Ryanair loopt 7 uur vertraging op door piloot die slaapt

Er kunnen door verschillende redenen sprake zijn van een vertraagde vlucht, denk hierbij aan slechte weersomstandigheden of aan stakingen van derde.

De passagiers van Ryanair die van Lissabon naar Valencia wilden vliegen hadden te maken met een totaal ander soort reden, namelijk de piloot die aan het slapen was. Hun vlucht was in totaal zeven uren vertraagd.


Het vliegtuig moest eigenlijk om 7.50 uur vertrekken, maar de passagiers konden pas om 15:00 uur instappen. 

Hun werd door de piloot eerlijk verteld dat hij niet eerder kon vertrekken, omdat hij sliep. De avond ervoor was zijn vliegtuig vanwege een storm in Spanje pas om 23 uur geland in Valencia in plaats van om 19 uur. De passagiers van de vlucht hadden begrip voor de uitgelopen rustpauze van hun piloot, maar vonden wel dat Ryanair hier beter op kon anticiperen. 

Volgens de passagiers hebben ze tijdens de volledige wachttijd een tegoedbon van vier euro per persoon gekregen, ook moesten ze een formulier invullen als ze een vergoeding willen claimen. Het personeel van Ryanair gaf aan dat ze niet konden garanderen dat het effectief betaald zou worden, omdat ze spreken van een geval van overmacht.

We spreken van een geval van overmacht als er sprake is van:

  • staking van derden, zoals de verkeersleiding of het luchthavenpersoneel;
  • (sneeuw)stormen of andere slechte weersomstandigheden;
  • terrorisme;
  • medische noodlandingen;
  • natuurrampen.

 

In dit geval is er geen sprake van een overmacht/ buitengewone omstandigheden en hebben de passagiers hierdoor recht op compensatie voor de vertraagde vlucht.