Onkosten, wat kan ik wel en niet declareren bij de luchtvaartmaatschappij?

Indien u te maken heeft (gehad) met een langdurige vertraging, heeft u recht op verzorging (zie tabel). Vaak wordt dit aangeboden door de luchtvaartmaatschappij, waardoor u geen kosten maakt. Soms kan het echter een dusdanige chaos zijn dat u zelf kosten maakt. Deze kosten kunt u naderhand verhalen op de luchtvaartmaatschappij, en indienen bij uw claim. Belangrijk is dat u overal een bewijs van kunt aanleveren, in de vorm van bonnetjes of afschriften.

Wanneer heb ik recht op verzorging? 

Vertraging  // Vluchtafstand

Twee uur of meer  // tot 1500 km

Drie uur of meer // 1500 tot 3500 km

Vier uur of meer // meer dan 3500 km

 

Welke kosten kan ik dan claimen?
In de verordening zijn de onderstaande regelingen opgenomen:

- Maaltijden en verfrissingen, in redelijke verhouding tot de wachttijd.

- Hotelaccommodatie in gevallen waarin een verblijf van één of meer nachten noodzakelijk wordt, of waarin een langer verblijf noodzakelijk wordt dan het door de passagier geplande verblijf.

- Vervoer tussen de luchthaven en de plaats van de accommodatie (hotel of andere accommodatie). 

- Twee telefoongesprekken, of telex-, fax- of e-mailberichten.

Welke kosten kan ik dan niet claimen?

- U mist door uw vertraagde vlucht een belangrijke zakelijke afspraak, waardoor u of uw werkgever omzet mist.  

- U was het niet eens met het door de luchtvaartmaatschappij aangeboden hotel, en heeft zelf een andere hotel geboekt.

- U heeft buitenproportionele kosten gemaakt qua eten en drinken ten opzichte van de vertraging.

- U heeft door de vertraging een dag minder vakantie gehad, en ook een dag minder geslapen in het door u betaalde hotel.

Controleer uw vlucht!

Is uw vlucht meer dan drie uur vertraagd, geannuleerd of overboekt, vul dan uw vluchtgegevens in en controleer direct of u recht heeft op een compensatie!

In een paar minuten geregeld Geen administratiekosten Geen succes, geen kosten