Luchtvaartmaatschappijen spelen met vluchttijden

De vertrek- en aankomsttijden die luchtvaartmaatschappijen delen met hun passagiers verschillen
nogal eens met de daadwerkelijke vluchttijden. Ze overdrijven vaak hoe lang een vlucht duurt. Op die
manier kunnen ze nog steeds “op tijd” aankomen, zelfs wanneer er enige vertraging is opgetreden. In
het Engels wordt dit schedule padding (roostervulling) genoemd.


Een opmerkelijk voorbeeld hiervan is de vluchttijd tussen Heathrow (Londen) en Edinburgh
(Schotland). De Engelse krant de TheTelegraph heeft opgemerkt dat de vluchttijd van Heathrow naar
Edinburgh tussen 1996 en 2015 merkwaardig langer is geworden, ondanks de verbeteringen in
technologie. Een piloot van AirTran Airways heeft aan Reader’s Digest toegegeven dat
luchtvaartmaatschappijen hun vliegtijden daadwerkelijk aan hebben gepast zodat ze een hogere on-
time performance hebben. En dit is één van de punten waarop luchtvaartmaatschappijen beoordeeld
worden en waarmee ze prijzen kunnen winnen.


Overigens wordt volgens Flightstats.com, een website die deze prijzen uitdeelt aan maatschappijen
met een hoge on-time performance, een vertraging pas geregistreerd wanneer een vlucht 15
minuten of langer vertraagd is. Dus zelfs met deze ruime definitie van op tijd arriveren, spelen
luchtvaartmaatschappijen met de vluchttijden om zich in te dekken voor eventuele vertragingen.

Ervaringen

Onze klanten geven ons gemiddeld een !