Corona en de luchtvaart

 

Sinds de uitbraak van het Corona virus in China zijn vele vluchten van en naar China een halt toegeroepen en langdurig geannuleerd. Inmiddels heeft zo’n beetje ieder land te maken met het Corona virus en zijn er door alle maatregelen vrijwel geen vluchten meer. De reisorganisaties, maar ook de luchtvaart heeft het dan ook zwaar nu de kosten blijven, maar de inkomsten vrijwel naar nul zijn gereduceerd. 

Schiphol

Doordat er vrijwel geen vluchten meer worden uitgevoerd heeft Schiphol besloten om 5 pieren te sluiten zodat er minder kosten worden gemaakt. De overige twee pieren zijn open voor vrachtvluchten en de spaarzame repatriëring vluchten die nog worden uitgevoerd. Dagelijks proberen namelijk meerdere maatschappijen nog Nederlanders die ‘opgesloten’ zitten in het buitenland nog thuis te krijgen. 

KLM

KLM, als grootgebruiker van Schiphol heeft vrijwel geen vluchten meer welke nog uitgevoerd kunnen worden. Slechts 10 % kan nog worden uitgevoerd, al vliegen deze misschien de komende ook hun laatste routes om Nederlanders thuis te krijgen. Dit leidt tot grote problemen voor KLM. Het heeft dan ook voor 28.000 personeelsleden arbeidstijdverkorting aangevraagd in de hoop dat de regering KLM door de zware tijd heen helpt. Zonder deze steun zullen er helaas vele ontslagen dreigen. Voor de komende 3 maanden lijkt er echter ‘zekerheid’ gegarandeerd door de Nederlandse overheid.
 

Transavia, Ryanair, Easyjet

Drie andere maatschappijen welke veel vluchten uitvoeren vanuit Nederland zijn Transavia, Ryanair en EasyJet. Ook zij staan vrijwel volledig aan de grond, al helpen Transavia en EasyJet de komende dagen nog wel bij het ‘thuis krijgen’ van gestrande Nederlanders. Ryanair staat vrijwel geheel aan de grond in Europa. Alleen een enkele vlucht tussen het Verenigd Koninkrijk en Ierland, de thuisbasis, zal nog worden uitgevoerd. Ditzelfde geldt voor dochteronderneming Laudamotion en ook de Oostenrijkse maatschappij ‘Austrian Airlines’ houdt al haar kisten aan de grond. 

Lufthansa

Waar KLM vrijwel gelijk aan de bel trok bij de Nederlandse overheid en ook Trump 50 miljard aan de Amerikaanse luchtvaartindustrie toezei, kan de op een na grootste maatschappij ter wereld, Lufthansa, het voorlopig nog zonder staatssteun. Komende week zullen nog maar 5 % van de vluchten worden uitgevoerd met een beperkt aantal toestellen. Hiermee kan een besparing van 60% worden gerealiseerd in de kosten. Ook wordt er gesneden in de dividenden en is er werktijdverkorting aangevraagd voor een deel van het personeel. Wel is het onduidelijk tot wanneer Lufthansa het uit kan houden en of ze op een gegeven moment toch staatssteun nodig hebben. 

Ongetwijfeld zal de Corona crisis van grote invloed zijn op de luchtvaartindustrie, maar ook op de gehele economie in zijn algemeen.