Boarding pass niet noodzakelijk voor compensatie

Luchtvaartmaatschappijen mogen geen compensatie meer weigeren als gedupeerde passagiers niet beschikken over een papieren boardingpass, dit blijkt uit een uitspraak van het Europese hof van Justitie. Hiermee wordt een eerdere uitspraak van het Franse gerechtshof onderuitgehaald. 

Reden voor deze uitspraak is het feit dat passagiers die online inchecken vaak de optie krijgen een mobiele instapkaart te nemen. Deze bevat alle relevante informatie en is, samen met een legitimatiebewijs, genoeg om aan boord van een vliegtuig te komen. Volgens de verzoekers in de zaak moet er dus rekening gehouden worden met de digitale ontwikkeling.

Daarbij komt dat het bezitten van een boardingpass niet aantoont dat een passagier zich daadwerkelijk op de luchthaven gemeld heeft. Het Hof stelt daarom dat passagiers alleen nog verplicht zijn een boeking te hebben en zich te melden bij de incheckbalie. Het is aan de luchtvaartmaatschappij om aan te tonen dat dit niet gebeurd is.