Steeds minder comfort in vliegtuigen

Door de grote concurrentie wereldwijd willen vliegtuigmaatschappijen elk plekje in het vliegtuig optimaal benutten om zoveel mogelijk winst te maken.
Hoe meer plaatsen per vlucht, hoe hoger de inkomsten voor de vliegtuigmaatschappij. De afstand tussen de stoelen in de economy class neemt snel af en de beenruimte wordt alleen maar krapper, aldus de Airline Passenger Experience Association die dit onderzocht.

De beenruimte is door de jaren heen met 25 procent afgenomen om zo nog meer stoelen in de cabine te kunnen plaatsen. De beenruimte is niet het enige wat krapper wordt, ook de stoelen zelf worden kleiner, met een zitvlak van slechts 43 cm. De afstand tussen de stoelen is gedaald van 83 cm naar 75 cm. Ook zijn de stoelen in breedte met 5 cm gekrompen. Sommige vliegtuigmaatschappijen vullen de Airbus A330 met stoelen van slechts 42 cm breed, een business class stoel is ongeveer 54 cm breed.

De TU Delft voorspeld dat 15 procent van de reizigers straks niet meer in een vliegtuigstoel zullen passen, omdat de stoelen kleiner en de mensen dikker worden. Het is wetenschappelijk aangetoond dat heupen gemiddeld breder worden. Over het algemeen vind je de meeste beenruimte op de eerste rij van de cabine en bij de nooduitgangen. Voor gratis extra beenruimte en bewegingsvrijheid, kun je het beste een stoel aan het gangpad kiezen.

Momenteel krijg je de meeste beenruimte bij Singapore Airlines en Emirates, namelijk vanaf 81 cm. De budget maatschappijen bieden gemiddeld zo’n 70 tot 75 cm beenruimte.

Ben je toch bereid om wat te betalen voor extra beenruimte, dan ben je het goedkoopst uit bij Vueling (vanaf € 6,00) en bij Easyjet (vanaf €10,49). Een stoel met extra beenruimte kan je bijvoorbeeld bij Emirates maximaal €182 kosten. Bij andere maatschappijen hangen de kosten voor extra beenruimte af van het soort vlucht en de tijd waarop je de stoel reserveert.