Check de vergoeding voor uw vertraagde vlucht!

Voer uw vertraagde vlucht in, en zie gelijk op hoeveel vergoeding u recht heeft.

ZOEK MIJN VLUCHTNUMMER
In een paar minuten geregeld Geen administratiekosten Geen succes, geen kosten

Kan ik vergoeding krijgen als mijn vlucht vertraagd is?

Als uw vlucht vertraagd is is de kans groot dat u uiteindelijk in aanmerking komt voor vergoeding. Deze regels zijn vastgelegd in de Verordening 261/2004. Hoe het precies zit en wat je hiervoor moet doen leggen we je hier uit. Er zijn namelijk nog een aantal kanttekeningen alvorens u een nieuwe reis kunt boeken van de vergoeding. 

Wij hebben het antwoord voor u op de volgende vragen: 


Wanneer valt mijn vlucht onder de Europese regelgeving? 

Niet alle vluchten vallen onder de Europese regelgeving en niet alle vertragingen leveren u gelijk iets op. In de basis is het vrij simpel; 

- U dient te vertrekken vanuit de Europese Unie.
- U vertrekt van buiten de Europese Unie, maar vliegt naar de Europese Unie met een Europese luchtvaartmaatschappij. 

Let wel op dat het om de uitvoerende maatschappij gaat en niet perse om de maatschappij waar u de tickets heeft gekocht. Heeft u bijvoorbeeld bij Lufthansa geboekt van New York naar Amsterdam, maar wordt deze uiteindelijk door hun partner United Airlines uitgevoerd, dan valt deze vlucht niet onder de Europese regelgeving. Ook niet als er een LH-vluchtnummer op uw boardingpass staat. Het gaat echt om de uitvoerende maatschappij, oftewel, het logo wat op het toestel staat is van belang, dat is de luchtvaartmaatschappij die verantwoordelijk is om op tijd te vliegen en dus ook diegene die de vergoeding moet betalen. 

Hoelang moet de vertraging zijn? 
Sommige van uw rechten worden al actief bij een vertraging van 2 uur. De luchtvaartmaatschappij dient u dan eten en drinken aan te bieden, een telefoontje en het recht op het versturen van een e-mail. Hiertoe zijn ze echter weer niet verplicht als dit uiteindelijk voor een extra vlucht vertraging zorgt. Vaak worden hiervoor vouchers uitgeven op de luchthaven, waarmee wat eten en drinken kan worden gehaald. Dit is vaak niet toereikend gezien de prijzen op luchthavens, maar de luchtvaartmaatschappij heeft officieel wel aan haar plicht voldaan om uw wat aan te bieden bij vlucht vertraging. Meer hierover in het kopje “Verzorging”.


"Bij een vertraagde vlucht van 3 uur of meer, heeft u zelfs recht op een vergoeding!" 

Vergoeding

Als uw vlucht meer dan 3 uur vertraagd is heeft u al recht op een vergoeding voor het geleden tijdsverlies. Het belangrijkste hierbij is dat het gaat om de aankomstvertraging en niet om de vertrekvertraging. Onderweg kan er namelijk nog wel wat tijd goedgemaakt worden door de piloten door sneller te vliegen. De hoogte van de vergoeding hangt samen met de vluchtafstand, en staat helemaal los van de ticketprijs. Dus inderdaad, als u voor een paar tientjes heen en weer Berlijn vliegt kunt u dus in theorie winst maken op uw reis. Is die vertraagde vlucht toch ineens een stuk minder erg. 

U heeft recht op de volgende vergoedingen per passagier: 

- €250,00 vergoeding voor vluchten tot 1500 kilometer
- €400,00  vergoeding voor vluchten tussen de 1500 kilometer en 3500 kilometer
- €300,00  vergoeding voor vluchten van meer dan 3500 kilometer (bij meer dan 3 uur) 
- €600,00  vergoeding voor vluchten van meer dan 3500 kilometer (bij meer dan 4 uur)

Het is natuurlijk lastig inschatten hoe uw vlucht is, daarom een aantal voorbeelden: 

Een vertraagde vlucht van: 
- Amsterdam naar Berlijn, Parijs, Barcelona, Madrid, Rome, Warschau, London, Stockholm → €250,00 vergoeding per passagier
- Amsterdam naar Lissabon, Athene, Istanbul, Marrakech, Canarische Eilanden, Malaga → €400,00 vergoeding per passagier
- Amsterdam naar New York, Rio de Janeiro, Bangkok, Kaapstad, Dubai → €600,00 vergoeding per passagier.

Staat uw bestemming er niet tussen, vul gelijk uw vluchtnummer in en ons systeem berekent voor u de afstand en de bijbehorende vergoeding!

“Dus inderdaad, als u voor een paar tientjes heen en weer Berlijn vliegt kunt u dus in theorie winst maken op uw reis.”

 

Buitengewone omstandigheden of overmacht

In de Europese regelgeving zijn uw rechten dus beschermd, maar ook die van de luchtvaartmaatschappijen. We willen natuurlijk wel dat we veilig op onze bestemming aankomen. Daarom hoeven luchtvaartmaatschappijen geen vergoeding te betalen wanneer er sprake is van buitengewone omstandigheden. Dit zijn situaties waarop de luchtvaartmaatschappij zelf geen invloed heeft maar welke er wel voor zorgen dat de vlucht met vertraging wordt uitgevoerd. Te denken valt aan zeer slechte weersomstandigheden, terreurdreiging op de bestemming of stakingen van een externe partij zoals de bagage afhandelaars, welke nodig zijn om de vlucht uit te voeren. Er is ooit een lijst gepubliceerd, echter zijn veel van deze situaties voer voor discussie.


“Is een vertraging van 24 uur goed te praten als er een half uurtje harde wind was?“


Wat is de definitie van slecht weer? Is een vertraging van 24 uur goed te praten als er een half uurtje harde wind was? Wij vinden van niet en ook een groot gedeelte van deze situaties eindigen in de Rechtbank, waarbij we vaak als winnaar uit de strijd komen. Voer daarom altijd uw vluchtgegevens in op onze website, zodat wij de situatie voor u kunnen evalueren. Ook tegen ons zeggen luchtvaartmaatschappijen vaak dat er sprake is van buitengewone omstandigheden, terwijl we uiteindelijk van de rechters gelijk krijgen en u gewoon recht heeft op een vergoeding!

Vlucht informatie bord


Welke situaties zijn per definitie geen overmacht?
 

Dit zijn alle situaties waarop de luchtvaartmaatschappij zelf invloed heeft. Stakingen van eigen personeel vallen dan dus ook niet onder overmacht, al wil Ryanair anders doen geloven. Als men goed is voor het personeel dan staken ze niet en zijn er geen duizenden vakantiegangers gedupeerd. Ook technische mankementen zijn geen overmacht, omdat de luchtvaartmaatschappij ervoor dient te zorgen dat de toestellen te allen tijde systematisch worden gecontroleerd en zonder problemen de vluchten uit kunnen voeren.


Verzorging


Eerder gaven we al aan dat u recht heeft op wat eten en drinken wanneer de vlucht vertraagd raakt. Maar als u vlucht veel langer dan 3 uur vertraagd raakt, dan dient de luchtvaartmaatschappij u te verzorgen totdat u vertrekt met de vervangende vlucht. 
Dat houdt het volgende in: 

- Hotelovernachting(en) indien de vlucht pas de volgende dag vertrekt.
- Vervoer van en naar de luchthaven
- Eten en drinken ten tijde van de vertraging (in normale verhouding)

Ook wanneer uw vlucht vertraagd is geraakt vanwege buitengewone omstandigheden dient de luchtvaartmaatschappij u te verzorgen. Bieden ze u niets aan en moet u zelf kosten maken? U kunt dan zelf een accommodatie boeken en eten en drinken regelen. Dit kunt u later met bonnetjes claimen bij de luchtvaartmaatschappij. Let wel; veel maatschappijen vergoeden geen alcoholische versnaperingen en 4 of 5 sterren hotels.


Aansluitende vlucht gemist door vlucht vertraging

Als u een verre reis maakt, is dat vaak met een overstap. Indien de eerste vlucht vertraagd raakt, is het vaak al rennen geblazen op overstap luchthaven. Dat is helaas niet voor iedereen weggelegd, en u heeft ook nog eens te maken met rijen bij de douane, waardoor uw aansluitende vlucht zonder u de startbaan op ziet rijden. Wat nu? 

De luchtvaartmaatschappij dient u zo spoedig mogelijk om te boeken zodat u alsnog op uw eindbestemming komt. In de tussentijd dienen ze u te verzorgen. En vergoeding? Ja, daar heeft u ook recht op als u met meer dan 3 uur vertraging aankomt op de eindbestemming. Ook als uw eerste vlucht vertraagd was met maar 1 uur, heeft u hier recht op als u met meer dan 3 uur vertraging aankomt op de eindbestemming. De hoogte van de vergoeding wordt berekend op basis van de gehele vluchtafstand naar uw eindbestemming.


Mijn vlucht is zolang vertraagd, het heeft al geen zin meer. 

Dit kan natuurlijk wanneer u bijvoorbeeld een zakelijke afspraak heeft of een kort weekend tripje, waardoor er geen tijd meer overblijft op de bestemming. Als de vlucht meer dan 5 uur vertraagd is heeft u het recht op geld terug en de vergoeding. Als dit gebeurt tijdens uw overstap, heeft u dat recht ook en dient de luchtvaartmaatschappij u terug te vliegen naar het initiële vertrekpunt.  

Ik wil graag mijn vergoeding voor mijn vertraagde vlucht, waarom Aviclaim?

No Cure, No Pay!

U kunt uw vertraagde vlucht kosteloos indienen bij Aviclaim. Wij gaan vervolgens voor u aan de slag om de vergoeding te verkrijgen bij de luchtvaartmaatschappij. Als het ons lukt om de vergoeding te verkrijgen voor uw vlucht, dan houden we 25% van het geclaimde bedrag in. Zelfs al duurt dit traject enkele maanden. Stel het lukt ons niet, dan betaalt ook geen enkele cent.



Juridisch traject

Wij willen graag dat u krijgt waar u recht op heeft. Wij willen de onderste steen boven hebben. Luchtvaartmaatschappijen proberen vaak om een claim voor een vertraagde vlucht af te wijzen omdat er sprake zou zijn van buitengewone omstandigheden. In veel gevallen is dit incorrect, en dit vechten we dan ook graag aan namens u. Ook als we de rechtbank in moeten om de vergoeding voor uw vertraagde vlucht te verkrijgen, betaalt u vooraf niets. Bij succes hanteren we 25% van het claimbedrag.

Uw voorgangers geven ons een 9!

Passagiers die eerder een claim bij ons hebben ingediend voor een vertraagde vlucht zijn erg tevreden over onze service! Ze geven ons een 9 voor ons werk! Hier zijn we trots op. Sluit u zich aan in de rij van tevreden klanten die hun claim via Aviclaim service hebben ontvangen?

Mijn vlucht was vertraagd, hoeveel vergoeding kan ik claimen?

De hoogte van de vergoeding hangt af van de vluchtafstand en staat los van de ticketprijzen. In het geval van meerdere vluchten op een boeking wordt er gekeken naar de afstand tussen het eerste vertrekpunt en de eindbestemming.

€ 250,00

Vluchten tot 1500 kilometer

€ 400,00

Vluchten tussen de 1500 en 3500 kilometer binnen de EU

€ 600,00

Vluchten van meer dan 3500 kilometer buiten de EU

Hoe krijg ik mijn vergoeding via Aviclaim?

Check uw vlucht

U kunt gelijk uw vertraagde vlucht checken! Had u een overstap of vervangende vlucht, dan kunt u dat ook aangeven. Indien ons systeem aangeeft dat u recht heeft op vergoeding, dan zullen wij dit zo spoedig mogelijk bevestigen!

Claim indienen

Geeft ons systeem aan dat u recht heeft op vergoeding? Dan kunt u in een paar minuten uw claim afronden. We hebben alleen een boekingsbevestiging, legitimatiebewijs en een getekende volmacht nodig. Heeft u ook nog kosten gemaakt gedurende de vertraging? Lever de bonnetjes gelijk in, dan claimen we die ook!

Claimen!

Gelukt? Dan is het nu aan ons. We zullen namens u de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk stellen voor de opgelopen vertraging. Dit gaat vaak moeizaam, en kan dan ook enkele maanden duren. Soms moeten we zelfs de rechtbank in om uw vergoeding te verkrijgen. We houden u op de hoogte van de ontwikkelingen.

Uitbetaling

Ja, het is ons gelukt! Vaak ontvangen wij het geld van de luchtvaartmaatschappij, waarna wij het zo snel mogelijk naar uw rekening zullen overmaken. Voor onze bewezen dienst houden we 25% van het claimbedrag in. Geen succes? Dan zijn er ook geen kosten.

Ervaringen

Onze klanten geven ons gemiddeld een !

Controleer uw vlucht!

Is uw vlucht meer dan drie uur vertraagd, geannuleerd of overboekt, vul dan uw vluchtgegevens in en controleer direct of u recht heeft op een compensatie!

In een paar minuten geregeld Geen administratiekosten Geen succes, geen kosten