Welke luchtvaartmaatschappij doet wat voor haar passagiers?

Zelfs als je voor de komende tijd geen reizen of vluchten had gepland, kan het je niet ontgaan zijn. De wereld zit potdicht vanwege het Corona virus en wordt amper nog gevlogen. Duizenden vluchten zijn reeds gecanceld en ook de komende weken blijven vele luchtvaartmaatschappijen nog volledig aan de grond.

We hebben geprobeerd om een overzicht te geven van de grote maatschappijen en welke mogelijkheden zij bieden voor hun passagiers; 

Maatschappij     Regeling     Geld terug bij geannuleerde vlucht? 
Air Canada (AC)   Geen omboekingskosten voor vluchten voor 31 april 2020.    Corona voucher (een jaar geldig) 
Air France (AF)  

Geen omboekingskosten voor vluchten t/m 31 mei 2020,
nieuwe vluchtdatum moet voor 30 november 2020 zijn.

  Corona voucher (een jaar geldig)
Alitalia (AZ)    Geen omboekingskosten voor vluchten t/m 31 mei 2020, 
nieuwe vluchtdatum moet voor 31 december 2020 zijn.

  Corona voucher (een jaar geldig)
British Airways (BA)      Geen omboekingskosten voor vluchten t/m 31 mei 2020   Corona voucher (een jaar geldig)
EasyJet (EZY)  

Geen omboekingskosten voor vluchten t/m 31 mei 2020, 
verschil in ticketprijs moet bijbetaald worden 

  onduidelijk
Emirates (EK)   Geen omboekingskosten voor vluchten t/m 30 juni 2020. 

  Corona voucher (een jaar geldig)
Iberia (IB)   Geen omboekingskosten voor vluchten t/m 30 juni 2020, 
nieuwe vluchtdatum moet voor 30 november 2020 zijn.

  Corona voucher (een jaar geldig)
KLM (KL)    Geen omboekingskosten, verschil in ticketprijs moet
bijbetaald worden 
  Corona voucher (een jaar geldig)
Lufthansa (LH)   Geen omboekingskosten voor vluchten t/m 31 augustus 2020, 
nieuwe vluchtdatum moet voor 31 December 2020 zijn.

  Corona voucher (een jaar geldig)
Ryanair (FR)    Geen omboekingskosten voor vluchten in April en Mei 2020. 

  Ja
SAS (SK)   Geen omboekingskosten   Ja


Een groot aantal maatschappijen maakt gebruik van de Corona voucher, maar wat is dat eigenlijk? En mag dat? 

Het is een initiatief van de ANVR en SGR, organisaties waarin de krachten van de reisbureaus zijn gebundeld en de rechten van de passagiers tot op zeker hoogte beschermd. Echter in deze tijden wordt er ook creatief omgegaan met de annulering. De SGR zou normaliter de gedupeerden moeten voorzien in de opgelopen schade. Maar door de grote schaal van annulering vanwege het virus is dat simpelweg niet mogelijk. Vandaar dat de Corona voucher. Op deze manier hebben de reisbureaus niet direct te maken met grote financiële verliezen en kunnen mensen later hun gewenste reis maken. 

Mocht een maatschappij later alsnog failliet gaan, of je wilt niet binnen een jaar gebruik maken van de voucher, dan kun je alsnog je geld terug vragen. Echter niet binnen 6 maanden na uitgifte van de voucher, waardoor de maatschappijen en reisbureaus niet NU al hoge kosten moeten maken. Het initiatief is over het algemeen goed ontvangen en krijgt ook steun vanuit het Ministerie. 

Deze pagina is ook beschikbaar in het Duits

Ervaringen

Onze klanten geven ons gemiddeld een !