De Nederlandse vliegtaks gaat met zeven euro omhoog, ongeacht waar het vliegtuig naartoe gaat.

De Nederlandse vliegtaks gaat met zeven euro omhoog, ongeacht waar het vliegtuig naartoe gaat.

In eerste instantie zouden er verschillende tarieven komen voor de vliegtaks in Nederland. Nu heeft het kabinet toch besloten om een lijn te trekken in de tarieven. Eerder liet het kabinet weten dat vluchten binnen Europa ongeveer 4 euro en buiten Europa 22 euro vliegbelasting zouden kosten. Staatssecretaris Snel gaf aan dat dit tarief te maken heeft met het gepoogde doel van het kabinet "Als je heel ver vliegt, is het moeilijk om dat met een alternatief middel te doen; als je naar Thailand gaat, kun je niet met de trein”.  

De vliegtaks geldt alleen voor Nederlandse vluchten, dus die uit Nederland zijn opgestegen. Verder zal de vliegtaks naar verwachting in 2021 worden ingevoerd. Het doel van de vliegtaks is om het milieu te beschermen, gezien het feit dat vliegen belastend is voor het milieu. Wel verwacht het kabinet dat de invoering van de verhoging van de vliegtaks niet zal zorgen voor een mindere vraag naar vliegreizen. De wetgeving in Europa loopt immers achter op dit onderwerp.

KLM heeft laten weten dat zij de verhoogde vliegtaks als een negatieve toevoeging zien. De verhoogde vliegtaks komt er naast de CO2- heffing en een heffing op vervuilende vliegtuigen. KLM stelt dat deze kostenverhogende systemen de Nederlandse luchtvaart schade toebrengt. Er zou meer gedaan moeten worden aan duurzaamheid binnen de luchtvaart, aldus een woordvoerder van KLM.

Ervaringen

Onze klanten geven ons gemiddeld een !