Reisorganisatie moet meer informeren over code oranje aan reizigers
Volgens de Autoriteit Consumenten en Markt (ACM) moeten reisaanbieders consumenten die naar gebieden afreizen waar een oranje reisadvies geldt beter informeren over de mogelijke risico’s. Het gaat dan niet alleen om het besmettingsrisico met het coronavirus, maar ook over beperkende maatregelen die in dat gebied gelden. Met name omdat er niet altijd kosteloos kan worden geannuleerd.
Wanneer een oranje reisadvies aan een gebied wordt toegekend moeten er in beginsel alleen nog maar noodzakelijke reizen hiernaartoe worden uitgevoerd. Een vakantie valt daar dus niet onder. Maar zowel reisaanbieders als de reizigers zelf willen dat er weer snel gereisd kan worden. Reizigers zouden daarom vooraf al goed geïnformeerd moeten worden over het gebied en eventuele gevolgen, zodat er een bewuste keuze gemaakt kan worden.
De ACM wijst er verder op dat voor de coronacrisis reisorganisatoren zelf de pakketreis annuleerden als er sprake was van een negatief reisadvies (code oranje of rood). Met het voortduren van de coronacrisis wordt dit niet langer standaard gedaan.
Naast een informatieplicht is het ook van belang dat reisorganisaties altijd goed bereikbaar blijven om eventuele vragen te beantwoorden. Bij onvoorziene omstandigheden moeten de reisorganisaties ook hulp en bijstand kunnen bieden. Dat kan ook betekenen dat bij verslechterde omstandigheden op de bestemming vakantiegangers hun vakantie moeten afbreken. De kosten voor de repatriëring zijn voor de reisorganisaties.
Is door de reisorganisatie bij u ook de vlucht geannuleerd? Dan gaan wij voor u aan de slag de ticketkosten terug te krijgen. Dit kan ook als de reisorganisatie inmiddels failliet is. Ook als bijvoorbeeld uw Transavia vlucht geannuleerd is door een veranderde kleurcode kunt u bij ons terecht.