Vier (!) uur lang rondjes vliegen.

Misschien heb je het wel eens meegemaakt op een vlucht dat het vliegtuig een rondje moest cirkelen alvoren het kon landen. Dit kan gebeuren natuurlijk. 175 passagiers op de vlucht van Brussel naar Burkina Faso waren minder fortuinlijk.

Vanwege een technisch probleem heeft het vliegtuig namelijk een 4 uur durende rondvlucht over België uitgevoerd. Zoals te zien op onderstaande flightmap heeft het toestel 4 uur lang gecirkeld over België. Na het opstijgen was er een een technisch probleem, waardoor het terug moest keren naar de luchthaven in Brussel. Het toestel is vanwege de vele kerosine echter te zwaar om gelijk te landen en moest zodoende in de buurt van de luchthaven blijven om brandstof te verbranden.


Screenshot Flightradar24

Brandstof lozen
Wanneer de ernst van de mankement hoog is, kan er ook gekozen worden om brandstof te lozen. Dit kan en mag ook boven land, echter wordt er vaak gekozen voor de zee. Dit is mede omdat het vliegverkeer hier rustiger is en dat de piloot dus in betrekkelijke ‘rust’ de kerosine kan lozen. Afgelopen maand moest een vlucht van Surinam Airways tot twee keer toe na de start kerosine lozen boven de Noordzee alvorens zij terug konden keren naar Schiphol.

Waarom de piloot van de Brussels Airlines vlucht niet voor deze optie heeft gekozen is onduidelijk. Na terugkomst op Brussel zijn de passagiers overgestapt op een ander toestel en in een semi rechte lijn alsnog met ruime vertraging in Burkina Faso aangekomen.


Screenshot Flightradar24