Onkosten, wat kan ik wel en niet declareren bij de luchtvaartmaatschappij?

Indien u te maken heeft (gehad) met een langdurige vertraging, heeft u recht op verzorging (zie tabel). Vaak wordt dit aangeboden door de luchtvaartmaatschappij, waardoor u geen kosten maakt. Soms kan het echter een dusdanige chaos zijn dat u zelf kosten maakt. Deze kosten kunt u naderhand verhalen op de luchtvaartmaatschappij, en indienen bij uw claim. Belangrijk is dat u overal een bewijs van kunt aanleveren, in de vorm van bonnetjes of afschriften.

Wanneer heb ik recht op verzorging? 

 Vertraging  Vluchtafstand 
 Twee uur of meer       tot 1500 km             
 Drie uur of meer   1500 tot 3500 km
 Vier uur of meer   meer dan 3500 km

Welke kosten kan ik dan claimen?
In de verordening zijn de onderstaande regelingen opgenomen:

- Maaltijden en verfrissingen, in redelijke verhouding tot de wachttijd.

- Hotelaccommodatie in gevallen waarin een verblijf van één of meer nachten noodzakelijk wordt, of waarin een langer verblijf noodzakelijk wordt dan het door de passagier geplande verblijf.

- Vervoer tussen de luchthaven en de plaats van de accommodatie (hotel of andere accommodatie). 

- Twee telefoongesprekken, of telex-, fax- of e-mailberichten.

Welke kosten kan ik dan niet claimen?

- U mist door uw vertraagde vlucht een belangrijke zakelijke afspraak, waardoor u of uw werkgever omzet mist.  

- U was het niet eens met het door de luchtvaartmaatschappij aangeboden hotel, en heeft zelf een andere hotel geboekt.

- U heeft buitenproportionele kosten gemaakt qua eten en drinken ten opzichte van de vertraging.

- U heeft door de vertraging een dag minder vakantie gehad, en ook een dag minder geslapen in het door u betaalde hotel.

Controleer uw vlucht!

Is uw vlucht meer dan drie uur vertraagd, geannuleerd of overboekt, vul dan uw vluchtgegevens in en controleer direct of u recht heeft op een compensatie!

In een paar minuten geregeld Geen administratiekosten Geen succes, geen kosten