redelijke maatregelen genomen.

Dit kan overigens als vuistregel worden genomen, maar is niet altijd leidend. Vlieg je naar exotische bestemmingen waar minder vaak op wordt gevlogen dan kan de rechter beslissen dat meer dan 24 uur ook redelijk is. 

Binnen Aviclaim houden wij vast aan deze vuistregel. Zien wij dat er sprake was van buitengewone omstandigheden en was de vertraging van de vlucht meer dan 24 uur gaan wij in principe naar de rechtbank om dergelijke zaken uit te winnen. Ook hier moeten we benadrukken dat er per zaak een beslissing wordt gemaakt, afhankelijk van de impact van de buitengewone omstandigheden, luchtvaartmaatschappij en vlucht-route.

 

Wie is verantwoordelijk voor betaling van de compensatie bij een vertraagde vlucht?

Het kan verwarrend zijn welke luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk is voor de betaling van de compensatie bij vertraging. Hier is de vuistregel dat de luchtvaartmaatschappij die de vlucht uitvoert verantwoordelijk is voor de afhandeling van de compensatie. 

Soms heb je te maken met een shared code vlucht. Waarbij je bijvoorbeeld een KL8898 vluchtnummer hebt, waarbij de vlucht wordt niet wordt uitgevoerd door KLM maar door Singapore Airlines. In dit geval kan je dus een boekingsbevestiging hebben met een KLM logo, maar zal de compensatie moeten worden opgeëist bij de Singapore Airlines. 

Ons systeem weet overigens van alle vluchtnummers door welke luchtvaartmaatschappij de vlucht in kwestie, de vertraagde vlucht wordt uitgevoerd. De claim zal dan ook bij de juiste organisatie worden ingediend. 

Welke documenten hebben we nodig?

Als u recht op vergoeding heeft vanwege uw vertraagde vlucht dan kunnen we de claim voor u indienen. We hebben dan een boekingsbevestiging, eventueel boardingpassen, een kopie van het identiteitsbewijs en een getekende volmacht nodig. Hierna kunnen we gelijk voor u aan de slag om de vergoeding voor uw vertraagde vlucht te verkrijgen. U hoeft alleen maar af te wachten of het lukt, no cure, no pay!

Ik heb niet betaald voor de vlucht, kan ik een claim indienen?

Of u nu voor uw werk reist of iemand anders heeft u ticket betaald, u bent te allen tijde degene die recht heeft op de vergoeding. U heeft tenslotte ook de vertraging met het vliegtuig ervaren. Zolang u nog over de benodigde gegevens beschikt (boekingsbevestiging en/of boardingpassen) kunnen we de claim voor u indienen.

Waar heb ik nog meer recht op bij een vertraagde vlucht?

Eerder gaven we al aan dat u recht heeft op wat eten en drinken wanneer de vlucht vertraagd raakt. Vanaf een vertraging van twee uur of meer dan heeft de luchtvaartmaatschappij een zorgplicht, die dient  u te verzorgen totdat u vertrekt met de vervangende vlucht. 

Dat houdt het volgende in: 

- Hotelovernachting(en) indien de vlucht pas de volgende dag vertrekt.

- Vervoer van en naar de luchthaven

- Eten en drinken ten tijde van de vertraging (in normale verhouding)

Ook wanneer uw vlucht vertraging is vanwege buitengewone omstandigheden dient de luchtvaartmaatschappij u te verzorgen. Bieden ze u niets aan en moet u zelf kosten maken? U kunt dan zelf een accommodatie boeken en eten en drinken regelen. Dit kunt u later met bonnetjes claimen bij de luchtvaartmaatschappij. Let wel; veel maatschappijen vergoeden geen alcoholische versnaperingen en 4 of 5 sterren hotels. Op de Wikipedia pagina kan je meer lezen over alle jurisprudentie die rondom de wetgeving bestaat. 

Mijn vlucht vertraging is zolang, het heeft geen zin meer om te vliegen

Dit kan natuurlijk wanneer u bijvoorbeeld een zakelijke afspraak heeft of een kort weekend tripje, waardoor er geen tijd meer overblijft op de bestemming. Als de vlucht meer dan 5 uur vertraagd is heeft u het recht op geld terug en de vergoeding. Als dit gebeurt tijdens uw overstap, heeft u dat recht ook en dient de luchtvaartmaatschappij u terug te vliegen naar het initiële vertrekpunt. 

 

Wenn Sie über Flugverspätung Entschädigung auf deutsch lesen wollen, dann können Sie dies hier tun.

Ik wil graag mijn vergoeding voor mijn vertraagde vlucht, waarom Aviclaim?

No Cure, No Pay!

U kunt uw vertraagde vlucht kosteloos indienen bij Aviclaim. Wij gaan vervolgens voor u aan de slag om de vergoeding te verkrijgen bij de luchtvaartmaatschappij. Als het ons lukt om de vergoeding te verkrijgen voor uw vlucht, dan houden we 29% van het geclaimde bedrag in. Zelfs al duurt dit traject enkele maanden. Stel het lukt ons niet, dan betaalt ook geen enkele cent.



Juridisch traject

Wij willen graag dat u krijgt waar u recht op heeft. Wij willen de onderste steen boven hebben. Luchtvaartmaatschappijen proberen vaak om een claim voor een vertraagde vlucht af te wijzen omdat er sprake zou zijn van buitengewone omstandigheden. In veel gevallen is dit incorrect, en dit vechten we dan ook graag aan namens u. Ook als we de rechtbank in moeten om de vergoeding voor uw vertraagde vlucht te verkrijgen, betaalt u vooraf niets. Bij succes hanteren we 29% van het claimbedrag.

Uw voorgangers geven ons een 9.3!

Passagiers die eerder een claim bij ons hebben ingediend voor een vertraagde vlucht zijn erg tevreden over onze service! Ze geven ons een 9 voor ons werk! Hier zijn we trots op. Sluit u zich aan in de rij van tevreden klanten die hun claim via Aviclaim service hebben ontvangen?

Mijn vlucht was vertraagd, hoeveel vergoeding kan ik claimen?

De hoogte van de vergoeding hangt af van de vluchtafstand en staat los van de ticketprijzen. In het geval van meerdere vluchten op een boeking wordt er gekeken naar de afstand tussen het eerste vertrekpunt en de eindbestemming.

€ 250,00

Vluchten tot 1500 kilometer

€ 400,00

Vluchten tussen de 1500 en 3500 kilometer binnen de EU

€ 600,00

Vluchten van meer dan 3500 kilometer buiten de EU

Hoe krijg ik mijn vergoeding via Aviclaim?

Check uw vlucht

U kunt gelijk uw vertraagde vlucht checken! Had u een overstap of vervangende vlucht, dan kunt u dat ook aangeven. Indien ons systeem aangeeft dat u recht heeft op vergoeding, dan zullen wij dit zo spoedig mogelijk bevestigen!

Claim indienen

Geeft ons systeem aan dat u recht heeft op vergoeding? Dan kunt u in een paar minuten uw claim afronden. We hebben alleen een boekingsbevestiging, legitimatiebewijs en een getekende volmacht nodig. Heeft u ook nog kosten gemaakt gedurende de vertraging? Lever de bonnetjes gelijk in, dan claimen we die ook!

Claimen!

Gelukt? Dan is het nu aan ons. We zullen namens u de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk stellen voor de opgelopen vertraging. Dit gaat vaak moeizaam, en kan dan ook enkele maanden duren. Soms moeten we zelfs de rechtbank in om uw vergoeding te verkrijgen. We houden u op de hoogte van de ontwikkelingen.

Uitbetaling

Ja, het is ons gelukt! Vaak ontvangen wij het geld van de luchtvaartmaatschappij, waarna wij het zo snel mogelijk naar uw rekening zullen overmaken. Voor onze bewezen dienst houden we 29% van het claimbedrag in. Geen succes? Dan zijn er ook geen kosten.