Waarom vulkaanas zo gevaarlijk is voor de luchtvaart

In Indonesië is de internationale luchthaven van Bali gesloten geweest vanwege de ontploffing van de vulkaan Agung. In totaal zijn er al meer dan 120.000 reizigers gestrand op de luchthaven Ngurah Rai in Denpasar.

In 2011 was de luchthaven van IJsland lang gesloten vanwege de aswolk van vulkaan Eyjafjallajökull. Duizenden vluchten werden geschrapt en luchtvaartondernemingen leden miljarden verliezen.

Aviclaim legt uit waarom de aswolken zo gevaarlijk zijn voor de luchtvaart.

  1. Als asdeeltjes op warme onderdelen van het vliegtuig zoals de motor komen en daardoor smelten ontstaan er serieuze problemen. Asdeeltjes bestaan namelijk uit glas en gesteente. Als dit smelt door de warmte ontstaat er een laag van glas en gesteente op motoren waardoor sensoren niet meer goed werken en onderdelen uit balans raken.
  2. Het vliegtuig wordt ‘gezandstraald’ waardoor het zicht heel slecht wordt. Het is dan niet meer mogelijk voor de piloot om op zicht te landen. De landing zal dan volledig met behulp van  meetinstrumenten moeten gebeuren.  Op zich geen probleem, maar helaas kunnen die ook beschadigd raken vanwege de as. 
  3. Het as kan zich ophopen  waardoor er problemen kunnen ontstaan met de meetinstrumenten. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat hierdoor de snelheid niet meer gemeten kan worden.

 

Het is dus niet voor niets geweest dat de luchthaven gesloten was en dat ook KLM de Bali vluchten heeft geschrapt. Het vliegveld is inmiddels weer open (29-11-2017) en het is voor de gestrande passagiers te hopen dat zij spoedig naar huis kunnen of hun reis kunnen vervolgen. De vulkaan is namelijk nog steeds erg actief.