Wat was de situatie met uw easyJet vlucht?
Vergoeding easyJet voor een vertraagde of geannuleerde vlucht?
Had u problemen met uw easyJet vlucht? Was uw vlucht vertraagd, geannuleerd of overboekt? Dan heeft u waarschijnlijk recht op een compensatie die kan oplopen tot € 600,- per persoon. Welke vluchten in aanmerking komen leest u op deze pagina. We geven antwoord op al uw easyJet vragen.
- Komen alle easyJet vragen in aanmerking voor compensatie?
- Wanneer heeft u recht op vergoeding bij vertraging van easyJet
- Mijn easyJet vlucht is geannuleerd, mag dat?
- Mijn easyJet vlucht is overboekt, wat zijn mijn rechten?
- Hoe wordt het compensatiebedrag bepaald?
- Mijn nieuwe vlucht gaat morgen pas, wat nu?
- Hoe weet ik de of mijn vlucht in aanmerking komt?
- EasyJet heeft mijn claim afgewezen, kan ik alsnog een claim indienen?
- Ik heb kosten moeten maken door de vertraging, kan ik dat declareren?
- Mijn easyJet vlucht is geannuleerd door stakingen, kan ik dan een claim indienen?
- Een easyJet claim indienen via Aviclaim
Komen alle easyJet vragen in aanmerking voor compensatie
In de Verordening 261/2004 welke de rechten van passagiers beschermt staat dat alle vluchten welke vertrekken uit de EU en alle vluchten welke worden uitgevoerd door een luchtvaartmaatschappij uit de EU in aanmerking komen voor compensatie. Echter is easyJet van origine een Britse maatschappij en de Britten zijn in februari 2020 uit de EU gestapt. Vooralsnog kan er gewoon geclaimd worden, bij alle dochterondernemingen van easyJet. Door de aangekondigde Brexit, heeft easyJet verschillende luchtvaartmaatschappijen opgericht. Als passagier merkt u dit eigenlijk niet. Er zijn nu easyJet vluchtnummer met U2, EZY, EC, EJU, DS en EZS.
Wanneer heeft u recht op vergoeding bij vertraging van easyJet
Als uw vlucht met meer dan 3 uur vertraging aankomt heeft u waarschijnlijk recht op vergoeding. Het verschil tussen de aankomsttijd op het ticket en de daadwerkelijk aankomsstijd moet meer dan 3 uur zijn om aanspraak te maken op de compensatie. Het aankomst moment wordt bepaald op het moment dat de deur van het vliegtuig opengaat aan de gate en de eerste passagier het toestel verlaat. Het is dus niet de landingstijd! Zeker op wat langere vluchten, kan het zijn dat easyJet nog wat tijd goed maakt. Zo kunt u met 3 en half uur vertraging vertrekken, maar toch uiteindelijk met minder dan 3 uur vertraging aankomen. Dan heeft u helaas geen recht op compensatie.
Mijn easyJet vlucht is geannuleerd, mag dat?
Tot 14 dagen voor vertrek mag easyJet de vluchten annuleren zonder dat ze daarvoor compensatie moeten uitkeren. In alle gevallen dienen ze u nieuwe vluchten aan te bieden om alsnog zo spoedig mogelijk op de eindbestemming te komen.
Indien de vlucht binnen 14 dagen voor vertrek wordt geannuleerd, dan is easyJet waarschijnlijk ook compensatie verschuldigd aan de passagiers. Er moet dan worden gekeken naar het moment van annuleren en de tijden van de nieuwe vluchten. De exacte regels zijn als volgt:
U heeft recht op compensatie indien:
- De vlucht tussen 14 en 7 dagen voor vertrek wordt geannuleerd en uw nieuwe vlucht meer dan twee uur eerder vertrekt of wanneer u meer dan vier uur later aankomt op de eindbestemming
- De vlucht korter dan 7 dagen voor vertrek wordt geannuleerd en uw nieuwe vlucht meer dan één uur eerder vertrekt of wanneer u meer dan twee uur later aankomt op de eindbestemming
Bij een geannuleerde easyJet vlucht heeft u dus vrijwel altijd recht op compensatie, omdat er bij de meeste bestemming maar 1 vlucht per dag of minder gaat. Hierdoor valt u binnen de marges zoals u hierboven beschreven.
Als uw nieuwe vluchten welke u krijgt aangeboden van easyJet voor u geen optie zijn, dan mag u deze weigeren en uw geld terug vragen. U heeft daarnaast recht op compensatie.
Mijn easyJet vlucht is overboekt, wat zijn mijn rechten?
Ook easyJet heeft te maken met overboekte vluchten. Dit houdt in dat er meer tickets zijn verkocht dan dat er plek is in het vliegtuig. Dit is een manier om extra geld te verdienen. Men gaat er vanuit dat er altijd mensen besluiten de vlucht niet te nemen of simpelweg niet kunnen halen door een eerdere vertraging op een andere vlucht. Als iedereen toch mee wil, dan zal easyJet een aantal mensen moeten weigeren, dit heet instapweigering. In eerste instantie zullen er vrijwilligers gezocht worden die op een later moment de vlucht willen nemen, soms tegen een upgrade of andere privileges. indien er geen vrijwilligers zijn, dan zal easyJet zelf mensen weigeren.
Alle overboekte passagiers hebben in ieder geval recht op compensatie, verzorging ten tijde van de vertraging en nieuwe vluchten.
Hoe wordt het compensatiebedrag bepaald?
De hoogte van de compensatie welke u kunt claimen voor uw vertraagde of geannuleerde easyJet vlucht hangt samen met de vluchtafstand. Het staat helemaal los van de ticketprijs welke u heeft betaald. Aangezien easyJet een budgetmaatschappij is, kan het dus goed zijn dat u na een paar uur vertraging veel meer terugkrijgt dan dat u heeft betaald voor uw ticket. De exacte bedragen zijn als volgt!
- € 250 voor vluchten tot 1500 kilometer
- € 400 voor vluchten tussen de 1500 en 3500 kilometer
- € 600 voor vluchten van meer dan 3500 kilometer, buiten de EU.
Mijn nieuwe vlucht gaat morgen pas, wat nu?
Als uw easyJet vlucht op het laatste moment geannuleerd wordt terwijl u al op de luchthaven bent is dat uitermate vervelend. Niet iedereen woont dichtbij de luchthaven dus is het aan easyJet om de vertraagde passagiers op te vangen. Zolang de vertraging duurt (tot aan de nieuwe vlucht) dienen ze eten en drinken te verzorgen. Indien de vlucht pas de volgende dag (of nog later) gaat dienen ze een hotel te regelen en ook het vervoer van en naar de luchthaven is voor rekening van easyJet.
Hoe weet ik de of mijn vlucht in aanmerking komt?
Het is lastig bepalen of uw vlucht in aanmerking komt. Hoe lang was de vertraging precies, wat was de vluchtafstand? U kunt al uw vluchten dan ook gemakkelijk testen op onze website. Voer uw vluchtnummer en datum in, en binnen een paar klikken weet u of uw vlucht in aanmerking komt en welk bedrag u tegemoet kunt zien. Doe gelijk de check, dit kan tot 2 jaar de vlucht!
EasyJet heeft mijn claim afgewezen, kan ik alsnog een claim indienen?
Easyjet wijst vaak claims onterecht af, net als andere maatschappijen. Door zich te beroepen op overmacht hoeven ze niet over te gaan tot betalen van de compensatie. Ze moeten dit dan wel kunnen bewijzen. Vaak worden vluchten onterecht geannuleerd omdat er ergens op de route een uurtje slecht weer is. De rest van de vluchten kunnen dan zonder problemen worden uitgevoerd, maar de passagiers van de geannuleerde vluchten zijn de dupe. Dit is onterecht en vechten we dan ook graag aan. Voer gelijk uw vluchtgegevens in en zie of uw vlucht volgens onze database wél in aanmerking komt voor compensatie. Dit kan tot 2 jaar na de vlucht, dus controleer ook gelijk uw oude vluchten waarbij de reis niet voorspoedig ging.
Ik heb kosten moeten maken door de vertraging, kan ik dat declareren?
Als u te maken krijgt met vertraging of annulering, dan dient easyJet bijstand te bieden in de vorm van eten, drinken en indien nodig een hotelovernachting totdat de nieuwe vlucht gaat. Ook het vervoer van en naar de luchthaven en hotel dient te worden geregeld en betaald door easyJet. Indien u hiervoor zelf kosten heeft moeten maken, dan kunnen deze later gedeclareerd worden, mits deze in verhouding zijn tot de vertraging. Vijfsterrenhotels en alcoholische dranken worden vaak niet goedgekeurd. Extra kosten die u heeft moeten maken door bijvoorbeeld een gemiste hotelovernachting op de bestemming, een gemiste werkdag of extra parkeerkosten kunnen helaas niet worden geclaimd, dit wordt gezien als vervolgschade en valt niet onder de Verordening 261/2004.
Mijn easyJet vlucht is geannuleerd door stakingen, kan ik dan een claim indienen?
Er wordt vaak gezegd en geschreven dat er niet geclaimd kan worden als er sprake is van stakingen ten tijde van de vlucht. Dit is niet perse waar en het is dan ook van belang dat u dit niet zelf beslist, maar op onze website test of uw vlucht beïnvloed werd door stakingen. Het verschil zit hem namelijk in wie er staakt of dit wordt gezien als overmacht of niet.
U heeft recht op compensatie als:
- de piloten van easyJet staken
- de cabin crew van easyJet staken
U heeft mogelijk recht op als:
- de luchtverkeersleiding staakt. Er zal per vlucht moeten worden bekeken of er recht op compensatie bestaat.
U heeft geen recht op compensatie als:
- medewerkers van een derde partij staken
Voorbeelden van een ‘derde partij’ zijn: bagageafhandelaars, douane, luchthavenpersoneel. Deze medewerkers zijn nodig om de vluchten te kunnen uitvoeren, en bovenal heeft easyJet hier geen invloed op.
Een easyJet claim indienen via Aviclaim
Heeft u de vlucht getest en geven we aan dat er recht op compensatie bestaat? Goed nieuws! Wij gaan graag aan de slag. Om de claim te kunnen indienen hebben we een aantal documenten nodig van u en uw medepassagiers voor wie u de claim wenst in te dienen. Dit betreft een boekingsbevestiging, een kopie van het legitimatiebewijs en een getekende volmacht zodat we u mogen vertegenwoordigen. U kunt dit allemaal in uw account uploaden of per mail aan ons doen toekomen. Hierna hoeft u alleen maar af te wachten of het gaat lukken en sturen we u regelmatig updates over de claim. Waar wacht u nog op?
Hoe werkt het?
Check uw vlucht
U kunt gelijk uw easyJet vlucht checken! Had u een overstap of vervangende vlucht, dan kunt u dat ook aangeven, evenals de situatie die voor u van toepassing was. Indien ons systeem aangeeft dat u recht heeft op compensatie, dan zullen wij dit zo spoedig mogelijk bevestigen!
Claim indienen
Heeft u recht op compensatie? Dan kunt u in een paar minuten uw claim afronden. We hebben alleen een boekingsbevestiging, legitimatiebewijs en een getekende volmacht nodig! Heeft u ook nog kosten gemaakt gedurende de vertraging? Lever de bonnetjes gelijk in, dan claimen we die ook!
Claimen!
Gelukt? Dan is het nu aan ons! We zullen namens u easyJet aansprakelijk stellen voor de opgelopen vertraging! Dit gaat vaak moeizaam en kan dan ook enkele maanden duren. Soms moeten we zelfs de rechtbank in om uw gelijk te halen! We houden u op de hoogte van de ontwikkelingen.
Uitbetaling
Ja! Het is ons gelukt! Vaak ontvangen wij het geld van de luchtvaartmaatschappij, waarna wij het zo snel mogelijk naar uw rekening zullen overmaken. Voor onze bewezen dienst houden we 29% van het claimbedrag in. Geen succes? Dan zijn er ook geen kosten.