KLM-vlucht naar Bonaire geannuleerd na rat aan boord

 

Op vlucht KL767 van KLM, onderweg van Amsterdam naar Aruba en Bonaire, werd halverwege de Atlantische Oceaan een rat aan boord van de Airbus A330 gesignaleerd. Dit incident leidde tot de annulering van het vervolg van de vlucht naar Bonaire. Dit artikel is relevant voor reizigers die met KLM naar het Caribisch gebied vliegen en mogelijk getroffen zijn door deze situatie.

Wat is er gebeurd?

  • Op vlucht KL767, vertrokken vanuit Amsterdam, werd een rat gesignaleerd in de cabine van de Airbus A330 (registratie PH-AOE).
  • De piloten besloten de vlucht voort te zetten naar Aruba, maar het vervolg naar Bonaire werd geannuleerd uit voorzorg.
  • De A330 moest grondig worden gereinigd voordat verdere vluchten konden plaatsvinden.
  • Meer dan 250 passagiers strandden op Aruba en Bonaire en werden door KLM in hotels ondergebracht.
  • Een KLM Boeing 777-300ER maakte een tussenlanding op Aruba om een deel van de gestrande passagiers mee te nemen naar Amsterdam.
  • KLM werkt eraan om alle reizigers zo snel mogelijk naar hun eindbestemming te vervoeren.

Impact voor reizigers

Reizigers op vlucht KL767 ondervonden aanzienlijke vertraging en ongemak door de annulering van het laatste deel van de route. Passagiers moesten onverwacht overnachten op Aruba of Bonaire, wat extra kosten en ongemakken met zich meebracht. Daarnaast kan het wijzigen van aansluitende vluchten of reserveringen extra stress veroorzaken.

Wanneer is compensatie mogelijk?

Volgens de Europese verordening EU261/2004 hebben passagiers recht op compensatie bij vluchtvertragingen van meer dan 3 uur of annuleringen, tenzij sprake is van buitengewone omstandigheden. In dit geval kan de aanwezigheid van een rat aan boord mogelijk als een buitengewone omstandigheid worden gezien, maar dit is niet altijd vanzelfsprekend. De situatie vereist een grondige beoordeling, waarbij KLM en de luchtvaartautoriteiten bepalen of compensatie wordt toegekend. Houd er rekening mee dat er geen garanties zijn op compensatie, maar reizigers kunnen hun rechten altijd proberen te claimen.

Wat kun je nu doen?

  1. Controleer je vluchtnummer en de status van je vlucht via de officiële kanalen van KLM.
  2. Bewaar al je bewijsstukken, zoals boardingpassen, tickets, hotelbewijzen en communicatie van de luchtvaartmaatschappij.
  3. Lees je rechten als passagier bij vertragingen en annuleringen, bijvoorbeeld via informatie over KLM vertraging en vergoeding bij vluchtvertraging.
  4. Overweeg een claim in te dienen als je denkt recht te hebben op compensatie.

Door deze stappen te volgen, vergroot je de kans op een passende vergoeding en voorkom je dat je onnodig kosten maakt door het incident.