Brussels Airport verwelkomt 6% meer reizigers ondanks stakingen in oktober

 

Brussels Airport zag in oktober een groei van zes procent in het aantal reizigers, vooral dankzij de herfstvakantie in België. Voor reizigers die via deze luchthaven vliegen, is het belangrijk om rekening te houden met de impact van stakingen die het vliegverkeer beïnvloeden.

Wat is er gebeurd?

  • In oktober maakten meer dan 2,2 miljoen reizigers gebruik van Brussels Airport.
  • Ruim 1,2 miljoen passagiers vlogen tijdens de herfstvakantie, wat zorgde voor de passagiersgroei.
  • Slechts 13% van de reizigers gebruikte Brussels Airport als overstappunt; de meeste vertrokken of arriveerden direct in Brussel.
  • De tien populairste bestemmingen waren Spanje, Italië, Duitsland, Turkije, Marokko, Portugal, Griekenland, Frankrijk, Verenigde Staten en Zwitserland.
  • Er waren zes stakingsdagen dit jaar, waaronder een nationale staking op 14 oktober die leidde tot veel annuleringen.
  • Door de stakingen zagen ongeveer 250.000 reizigers hun reisplannen in het water vallen.
  • Voor de laatste week van november zijn nieuwe stakingen aangekondigd, wat opnieuw gevolgen kan hebben voor het vliegverkeer.

Impact voor reizigers

Stakingen kunnen leiden tot annuleringen, vertragingen en onzekerheid over vluchten. Reizigers moeten extra alert zijn op communicatie van luchtvaartmaatschappijen en Brussels Airport. Vooral tijdens aangekondigde stakingsdagen is het risico op verstoringen groter.

Wanneer is compensatie mogelijk?

Volgens de Europese verordening EU261/2004 kunnen reizigers recht hebben op compensatie bij vertragingen van meer dan drie uur of bij annuleringen, tenzij er sprake is van buitengewone omstandigheden zoals stakingen die niet door de luchtvaartmaatschappij zijn veroorzaakt. Hoewel stakingen soms als buitengewone omstandigheden worden gezien, kan dit per situatie verschillen. Er zijn dus geen garanties dat compensatie altijd wordt toegekend.

Wat kun je nu doen?

  1. Controleer je vluchtnummer en vluchtstatus regelmatig via de website van Brussels Airport of je luchtvaartmaatschappij.
  2. Bewaar alle reisbewijzen, tickets en communicatie over vertragingen of annuleringen goed als bewijs.
  3. Lees je rechten als passagier, bijvoorbeeld over compensatie bij vertraging of annulering, via betrouwbare bronnen.
  4. Bij problemen met vertragingen of annuleringen kun je een vergoeding voor vertraging van je vlucht aanvragen.
  5. Als je met specifieke maatschappijen vliegt, zoals Transavia of TUI, vind je op Aviclaim Transavia en Aviclaim TUI vertraging extra informatie en hulp.

Blijf goed geïnformeerd en bereid je voor op mogelijke verstoringen. Bij twijfel kun je altijd een claim indienen om je rechten te laten beoordelen.