Corendon vlucht geannuleerd door Corona?

Claim direct uw geld terug in plaats van de voucher. Vul uw vluchtgegevens in om de claim te starten.

ZOEK MIJN VLUCHTNUMMER
In een paar minuten geregeld Geen administratiekosten Geen succes, geen kosten

Vlucht geannuleerd coronavirus: heeft u recht op geld terug bij Corendon?  

Is uw Corendon vlucht geannuleerd door de uitbraak van het coronavirus? Dan heeft u recht uw geld terug van Corendon. Volgens de Europese Verordening 261/2004 dient dit zelfs te gebeuren binnen 7 dagen. Echter zorgt het coronavirus voor duizenden geannuleerde vluchten voor luchtvaartmaatschappijen  en vakanties waardoor zij mogelijk in financiële problemen komen als men iedereen in één keer uit moet betalen. Desalniettemin heeft u recht op uw geld terug.

Over Corendon 

Corendon bestaat uit meerdere organisaties en zelfs drie luchtvaartmaatschappijen. Als passagier merkt u hier weinig van, maar het verschil is op te merken aan de vluchtnummers. Zo vliegt Corendon Dutch Airlines onder de vluchtnummers CND of CD, Corendon Airlines (Turks) onder XC en Corendon Europe (Malta) onder XR. Zonder dat u het door hebt, heeft dit wel invloed op uw rechten. Zo is een terugweg met Corendon Airlines (vliegend vanuit Turkije) bijvoorbeeld niet gedekt onder de Europese regelgeving omdat u dan van buiten de Europese Unie vliegt met een niet Europese luchtvaartmaatschappij. Voor alle maatschappijen geldt dat de meeste vluchten sinds 31 maart 2020 zijn geannuleerd. 

 

 

Corendon voucher ontvangen? Wat zijn uw rechten?

Door de vele annuleringen tegelijkertijd is het voor Corendon en vele andere luchtvaartmaatschappijen niet direct mogelijk om een ieder direct het geld terug te geven voor zijn of haar reis. Hiervoor zijn de vouchers in het leven geroepen. 

Met een voucher behoudt u het recht om voor het door u betaalde bedrag op een later moment een vakantie te boeken bij Corendon. Dit is gunstig voor Corendon, maar vaak niet gewenst voor de passagier. Met de voucher kunt u tot een jaar na dato van ontvangst van de Corendon voucher een nieuwe reis boeken. De vertrekdatum dient uiterlijk op 31 oktober 2021 te zijn. Ondanks dat u de voucher hebt ontvangen, heeft u nog steeds recht op een directe terugbetaling van het door u betaalde bedrag aan Corendon. Corendon zelf geeft aan dat het geld terug wordt gestort aan de passagier een jaar na uitgifte van de voucher. 

Corendon voucher gebruiken

Indien u een nieuwe reis wenst te boeken dan kunt  u hiervoor de voucher gebruiken op de website van Corendon. Indien de nieuwe reis goedkoper is dan de waarde van de voucher, dan krijgt u een jaar na uitgifte van de voucher het resterende bedrag terug. Is de reis duurder, dan dient er te worden bijbetaald voor het verschil. 

Wat als Corendon failliet gaat, krijgt u dan uw geld terug van Corendon? 

Door de coronacrisis hebben vele maatschappijen het financieel zwaar. Maar wat als Corendon failliet gaat, krijgt u dan als passagier nog uw geld terug? Dit verschilt per reis. Als u alleen een vlucht heeft geboekt bij Corendon en deze is geannuleerd vanwege het coronavirus, dan heeft u bij een eventueel faillissement geen recht / geen mogelijkheid om alsnog uw geld terug te krijgen. Het is dan ook raadzaam om zo spoedig mogelijk uw geld terug te vragen, simpelweg omdat niemand weet hoe de wereld en Corendon er over een jaar voor staan. Als u een pakketreis heeft geboekt, krijgt u wel uw geld terug bij een eventueel faillissement. Dit houdt in dat u een totaal prijs hebt betaald aan Corendon voor een vlucht met hotel combinatie. Deze reizen zijn gedekt via het SGR, dit is een garantiefonds waar gedupeerde passagiers aanspraak op kunnen maken bij een faillissement van een reisorganisatie. 


Ik wil geen voucher maar geld terug van Corendon. 

Volgens de Europese regelgeving dient Corendon dit binnen 7 dagen te voldoen. Echter geven ze alleen vouchers uit, waarbij wordt gesteld dat u over een jaar alsnog uw geld terug krijgt van Corendon. U kunt zelf bij Corendon een claim indienen om uw geld nu  terug te krijgen, maar dit zal waarschijnlijk niet tot succes leiden. Men geeft aan dat het moeilijke tijden zijn en dat een terugbetaling pas over een jaar kan. Dit is niet in lijn met de wetgeving. Wij helpen u dan ook graag om uw geld terug te krijgen van Corendon in plaats van een voucher.

Heb ik ook recht op compensatie bij een geannuleerde Corendon vlucht?

In de Europese regelgeving staat dat passagiers ook recht kunnen hebben op een compensatie van € 250 tot € 600 per persoon indien de annulering minder dan 14 dagen voor vertrek plaatsvindt. Er mag dan echter geen sprake zijn van buitengewone omstandigheden. Dit zijn situaties waarvoor de luchtvaartmaatschappij niet aansprakelijk kan worden gesteld, zoals extreem slecht weer, oorlog in het land van bestemming en /of het coronavirus. Er is in deze gevallen dus geen recht op extra compensatie. Wel heeft u te allen tijde recht op terugbetaling van de ticketkosten, ook wanneer er sprake is van buitengewone omstandigheden.


Ik heb een voucher, maar wil nu toch mijn geld terug van Corendon.

Volgens de wetgeving dienen de passagiers de keuze te hebben gehad tussen een directe terugbetaling of een voucher. In de meeste gevallen hebben de passagiers deze keuze nooit gekregen en zijn zij min of meer verplicht om een voucher te accepteren.

Ook na het ontvangen van de voucher heeft u nog steeds recht op terugbetaling. Aviclaim kan hierbij helpen om uw geld terug te krijgen van Corendon. 

Tot wanneer kan ik bij Corendon mijn geld terug vragen?

Volgens de wetgeving kan er tot 2 jaar na dato van de geplande vlucht een claim worden ingediend voor terugbetaling. 

Hoelang duurt het voordat ik mijn geld terug krijg van Corendon? 

Volgens de wetgeving is Corendon verplicht om het geld binnen 7 dagen terug te geven aan de passagiers na een geannuleerde vlucht vanwege corona. Het is echter niet realistisch om ook te verwachten dat dit binnen 7 dagen zal worden voldaan, ook niet na onze inmenging. We zien dat claims structureel worden afgewezen, waardoor onze juristen een rechtszaak zullen moeten starten. Hierna zijn we overgeleverd aan de snelheid van de rechtbank en de advocaten van Corendon. Zij hebben helaas ook vaak een mogelijkheid om de zaak uit te stellen waardoor de rechtszaak al snel een aantal maanden kan duren. Echter zien we ook vaak dat luchtvaartmaatschappijen extra kosten willen voorkomen nadat we een rechtszaak zijn gestart. Dit leidt dan tot een relatief snelle betaling aan ons en aan de passagiers. 

Ik heb een gedeelte van mijn Corendon voucher al gebruikt.

Dit is geen probleem. Volgens de voucher voorwaarden van Corendon krijgt u het niet gebruikte deel van de voucher na een jaar terug. Mocht u dit nu alvast in werking willen zetten dan kunnen we voor het resterende bedrag alvast een claim indienen bij Corendon. 

Ik heb alleen een aanbetaling gedaan bij Corendon en wil dat geld graag terug.

Als de reis is geannuleerd vanwege corona en u heeft alleen een aanbetaling gedaan, dan zult u ook een voucher ontvangen voor het aanbetaalde bedrag. Dit bedrag zal na een jaar worden teruggestort aan de passagier, maar er kan ook nu al een claim voor worden ingediend. Wij zullen dan het aanbetaalde bedrag terug vorderen. 

Wat gaat Aviclaim voor mij doen? 

Aviclaim is al jaren actief voor passagiers welke problemen hebben met hun vluchten en de maatschappijen die de wetgeving niet naleven. We waren de eerste claimorganisatie die de vouchers aanvechten namens de passagiers. Inmiddels hebben reeds honderden passagiers hun geld via Aviclaim terug ontvangen en lopen er nog tientallen rechtszaken tegen vele maatschappijen.

Na het indienen van een claim bij Aviclaim zullen we Corendon aanschrijven om het geld terug te storten conform de Europese wetgeving. Doet men dit niet of wijst men de claim af, dan zullen we spoedig een rechtszaak starten namens u. Via die weg hebben we in veel gevallen reeds succes bereikt. Indien de terugbetaling wordt voldaan aan Aviclaim, rechtstreeks aan de passagier of via het boekingsplatform na het starten van de claim houden we 20% succesfee in. Lukt het niet, dan zijn er geen kosten. Ook de kosten van het juridisch traject nemen wij voor onze rekening.

Door onze korte lijnen met de luchtvaartmaatschappijen en onze staat van dienst weten ze inmiddels dat we doorzetten tot in de rechtbank om het geld van de passagier terug te krijgen. 

Corendon heeft mijn claim al afgewezen, kan ik nog steeds mijn geld terug vragen via Aviclaim? 

Jazeker. Een claim kan nog steeds ook via Aviclaim worden ingediend. De claim is waarschijnlijk onterecht afgewezen waardoor wij de claim nogmaals kunnen indienen en ervoor kunnen zorgen dat u uw geld terug krijgt van Corendon. 

Ervaringen

Onze klanten geven ons gemiddeld een !