Onkosten, wat kan ik wel en niet declareren bij de luchtvaartmaatschappij?
Indien u te maken heeft (gehad) met een langdurige vertraging, heeft u recht op verzorging (zie tabel). Vaak wordt dit aangeboden door de luchtvaartmaatschappij, waardoor u geen kosten maakt. Soms kan het echter een dusdanige chaos zijn dat u zelf kosten maakt. Deze kosten kunt u naderhand verhalen op de luchtvaartmaatschappij, en indienen bij uw claim. Belangrijk is dat u overal een bewijs van kunt aanleveren, in de vorm van bonnetjes of afschriften.
Wanneer heb ik recht op verzorging?
Vertraging // Vluchtafstand
Twee uur of meer // tot 1500 km
Drie uur of meer // 1500 tot 3500 km
Vier uur of meer // meer dan 3500 km
Welke kosten kan ik dan claimen?
In de verordening zijn de onderstaande regelingen opgenomen:
- Maaltijden en verfrissingen, in redelijke verhouding tot de wachttijd.
- Hotelaccommodatie in gevallen waarin een verblijf van één of meer nachten noodzakelijk wordt, of waarin een langer verblijf noodzakelijk wordt dan het door de passagier geplande verblijf.
- Vervoer tussen de luchthaven en de plaats van de accommodatie (hotel of andere accommodatie).
- Twee telefoongesprekken, of telex-, fax- of e-mailberichten.
Welke kosten kan ik dan niet claimen?
- U mist door uw vertraagde vlucht een belangrijke zakelijke afspraak, waardoor u of uw werkgever omzet mist.
- U was het niet eens met het door de luchtvaartmaatschappij aangeboden hotel, en heeft zelf een andere hotel geboekt.
- U heeft buitenproportionele kosten gemaakt qua eten en drinken ten opzichte van de vertraging.
- U heeft door de vertraging een dag minder vakantie gehad, en ook een dag minder geslapen in het door u betaalde hotel.
Controleer uw vlucht!
Is uw vlucht meer dan drie uur vertraagd, geannuleerd of overboekt, vul dan uw vluchtgegevens in en controleer direct of u recht heeft op een compensatie!