Coronavoucher omzetten in geld

UPDATE 06-05-2020 13:20 uur: 

Meld uw claim niet langer op onderstaande formulier, maar via deze pagina! 

 

Sinds de uitbraak van het Coronavirus worden er duizenden vluchten wereldwijd geannuleerd. Ook vele Nederlanders zijn hun reisplannen in rook op gaan. Omdat het zó massaal is, kunnen de reisorganisaties niet iedereen tegelijkertijd het geld van hun vakantie terugbetalen. Dit zou zeer waarschijnlijk tot een aantal faillissementen leiden. Daarnaast; wie bepaald wie zijn geld als eerste krijgt?

Coronavoucher

Hiervoor heeft de reisbranche een Coronavoucher in het leven geroepen. De reisorganisatie geeft u een voucher ter hoogte van het bedrag van uw geannuleerde reis vanwege het Coronavirus. U kunt met deze voucher binnen een jaar een nieuwe reis boeken. Wel bent u verplicht om bij hetzelfde reisbureau/organisatie te boeken, terwijl er over een jaar misschien wel een erg goede aanbieding is bij een ander. Daarnaast kan het ook maar zomaar zijn dat de organisatie de Coronacrisis niet overleefd, waardoor de passagiers uiteindelijk nog met een waardeloze coronavoucher is achtergebleven. 

Vlucht geannuleerd - wat zijn uw rechten?

Als je vlucht vanwege de Corona uitbraak is geannuleerd, dan heb je recht op je geld terug of nieuwe vluchten. Aangezien het aanbieden van nieuwe vluchten momenteel niet mogelijk is, ligt geld terug vragen het meest voor de hand. Echter zullen de meeste organisaties hier niet happig op zijn en u een voucher aanbieden.

Ik wil mijn vlucht zelf annuleren vanwege het coronavirus, wat zijn mijn rechten?

Ondanks dat het begrijpelijk is dat u wenst te annuleren, kunt u het beste wachten tot de luchtvaartmaatschappij of de reisorganisator de reis voor u annuleert. U moet namelijk vaak annuleringskosten betalen als u zelf tot actie overgaat. Wel is het zo dat als er, zoals momenteel, een negatief reisadvies geldt u toch kosteloos kunt annuleren omdat dit als overmacht kan worden gezien. Mocht de reisorganisator toch kosten in rekening brengen dan is dit waarschijnlijk aan te vechten. 

Moet u een Coronavoucher accepteren? 

Indien uw vlucht wordt geannuleerd heeft u conform de Verordening EU 261/2004 wettelijk gezien recht op uw geld terug of nieuwe vluchten. Nu het laatste niet mogelijk blijkt in de nabije toekomst heeft u dus recht op uw geld terug. U hoeft de voucher welke u aangeboden krijgt dus niet aan te nemen, echter kan het wel verstandig en redelijk zijn, aangezien de reisorganisator anders mogelijk in de problemen komt. Maar u heeft mogelijk honderden, misschien zelf duizenden euro's uitgegeven aan een reis welke nu niet doorgaat. Ook u kunt dit geld nu goed gebruiken en heeft geen baat bij een voucher om later een reis te boeken. 

Een jaar wachten op mijn geld? Mag dat?

Een voorwaarde van de Coronavoucher is dat als u niet binnen een jaar een nieuwe reis geboekt heeft, dat u dan uw geld alsnog terug krijgt, ter hoogte van de waarde van voucher. Mocht u eerder besluiten er geen gebruik van te maken, dan mag u na 6 maanden het geld alsnog terug vragen. Het kabinet heeft vooralsnog een gedoogbeleid met betrekking tot de Coronavouchers aangekondigd, om zo de reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen voor de komende periode te ‘beschermen’. Het kabinet heeft dan ook aan de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) laten weten dat ze niet willen dat het ILT de komende tijd de luchtvaartmaatschappij gaat verplichten om de kosten terug te betalen. Normaliter ziet de ILT er toe of de passagiersrechten, zoals in de EU261/2004 omschreven goed worden nageleefd. 


(Bron: Twitter @AdinaValean)

Hoe krijg ik mijn geld in plaats van een Coronavoucher.

U heeft reeds een coronavoucher aangenomen, of de luchtvaartmaatschappij wil u een voucher aanbieden, maar u wilt gewoon nu u geld, waar u recht op heeft. Wat te doen, nu het kabinet tijdelijk de de voucher gedoogd en het ILT de maatschappijen niet op de vingers tikt om het verschuldigde bedrag over te maken aan de passagiers?

- Probeer de reisorganisatie schriftelijk duidelijk te maken dat u volgens de EU 261/2004 wetgeving recht heeft op uw geld terug. Vermeld daarbij dat landelijke regels / oplossing niet boven de Europese wet staan en dat u daarom uw geld terug eist. 

Geen succes? De volgende stappen kunnen ook ondernomen worden: 

- U kunt contact opnemen met uw reisverzekering. Wellicht bent u gedekt voor een dergelijke situatie waardoor u via deze weg in ieder geval nu het geld (of een deel) terug kan krijgen. 

- Mogelijk heeft u rechtsbijstandverzekering waar u zich op kunt beroepen. Zij kunnen de situatie mogelijk voor u aanvechten, afhankelijk van welke polis u heeft afgesloten. 

- U stapt naar de Geschillencommissie. De kosten hiervoor zijn vooraf tussen de €77,50 en €127,50 afhankelijk van de hoogte van de reissom. Als u in het gelijk gesteld wordt dient de luchtvaartmaatschappij / reisorganisatie ook deze kosten te betalen. 

- Als laatste, en dit is een iets duurdere oplossing, maar met een redelijk grote succeskans is de organisatie dagvaarden. Hiervoor is wel enige juridische kennis of mogelijk zelfs een jurist / advocaat nodig. Ook hier geldt dat gemaakte kosten bij winst voor rekening van de luchtvaartmaatschappij komt. Wellicht dat u zich hierin gesterkt voelt dat ook mevrouw Adina Valean, EU-commissaris heeft aangegeven dat de Europese regels nog steeds gewoon opgevolgd dienen te worden en dat passagiers het recht hebben op terugbetaling van de ticketkosten, en wel binnen 7 dagen. Het is volgens haar uiteindelijk aan de luchtvaartmaatschappijen om bij de lokale overheden hulp te zoeken mochten zij hierdoor in de problemen komen. Het zou in ieder geval niet over de rug van de passagiers moeten gebeuren. 


UPDATE 06-05-2020 13:20 uur: 

Meld uw claim niet langer op onderstaande formulier, maar via deze pagina! 

quote_image

Ondanks dat het kabinet de Corona vouchers tijdelijk gedoogd, hebben passagiers nog steeds recht op terugbetaling binnen 7 dagen bij een geannuleerde reis. Men hoeft de Corona voucher niet te accepteren, geeft ook de EU commissaris Adina Valean aan. 

Ervaringen

Onze klanten geven ons gemiddeld een !