Kun je twee keer compensatie ontvangen voor één reis?

Lange tijd was bovenstaande onduidelijk. Gelukkig is er door een uitspraak van het Europees Hof van Justitie duidelijkheid gekomen. Over een vlucht situatie van 2013 heeft de rechter zich uitgesproken. 

De passagiers hadden een vlucht van Helsinki naar Singapore geboekt met Finnair. Deze vlucht werd vanwege een technisch defect geannuleerd, waarna de passagiers nieuwe vluchten aangeboden kregen voor de volgende dag. Omdat er sprake was van een vertraging van meer dan 3 uur, hadden de passagiers recht op compensatie, zoals de Verordening voorschrijft. 

De volgende dag deed zich echter weer een technisch mankement voor met de nieuwe vluchten, waardoor de passagier ten opzichte van de nieuwe geplande aankomsttijd (17:25 uur) pas na middernacht (00:15 uur) aankwamen op de eindbestemming Singapore. Hierop hebben de passagiers nogmaals compensatie aangevraagd. Finnair ging hier niet mee akkoord, omdat de passagiers reeds compensatie hebben ontvangen.

Het Europese Hof heeft nu het volgende besloten: 
Een reiziger die reeds compensatie heeft ontvangen voor de originele vlucht(en), heeft ook recht op compensatie als de vervangende vlucht(en) met meer dan 3 uur vertraging aankomt om de eindbestemming. De passagiers hebben namelijk net als bij de originele vlucht ongemak ondervonden van de vertraging van de nieuwe vluchten waardoor er geen beperking mag zijn op het verkrijgen van compensatie. 


Hoe hoog is de compensatie?

De compensatie hangt samen met de vluchtafstand en staat helemaal los van de ticketprijs. De bedrag zijn als volgt: 

  • Vluchten tot 1500 kilometer: € 250,00 per persoon
  • Vluchten tussen 1500-3500 kilometer; € 400,00 per persoon
  • Vluchten van meer dan 3500 kilometer; €600,00 per persoon

De passagiers welke de rechtszaak tegen Finnair hebben aangespannen hebben dus 7 jaar moeten wachten op hun tweede compensatie, maar hebben in totaal €1200,00 per persoon mogen ontvangen.

Onze ervaring is dat ondanks deze uitspraak van het Hof de luchtvaartmaatschappijen niet spontaan ‘dubbele compensatie’ zullen gaan uitbetalen. Wij helpen dan ook graag om een dergelijke situatie, en natuurlijk ook iedere ‘eenzijdige vertraging’, aan te pakken. Controleer gelijk uw vlucht!

 

Ervaringen

Onze klanten geven ons gemiddeld een !

Controleer uw vlucht!

Is uw vlucht meer dan drie uur vertraagd, geannuleerd of overboekt, vul dan uw vluchtgegevens in en controleer direct of u recht heeft op een compensatie!

In een paar minuten geregeld Geen administratiekosten Geen succes, geen kosten