Technisch mankement

Technisch mankement

“Een technisch mankement wordt gezien als een buitengewone omstandigheid, waardoor we niet verplicht zijn tot het verlenen van compensatie”

Deze reactie van luchtvaartmaatschappijen zien wij veelvuldig voorbij komen. Maar is dit wel het geval? Sinds september 2015 heeft het Europese Hof van Justitie al bepaald dat een technisch mankement geen buitengewone omstandigheid is, maar wordt gezien als de ‘normale bedrijfsvoering van een luchtvaartmaatschappij’. En dus moet er gewoon betaald worden.

Controles

Omdat we natuurlijk allemaal willen dat vliegen veilig is, worden vliegtuigen voor elke vlucht volledig gecontroleerd. Als ze door alle checks komen, wordt deze vrijgegeven voor de vlucht. Als er vervolgens kort voor of na het opstijgen ook maar een lampje brandt wat niet hoort te branden, moet het vliegtuig terugkeren en opnieuw gecontroleerd worden. Dit brengt uiteraard de nodige vertraging met zich mee.


Aangezien er complete handleiding voor inspecties zijn vastgelegd concluderen rechters in Nederland dat een technisch mankement niet dient voor te komen na dergelijke inspecties. Als dit wel het geval is, kunnen de luchtvaartmaatschappijen dus ook aansprakelijk gesteld worden.

Een vliegtuig monteur in actie

Uitzondering op de regel

Zoals in de Verordening opgenomen dient een buitengewone omstandigheid onvoorspelbaar, onvermijdbaar en afkomstig van externe factoren te zijn. Wanneer een technisch mankement zich dus voordoet die niet inherent is aan de normale uitoefening van de activiteiten van een luchtvaartmaatschappij, kan de luchtvaartmaatschappij hiervoor niet aansprakelijk gesteld worden. Hierbij moet u denken aan - worst case scenario - sabotage aan het vliegtuig door terroristen of een latere bekendmaking van een fabricagefout van de vliegtuigbouwer.

Compensatie

Wanneer u te maken heeft gehad met een vertraagde of geannuleerde vlucht vanwege een technisch mankement, waardoor u uiteindelijk meer dan 3 uur te laat ben aangekomen op uw eindbestemming heeft u dus wel recht op compensatie. Ook al hebben rechters geoordeeld, nog steeds proberen de maatschappijen passagiers af te schepen onder het mom van buitengewone omstandigheden. De compensatie bedragen variëren van €250 tot €600 euro per persoon!


Heeft u ooit te maken gehad met een technisch mankement op de vlucht waardoor u uiteindelijk met meer dan 3 uur vertraging aankwam op uw eindbestemming? Doe gelijk de check!


Een toestel van Lufthansa klaar voor een inspectie in de hangar. 

Controleer uw vlucht!

Is uw vlucht meer dan drie uur vertraagd, geannuleerd of overboekt, vul dan uw vluchtgegevens in en controleer direct of u recht heeft op een compensatie!

In een paar minuten geregeld Geen administratiekosten Geen succes, geen kosten