KLM moet miljoenen euro's aan geannuleerde vliegtickets dubbel terugbetalen
De rechtbank in Amsterdam heeft geoordeeld dat de luchtvaartmaatschappijen terugbetaling van het vliegticket niet bevrijdend kunnen doen aan een online reisbemiddelaar in geval van annulering van de vlucht.
In de uitspraak wordt de Spaanse luchtvaartmaatschappij Iberia veroordeeld tot het terugbetalen van de ticketkosten aan de passagier. Ondanks het feit dat zij de bedragen reeds aan reisbemiddelaar Schipholtickets.nl hadden terugbetaald. Schipholtickets betaalde de klant echter nooit uit. Hierdoor is de luchtvaartmaatschappij veroordeeld om nog een uitbetaling te doen maar nu rechtstreeks aan de passagiers.
Gevolgen voor KLM
De uitspraak heeft mogelijk grote gevolgen voor KLM. KLM betaalde miljoenen euro’s aan vliegtickets terug aan D-Reizen welke failliet ging waardoor de consument nooit wat heeft ontvangen. KLM weigert tot op heden de gedupeerden consumenten te restitueren. Na deze uitspraak zal KLM waarschijnlijk al deze miljoenen nogmaals moeten betalen maar nu direct aan de passagier.
Remco Bos, jurist bij Aviclaim, vindt het beleid van de luchtvaartmaatschappijen schrijnend. ‘’Vanaf het begin van de coronacrisis hebben wij de luchtvaartmaatschappijen erop gewezen dat ze rechtstreeks aan de passagier moeten uitbetalen. Ze spoelen miljoenen euro’s door het putje door slecht beleid in een periode waarin ze het al zwaar hebben en miljarden euro’s aan overheidsgeld nodig hebben.’’
Online reisbemiddelaars
De online reisbemiddelaars kwamen de afgelopen periode veel negatief in het nieuws. Ze konden in eerste instantie niet de enorme aantallen aanvragen verwerken en terugbetalingen bleven veelal uit.
Ze spoelen miljoenen euro’s door het putje door slecht beleid in een periode waarin ze het al zwaar hebben en miljarden euro’s aan overheidsgeld nodig hebben.
Controleer uw vlucht!
Is uw vlucht meer dan drie uur vertraagd, geannuleerd of overboekt, vul dan uw vluchtgegevens in en controleer direct of u recht heeft op een compensatie!