Vlucht vertraagd door mist

Waarom zorgt mist voor zoveel vertragingen? Vliegtuigen zijn toch vrijwel volledig computer gestuurd?

De laatste weken is het in Nederland alweer een paar keer raak geweest. Dichte mist heeft zowel Eindhoven Airport als Schiphol al een aantal ochtenden gedeeltelijk verlamd. Door de mist moeten inkomende vluchten uitwijken naar andere luchthavens en vertrekkende vluchten raken achter op schema omdat deze niet kunnen opstijgen. Het gevolg, een domino effect van vertraagde passagiers in heel Europa, door mist in ons kikkerlandje.

De hedendaagse vliegtuigen zijn vrijwel volledig computergestuurd. Hoe kan het dan toch zoveel vertraging opleveren? Op het moment dat er sprake is van mist, vertrouwen zowel de piloten als de luchtverkeersleiding volledig op het ‘Instrument Landing System’, ofwel het ILS. Wanneer ILS actief is, vertrouwt men volledig op radiosignalen op de grond en in de vliegtuigen. Om de signalen zo ‘helder’ mogelijk op te kunnen vangen, mogen er ook geen andere vliegtuigen te dichtbij de landingsbaan zijn. Om risico's uit te sluiten gaat daardoor de landings- en vertrek capaciteit van een luchthaven drastisch omlaag.

Helaas voor passagiers zorgt mist vooral voor vervelende vertragingen en annuleringen van vluchten. Weersomstandigheden zoals dichte mist vallen onder buitengewone omstandigheden, waardoor luchtvaartmaatschappijen niet verplicht zijn om compensatie te verlenen.