Vlucht vertraagd? Check uw vergoeding!

Voer uw vertraagde vlucht in, en zie gelijk op hoeveel vergoeding u recht heeft.

ZOEK MIJN VLUCHTNUMMER
In een paar minuten geregeld Geen administratiekosten Geen succes, geen kosten

Kan ik vergoeding krijgen als mijn vlucht vertraagd is?

Als uw vlucht vertraagd is is de kans groot dat u uiteindelijk in aanmerking komt voor vergoeding. Deze regels zijn vastgelegd in de Verordening 261/2004. Hoe het precies zit en wat je hiervoor moet doen leggen we je hier uit. Er zijn namelijk nog een aantal kanttekeningen alvorens u een nieuwe reis kunt boeken van de vergoeding. 

Wij hebben het antwoord voor u op de volgende vragen: 

Vlucht vertraagd; wanneer komt u in aanmerking voor vergoeding?

Niet alle vluchten vallen onder de Europese regelgeving en niet alle vertragingen leveren u gelijk iets op. In de basis is het vrij simpel; 

- U dient te vertrekken vanuit de Europese Unie.
- U vertrekt van buiten de Europese Unie, maar vliegt naar de Europese Unie met een Europese luchtvaartmaatschappij. 

Let wel op dat het om de uitvoerende maatschappij gaat en niet perse om de maatschappij waar u de tickets heeft gekocht. Heeft u bijvoorbeeld bij Lufthansa geboekt van New York naar Amsterdam, maar wordt deze uiteindelijk door hun partner United Airlines uitgevoerd, dan valt deze vlucht niet onder de Europese regelgeving. Ook niet als er een LH-vluchtnummer op uw boardingpass staat. Het gaat echt om de uitvoerende maatschappij, oftewel, het logo wat op het toestel staat is van belang, dat is de luchtvaartmaatschappij die verantwoordelijk is om op tijd te vliegen en dus ook diegene die de vergoeding moet betalen. 

 Van / naar    Europese luchtvaartmaatschappij  Niet Europese luchtvaartmaatschappij
 Vertrek in de EU, aankomst in de EU  ✅ Vlucht komt in aanmerking voor vergoeding  ✅ Vlucht komt in aanmerking voor vergoeding
 Vertrek in de EU, aankomst buiten de EU  ✅ Vlucht komt in aanmerking voor vergoeding  ✅ Vlucht komt in aanmerking voor vergoeding
 Vertrek buiten de EU, aankomst in de EU  ✅ Vlucht komt in aanmerking voor vergoeding  ❌ Vlucht komt niet in aanmerking voor vergoeding
 Vertrek buiten de EU, aankomst buiten de EU       ❌ Vlucht komt niet in aanmerking voor vergoeding      ❌ Vlucht komt niet in aanmerking voor vergoeding 


Hoe wordt de hoogte van de vergoeding berekend bij vlucht vertraging?

Als uw vlucht meer dan 3 uur vertraagd is heeft u al recht op een vergoeding voor het geleden tijdsverlies. Het belangrijkste hierbij is dat het gaat om de aankomstvertraging en niet om de vertrekvertraging. Onderweg kan er namelijk nog wel wat tijd goedgemaakt worden door de piloten door sneller te vliegen. De hoogte van de vergoeding hangt samen met de vluchtafstand, en staat helemaal los van de ticketprijs. Dus inderdaad, als u voor een paar tientjes heen en weer Berlijn vliegt kunt u dus in theorie winst maken op uw reis. Is die vertraagde vlucht toch ineens een stuk minder erg. 

U heeft recht op de volgende vergoedingen per passagier: 

- €250,00 vergoeding voor vluchten tot 1500 kilometer
- €400,00  vergoeding voor vluchten tussen de 1500 kilometer en 3500 kilometer
- €300,00  vergoeding voor vluchten van meer dan 3500 kilometer (bij meer dan 3 uur) 
- €600,00  vergoeding voor vluchten van meer dan 3500 kilometer (bij meer dan 4 uur)

Het is natuurlijk lastig inschatten hoe uw vlucht is, daarom een aantal voorbeelden: 

Een vertraagde vlucht van: 
- Amsterdam naar Berlijn, Parijs, Barcelona, Madrid, Rome, Warschau, London, Stockholm → €250,00 vergoeding per passagier
- Amsterdam naar Lissabon, Athene, Istanbul, Marrakech, Canarische Eilanden, Malaga → €400,00 vergoeding per passagier
- Amsterdam naar New York, Rio de Janeiro, Bangkok, Kaapstad, Dubai → €600,00 vergoeding per passagier.

Staat uw bestemming er niet tussen, vul gelijk uw vluchtnummer in en ons systeem berekent voor u de afstand en de bijbehorende vergoeding!

“Dus inderdaad, als u voor een paar tientjes heen en weer Berlijn vliegt kunt u dus in theorie winst maken op uw reis.”

Hoe werkt het?

U kunt in een paar minuten uw claim al indienen. Vul uw vluchtnummer in in de flightchecker of zoek uw vlucht als u het even niet meer weet. Wij zullen dan gelijk voor u controleren of de vlucht in aanmerking komt voor vergoeding. Heeft u recht op vergoeding vanwege uw vertraging? Dan hoeft u alleen de passagiers voor wie u de claim in wilt dienen in te vullen en ons van een boekingsbevestiging, kopie identiteitsbewijs en een getekende volmacht te voorzien. Daarna hoeft u alleen nog maar aan te wachten. Gedurende het proces houden we u per e-mail op de hoogte van de ontwikkelingen rondom uw claim. Bent u de volgende vertraagde passagier die zijn vergoeding ontvangt via Aviclaim?

Waarom Aviclaim?

Dagelijks monitoren we alle vluchtbewegingen, de weergegevens en nieuwsberichten over alles wat er in de luchtvaartindustrie gebeurt. Daarnaast starten we elke dag rechtszaken en hierdoor zitten we boven op de ontwikkelingen qua jurisprudentie van de passagiersrechten. Er ontgaat ons niets. Hierdoor zijn we erg goed in staat om een afweging te maken of een claim haalbaar is of niet. Door ons jarenlange ervaring weten we ook daadwerkelijk hoe we het geld moeten ontvangen van de luchtvaartmaatschappij.

Misschien nog wel belangrijker, u loopt geen risico. We werken op basis van no cure, no pay, alleen bij succes houden we 25% van het claimbedrag in.

Vlucht vertraagd vergoeding

Wat moet ik doen bij vlucht vertraging?

Is uw vlucht vertraagd met meer dan 3 uur? Dit is wat u kunt doen om de kans op vergoeding te vergroten:

1: Vraag de reden van de vertraging.

Als je vlucht vertraagd is is het van belang om te weten waardoor dit komt. Luchtvaartmaatschappijen hoeven namelijk geen vergoeding te betalen wanneer de vlucht vertraagd is vanwege buitengewone omstandigheden. Dit zijn bijvoorbeeld de sluiting van een luchthaven door een verkeerde landing of de sluiting vanwege terreurdreiging. Hier kan de luchtvaartmaatschappij niets aan doen. Daarom is het van belang dat u weet wat de reden is, en dan dit eventueel ook zwart op wit komt te staan.

2: Bewaar de reisdocumenten.
Om een claim in te kunnen dienen zijn de reisdocumenten van belang. Bent u met een andere vlucht vervoert? Dan is ook de boardingpas van de nieuwe vluchten van belang. Tip: maak na ontvangst van de boardingpass gelijk een foto, dan heeft u altijd een bewijs achter de hand wanneer de luchtvaartmaatschappij de boardingpassen in beslag neemt.

3: Regel een nieuwe vlucht of terugbetaling.
Is uw vlucht dusdanig vertraagd waardoor u de overstap niet meer gaat halen? Probeer dan gelijk omgeboekt te worden naar een ander vluchtschema in plaats van af te wachten wat men u op de overstapluchthaven gaat aanbieden. Is uw vlucht meer dan 5 uur vertraagd? Dan heeft u ook recht op terugbetaling van het ticket als verder reizen voor u niet meer zinvol is.

4: Bewaar de bonnetjes!
Maakt u kosten voor eten en drinken, of misschien zelfs een hotel overnachting? Bewaar de bonnetjes dan goed. Tot op zekere hoogte kunnen deze kosten geclaimd worden, zolang er bonnen van zijn. Let wel; alcoholische versnaperingen en luxe hotels worden niet gezien als noodzakelijk goed en zullen vaak niet gedekt worden.

5: Dien gelijk uw claim in bij Aviclaim
U heeft vertraging en uw heeft alles wat we nodig hebben bij de hand. Waarom niet gelijk de claim indienen en vervolgens genieten van uw reis?

Komen alle vluchten in aanmerking voor vergoeding?

De vergoeding geldt alleen voor vluchten die meer dan 3 uur vertraagd zijn en welke vertrekken vanuit Europa, of worden uitgevoerd door een Europese luchtvaartmaatschappij en u vliegt naar de EU. ALs laatste mag er geen sprake zijn van buitengewone omstandigheden. De vertraging wordt berekend door het verschil tussen de aankomsttijd op uw ticket te nemen en de tijd dat de deur van het vliegtuig opengaat aan de gate. Het is dus niet de landingstijd welke door vele luchtvaartmaatschappijen wordt gebruikt.

Door een korte vertraging heb ik mijn aansluitende vlucht gemist

Een vertraging van slechts enkele minuten kan al voor een hele hoop ellende zorgen. Sommige luchthavens hebben een extreem korte overstaptijd waardoor passagiers de aansluitende vlucht missen.
Als u met de nieuwe vlucht, welke de luchtvaartmaatschappij u dient aan te bieden, met meer dan 3 uur vertraging aankomt, dan heeft u recht op vergoeding. Bewaar de boardingpassen van de nieuwe vlucht(en) goed!

De luchtvaartmaatschappij dient u zo spoedig mogelijk om te boeken zodat u alsnog op uw eindbestemming komt. In de tussentijd dienen ze u te verzorgen. De hoogte van de vergoeding wordt berekend op basis van de gehele vluchtafstand naar uw eindbestemming.

Wat zijn buitengewone omstandigheden?

In de Europese regelgeving zijn uw rechten dus beschermd, maar ook die van de luchtvaartmaatschappijen. We willen natuurlijk wel dat we veilig op onze bestemming aankomen. Daarom hoeven luchtvaartmaatschappijen geen vergoeding te betalen wanneer er sprake is van buitengewone omstandigheden. Dit zijn situaties waarop de luchtvaartmaatschappij zelf geen invloed heeft maar welke er wel voor zorgen dat de vlucht met vertraging wordt uitgevoerd. Te denken valt aan zeer slechte weersomstandigheden, terreurdreiging op de bestemming of stakingen van een externe partij zoals de bagage afhandelaars, welke nodig zijn om de vlucht uit te voeren. Er is ooit een lijst gepubliceerd, echter zijn veel van deze situaties voer voor discussie.


“Is een vertraging van 24 uur goed te praten als er een half uurtje harde wind was?“

Wat is de definitie van slecht weer? Is een vertraging van 24 uur goed te praten als er een half uurtje harde wind was? Wij vinden van niet en ook een groot gedeelte van deze situaties eindigen in de Rechtbank, waarbij we vaak als winnaar uit de strijd komen. Voer daarom altijd uw vluchtgegevens in op onze website, zodat wij de situatie voor u kunnen evalueren. Ook tegen ons zeggen luchtvaartmaatschappijen vaak dat er sprake is van buitengewone omstandigheden, terwijl we uiteindelijk van de rechters gelijk krijgen en u gewoon recht heeft op een vergoeding!

Vlucht informatie bord

Welke situaties zijn per definitie geen overmacht?

Dit zijn alle situaties waarop de luchtvaartmaatschappij zelf invloed heeft. Stakingen van eigen personeel vallen dan dus ook niet onder overmacht, al wil Ryanair anders doen geloven. Als men goed is voor het personeel dan staken ze niet en zijn er geen duizenden vakantiegangers gedupeerd. Ook technische mankementen zijn geen overmacht, omdat de luchtvaartmaatschappij ervoor dient te zorgen dat de toestellen te allen tijde systematisch worden gecontroleerd en zonder problemen de vluchten uit kunnen voeren.

Welke documenten hebben we nodig?

Als uw recht op vergoeding heeft vanwege uw vertraagde vlucht dan kunnen we de claim voor u indienen. We hebben dan een boekingsbevestiging, eventueel boardingpassen, een kopie van het identiteitsbewijs en een getekende volmacht nodig. Hierna kunnen we gelijk voor u aan de slag om de vergoeding voor uw vertraagde vlucht te verkrijgen. U hoeft alleen maar af te wachten of het lukt, no cure, no pay!

Ik heb niet betaald voor de vlucht, kan ik een claim indienen?

Of u nu voor uw werk reist of iemand anders heeft u ticket betaald, u bent te allen tijde degene die recht heeft op de vergoeding. U heeft tenslotte ook de vertraging ervaren. Zolang u nog over de benodigde gegevens beschikt (boekingsbevestiging en/of boardingpassen) kunnen we de claim voor u indienen.

Waar heb ik nog meer recht op bij een vertraagde vlucht?

Eerder gaven we al aan dat u recht heeft op wat eten en drinken wanneer de vlucht vertraagd raakt. Maar als u vlucht veel langer dan 3 uur vertraagd raakt, dan dient de luchtvaartmaatschappij u te verzorgen totdat u vertrekt met de vervangende vlucht. 
Dat houdt het volgende in: 

- Hotelovernachting(en) indien de vlucht pas de volgende dag vertrekt.
- Vervoer van en naar de luchthaven
- Eten en drinken ten tijde van de vertraging (in normale verhouding)

Ook wanneer uw vlucht vertraagd is geraakt vanwege buitengewone omstandigheden dient de luchtvaartmaatschappij u te verzorgen. Bieden ze u niets aan en moet u zelf kosten maken? U kunt dan zelf een accommodatie boeken en eten en drinken regelen. Dit kunt u later met bonnetjes claimen bij de luchtvaartmaatschappij. Let wel; veel maatschappijen vergoeden geen alcoholische versnaperingen en 4 of 5 sterren hotels.

Mijn vlucht is zolang vertraagd, het heeft al geen zin meer

Dit kan natuurlijk wanneer u bijvoorbeeld een zakelijke afspraak heeft of een kort weekend tripje, waardoor er geen tijd meer overblijft op de bestemming. Als de vlucht meer dan 5 uur vertraagd is heeft u het recht op geld terug en de vergoeding. Als dit gebeurt tijdens uw overstap, heeft u dat recht ook en dient de luchtvaartmaatschappij u terug te vliegen naar het initiële vertrekpunt.  

Recent vertraagde vluchten

Elke dag zijn er talloze vluchten vertraagd waardoor de passagiers recht hebben op vergoeding. 

Hieronder een greep uit de meest recente vluchten waarop de passagiers recht hadden op vergoeding. Staat uw vlucht er niet tussen? Voer de vlucht dan gelijk in op de vluchtchecker en zie op hoeveel vergoeding u recht heeft! 

Vluchtnummer   Datum Vertrek             Aankomst     Vergoeding per persoon
CND414 16-05-2019 Kos Amsterdam  € 400,-
EW1171 16-05-2019 Cancun  Dusseldorf € 600,-
EW371 16-05-2019 Stockholm Keulen € 250,-
OE525 15-05-2019 Palma de Mallorca   Dusseldorf € 250,-
OR376 14-05-2019 Curacao Amsterdam € 600,-
OR773 23-04-2019 Amsterdam Antalya € 400,-
EW269 23-04-2019 Gran Canaria  Keulen € 400,-
FR9666 23-04-2019 Rome Sevilla € 400,-
KL1819 11-05-2019 Amsterdam Berlijn € 250,-

 

Ik wil graag mijn vergoeding voor mijn vertraagde vlucht, waarom Aviclaim?

No Cure, No Pay!

U kunt uw vertraagde vlucht kosteloos indienen bij Aviclaim. Wij gaan vervolgens voor u aan de slag om de vergoeding te verkrijgen bij de luchtvaartmaatschappij. Als het ons lukt om de vergoeding te verkrijgen voor uw vlucht, dan houden we 25% van het geclaimde bedrag in. Zelfs al duurt dit traject enkele maanden. Stel het lukt ons niet, dan betaalt ook geen enkele cent.



Juridisch traject

Wij willen graag dat u krijgt waar u recht op heeft. Wij willen de onderste steen boven hebben. Luchtvaartmaatschappijen proberen vaak om een claim voor een vertraagde vlucht af te wijzen omdat er sprake zou zijn van buitengewone omstandigheden. In veel gevallen is dit incorrect, en dit vechten we dan ook graag aan namens u. Ook als we de rechtbank in moeten om de vergoeding voor uw vertraagde vlucht te verkrijgen, betaalt u vooraf niets. Bij succes hanteren we 25% van het claimbedrag.

Uw voorgangers geven ons een 9.3!

Passagiers die eerder een claim bij ons hebben ingediend voor een vertraagde vlucht zijn erg tevreden over onze service! Ze geven ons een 9 voor ons werk! Hier zijn we trots op. Sluit u zich aan in de rij van tevreden klanten die hun claim via Aviclaim service hebben ontvangen?

Mijn vlucht was vertraagd, hoeveel vergoeding kan ik claimen?

De hoogte van de vergoeding hangt af van de vluchtafstand en staat los van de ticketprijzen. In het geval van meerdere vluchten op een boeking wordt er gekeken naar de afstand tussen het eerste vertrekpunt en de eindbestemming.

€ 250,00

Vluchten tot 1500 kilometer

€ 400,00

Vluchten tussen de 1500 en 3500 kilometer binnen de EU

€ 600,00

Vluchten van meer dan 3500 kilometer buiten de EU

Hoe krijg ik mijn vergoeding via Aviclaim?

Check uw vlucht

U kunt gelijk uw vertraagde vlucht checken! Had u een overstap of vervangende vlucht, dan kunt u dat ook aangeven. Indien ons systeem aangeeft dat u recht heeft op vergoeding, dan zullen wij dit zo spoedig mogelijk bevestigen!

Claim indienen

Geeft ons systeem aan dat u recht heeft op vergoeding? Dan kunt u in een paar minuten uw claim afronden. We hebben alleen een boekingsbevestiging, legitimatiebewijs en een getekende volmacht nodig. Heeft u ook nog kosten gemaakt gedurende de vertraging? Lever de bonnetjes gelijk in, dan claimen we die ook!

Claimen!

Gelukt? Dan is het nu aan ons. We zullen namens u de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk stellen voor de opgelopen vertraging. Dit gaat vaak moeizaam, en kan dan ook enkele maanden duren. Soms moeten we zelfs de rechtbank in om uw vergoeding te verkrijgen. We houden u op de hoogte van de ontwikkelingen.

Uitbetaling

Ja, het is ons gelukt! Vaak ontvangen wij het geld van de luchtvaartmaatschappij, waarna wij het zo snel mogelijk naar uw rekening zullen overmaken. Voor onze bewezen dienst houden we 25% van het claimbedrag in. Geen succes? Dan zijn er ook geen kosten.

Ervaringen

Onze klanten geven ons gemiddeld een !