"Soms geven we extra gas om op tijd te komen"

Je denkt misschien dat piloten voornamelijk bezig zijn met het veilig vliegen van A naar B, en dat deze zich minder druk maken om de economische belangen van hun werkgever. Niets is minder waar. In een openhartig gesprek met een piloot komen er interessante feiten op tafel.

Worden jullie piloten gepusht om langdurige vertraging te voorkomen?
“Ja, naast het veilig en correct vliegen, wordt er wel van ons verwacht dat wanneer het kan, er even iets harder wordt gevlogen om zo wat tijd te winnen, of in te halen. De marges zijn erg krap, en het kost het bedrijf bakken met geld als we met een vertraging van 3 uur of meer aankomen. Het is een vrij simpele afweging, een heel vliegtuig dat een claim indient tussen de €60.000,- en €180.000,-. Als het krap wordt qua tijd, dan vliegen we dusdanig hard dat we een paar duizend euro extra aan kerosine er doorheen vliegen, maar dat is nog altijd veel goedkoper.”

Is dat dan niet gevaarlijk? En waarom vlieg je niet altijd zo hard, dat scheelt blijkbaar heel veel tijd!
“Nee, als passagier merk je helemaal niet hoe hard of zacht je vliegt, en het is ook zeker niet gevaarlijk. Dat kan namelijk nooit de bedoeling zijn. Het is echter ook duurder, en milieu onvriendelijker om zo hard te vliegen.”

Maar de luchtvaartmaatschappijen bouwen toch altijd bepaalde marges in, zodat je eigenlijk meer dan 3 uur vertraging mag hebben, en nog geen compensatie hoeft te betalen/verstrekken?
“Dat klopt. Stel dat je een vlucht van 4 uur hebt (op je ticket) dan kunnen wij het eigenlijk altijd wel in 3 uur en een kwartier tot een half uur vliegen. Dat geeft ons wel wat marge. Naast het sneller vliegen kunnen we ook iets ‘afsnijden’ door een kortere route te vliegen. In contact met andere toestellen en luchtverkeersleiding spreken we dan af dat wij van onze geplande route afwijken, en een korte bocht draaien.”

“Soms raak je er één, of een hele zwerm."

Dus als passagier hoef je je niet gelijk rijk te rekenen als je laat vertrekt? Door allerlei trucjes weet de luchtvaartmaatschappij nog te ontkomen aan het betalen van compensatie.
“ Ja en nee. Is het je intentie om geld terug te krijgen voor een vlucht of wil je vooral veilig naar je bestemming gebracht worden, zodat je kan genieten van je welverdiende vakantie? Ik heb soms wel eens het idee dat mensen er in doordraven. De Verordening is ontstaan omdat sommige partijen structureel hun vliegtuigen dik overboeken, waardoor vele passagiers de toegang werd ontzegd. Nu moeten we voor bijna alles compensatie betalen, ook al vliegen mensen voor een paar tientjes naar hun bestemming. De vergoedingen van een vertraagde trein zijn bijvoorbeeld nog niet eens de helft van het ticket. Ik vind het dus wel een logisch gevolg dat luchtvaartmaatschappijen ook hun best doen om onder de regeltjes uit te komen.”

Even heel wat anders, heb je wel eens een birdstrike meegemaakt?
“Ja joh, en dat kan een mooie puinhoop geven! Dan sta je klaar voor de take-off, en ineens zie je alle vogels simultaan naar de baan lopen en fladderen. Dan weet je alweer hoe laat het is.”

En dan?
“Soms raak je er één, of een hele zwerm. Meestal levert dat geen problemen op. Als ze in de motor komen, kan dat de rotorbladen, die met een duizendste millimeter nauwkeurig op elkaar zijn afgesteld, wel aantasten. Maar alleen bij wat grotere vogels. We kunnen gelukkig vanuit de cockpit zien of er iets kapot is, dus zodra daar geen lampjes beginnen op te lichten, vliegen we gewoon door. Dan wordt het vliegtuig bij aankomst goed gecheckt op vogelresten. Ook dat is weer een economische afweging. Bijna op alle luchthavens moet een expert vanuit Amsterdam worden ingevlogen. Dat duurt ontzettend lang, waardoor de schema’s volledig worden verstoord.”