Had u te maken met instapweigering?
Is u de instap geweigerd op uw vlucht? Dan heeft u waarschijnlijk recht op compensatie! Deze kan oplopen tot €600 per passagier. Claim nu uw compensatie!
Is u ondanks een geldig ticket de instap geweigerd omdat uw vlucht overboekt was? In dat geval spreken we van een zogenaamde “instapweigering” (weigering van vervoer, vaak door overboeking). Volgens de EU-verordening (EG) nr. 261/2004 zijn luchtvaartmaatschappijen verplicht u als passagier een compensatie te betalen bij instapweigering, mits aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan.
Uw rechten bij een instapweigering
Luchtvaartmaatschappijen rekenen erop dat sommige passagiers hun vlucht niet nemen of op het laatste moment annuleren. Om inkomsten te maximaliseren, verkopen luchtvaartmaatschappijen vaak meer tickets dan er stoelen beschikbaar zijn. Overboeking is een gangbare praktijk in de luchtvaartindustrie.
De luchtvaartmaatschappijen gaan ervan uit dat een deel van de passagiers daadwerkelijk niet op komt dagen (“no-show”), vooral bij goedkope tickets en spontane boekingen. Hoewel deze strategie economisch logisch is voor de airlines, kan dit nadelig zijn voor passagiers, vooral wanneer iedereen op tijd aanwezig is bij het inchecken. In dat geval kan een instapweigering optreden, waarbij passagiers ondanks een geldig ticket niet mogen instappen.
Voor de getroffen passagiers is dit erg vervelend. Daarom regelt de EU-verordening inzake passagiersrechten ook de rechten bij instapweigering. Luchtvaartmaatschappijen zijn verplicht een passende oplossing aan te bieden.
De volgende rechten heeft u bij een instapweigering:
✅ Recht op compensatie
✅ Recht op een alternatieve vlucht of terugbetaling van het ticket
✅ Recht op verzorging op de luchthaven:
- Maaltijden en drankjes
- Twee telefoongesprekken of e-mails
- Hotelovernachting en vervoer tussen hotel en luchthaven, indien de vervangende vlucht pas de volgende dag vertrekt
Let op: uw rechten hangen ervan af of u vrijwillig instemt met het afzien van uw vlucht of dat u onvrijwillig geweigerd wordt.
Voorwaarden voor compensatie
U heeft recht op compensatie als aan de volgende voorwaarden is voldaan:
✅ U bent op tijd bij het inchecken
✅ U beschikt over een boekingsbevestiging
✅ Uw vlucht vertrekt binnen de EU
✅ Of: uw vlucht vertrekt buiten de EU, landt in de EU en wordt uitgevoerd door een Europese luchtvaartmaatschappij
✅ Er zijn geen buitengewone omstandigheden
Wanneer mag een luchtvaartmaatschappij de instap weigeren?
Alleen onder enkele uitzonderlijke omstandigheden mag de maatschappij u de instap weigeren. In dat geval heeft u geen recht op compensatie. Voorbeelden zijn:
❌ Veiligheidsrisico – als het gedrag van een passagier anderen in gevaar brengt of bagage een risico vormt
❌ Ongeldige of ontbrekende documenten – paspoort of visum niet in orde
❌ Niet meewerken aan controles – overtreden van regels of weigeren veiligheidscontrole
❌ Gezondheid – vermoeden van besmettelijke ziekte of medische toestand die anderen in gevaar brengt
❌ Alcohol of drugs – onder invloed van alcohol of drugs
Hoeveel compensatie heeft u recht op?
De hoogte van de compensatie hangt af van de afstand tussen vertrek- en aankomstluchthaven. De ticketprijs is hierbij niet van belang.
- Tot 1.500 km: €250 per persoon
- Tussen 1.500 km en 3.500 km: €400 per persoon
- Meer dan 3.500 km: €600 per persoon
Tips bij een instapweigering
- Vraag direct een schriftelijke bevestiging van de airline (bewijs van overboeking)
- Informeer bij de airline naar uw alternatieve opties
- Bewaar alle bonnetjes van maaltijden, hotel en vervoer
Waarom Aviclaim?
No Cure, No Pay!
U kunt uw claim kosteloos indienen bij Aviclaim. Wij gaan vervolgens voor u aan de slag om de compensatie te verkrijgen van de luchtvaartmaatschappij. Als het ons lukt om compensatie te verkrijgen dan houden we 29% van het geclaimde bedrag in. Zelfs al duurt dit traject enkele maanden. Stel het lukt ons niet, dan betaalt u ook geen enkele cent.
Juridisch traject
Wij willen graag dat u krijgt waar u recht op heeft. Luchtvaartmaatschappijen proberen vaak om een claim vanwege instapweigering af te wijzen omdat ze al aan hun verplichtingen zouden hebben voldaan door u verzorging en een nieuwe vlucht aan te bieden. In veel gevallen is dit incorrect, en dit vechten we dan ook graag aan namens u. Ook als we de rechtbank in moeten om de compensatie af te dwingen, betaalt u vooraf niets.
Uw voorgangers geven ons een 9!
Passagiers die ook tegen hun wil op de vlucht zijn geweigerd en een claim hebben ingediend, zijn erg tevreden over onze service! Ze belonen ons werk met een 9! Hier zijn we trots op.
Hoeveel kunt u claimen voor uw overboekte vlucht?
De compensatie bedragen worden bepaald op basis van de vliegafstand.
€ 250,00
Vluchten tot 1500 kilometer
€ 400,00
Vluchten tussen de 1500 en 3500 kilometer binnen de EU
€ 600,00
Vluchten van meer dan 3500 kilometer buiten de EU