Guard Channel en 5 andere feitjes over vliegen!

Wist jij dat er een radiokanaal is waardoor je mee kunt luisteren met grappende piloten? Dit kanaal heet het ‘Guard Channel’ en is in het leven geroepen voor noodoproepen aan elk vliegtuig en de luchtverkeersleiders in de buurt. Dit kanaal is tegenwoordig amper meer in gebruik, waardoor sommige piloten dit kanaal gebruiken om grappen uit te halen. 

Hieronder vind je nog een aantal van zulke weetjes over de luchtvaart, leer ze uit je hoofd en vertel ze op de volgende kringverjaardag. Succes gegarandeerd! 

 

  1. Rare smaak op 30 duizend voet?

Heb jij ooit gemerkt dat het eten of drinken tijdens een vlucht raar smaakt? Dat kan erg goed kloppen, maar dit is niet de schuld van de luchtvaartmaatschappij. Charles Spence, professor psychologie aan de universiteit van Oxford, heeft daar namelijk een verklaring voor: “Dit heeft meerdere redenen; de droge lucht, de lage luchtdruk en het achtergrondgeluid. (Ja, echt!) De combinatie van deze factoren zorgen ervoor dat zoet en zout eten anders smaakt. Ongeveer een derde van de smaakpapillen gaat ‘uit’.” 

  1. De piloot en copiloot eten verschillend eten

Nu we het toch over eten hebben. De beide piloten eten verschillend eten en dit heeft te maken met de veiligheid van de passagiers. Dit klinkt gek, maar het is eigenlijk heel logisch. De reden hiervoor is namelijk dat zo niet beide piloten voedselvergiftiging kunnen krijgen van hetzelfde eten. Hierdoor is altijd een van de twee nog in staat het vliegtuig aan de grond te zetten mocht de ander ziek worden van het eten. Wel zo handig. 

  1. Turbulentie is minder heftig dan je denkt

We hebben allemaal wel eens turbulentie gehad en dit voelt vaak alsof je ergens in een attractiepark zit, maar dit klopt helemaal niet. Bij lichte turbulentie valt het vliegtuig maar een aantal meter, bij de turbulentie waarvoor de passagiers moeten gaan zitten is dit vaak rond de 7 meter en bij de turbulentie waar mensen het de rest van hun leven over hebben? Hooguit 30 meter. Minder erg dan je dacht, toch? 

  1. Een vliegtuig mag opstijgen met kapotte onderdelen

Dit klinkt gevaarlijker dan het is. Er bestaat een M.E.L of Minimum Equipment List waarop staat wat er kapot mag zijn aan een vliegtuig om op te mogen stijgen, denk aan bijvoorbeeld de koplampen. Het vliegtuig zal dan alleen gebruikt worden voor vluchten die overdag opstijgen en landen.

  1. Waar is nummer 17?

Dat het nummer 13 als een ongeluksgetal gezien wordt is algemeen bekend, maar sommige vliegtuigen bevatten ook een rijnummer 17. Dit is toch helemaal geen ongeluksgetal? Wel dus! In Romeinse cijfers wordt 17 geschreven als XVII, wat een anagram voor VIXI kan zijn. Dit betekent in het Latijn ‘mijn leven is over’. Hierdoor is 17 een ongeluksgetal in bepaalde landen zoals Italië en Brazilië. Overigens gebruikt United Airlines Polaris nummer 14 niet omdat dit als  ‘gaat dood’ klinkt in het Chinees.