Veelgestelde vragen

Wij helpen u als passagier bij het indienen van een claim voor compensatie bij vluchtvertragingen, annuleringen, overboekingen of gemiste aansluitende vluchten.

Veel luchtvaartmaatschappijen betalen compensatie niet vrijwillig of wijzen deze af voor passagiers op basis van buitengewone omstandigheden om betaling te vermijden. Hier komen wij in beeld: wij besparen u tijdrovende procedures en onnodige stress.

 

Wij nemen het volledige proces voor u uit handen:

  • Controle van uw recht op compensatie
  • Indienen van de claim bij de luchtvaartmaatschappij
  • Vertegenwoordiging voor de rechtbank, indien nodig

 

Het gebruik van onze service is risicoloos voor u. Wij rekenen alleen 29% commissie over de ontvangen compensatie bij succes, en 35 % wanneer wij een gerechtelijke procedure starten. Als de luchtvaartmaatschappij niet aansprakelijk kan worden gesteld, betaalt u niets. Alle informatie over ons kostenmodel vindt u hier.

Check nu uw vlucht en claim uw compensatie:

 

De controle of u recht heeft op compensatie is voor u volledig gratis en vrijblijvend. Zo kunt u snel en eenvoudig ontdekken of u een claim kunt indienen.

Voor de afhandeling van uw claim hanteren wij het ‘No Cure, No Pay’-principe: u betaalt niets als de claim niet succesvol blijkt te zijn.

  • Tijdens het reguliere claimproces houden wij 29% van het uitgekeerde compensatiebedrag in.
  • Indien een gerechtelijke procedure nodig is, bedraagt onze succesvergoeding 35% van het uitgekeerde bedrag.

Indien de luchtvaartmaatschappij niet aansprakelijk kan worden gesteld, ontstaan er geen kosten voor u.

Ons doel is het claimproces voor u transparant en eenvoudig te maken, inclusief duidelijke informatie over onze commissie. Onze algemene voorwaarden zijn van toepassing. Alle details over onze kostenregeling vindt u hier.

25 jaar ervaring in reisrecht

Onze gespecialiseerde juristen zijn al meer dan 25 jaar actief in het reisrecht en kennen de trucs en procedures van luchtvaartmaatschappijen precies. Indien nodig vertegenwoordigen wij u ook voor de rechtbank, met een slagingspercentage van meer dan 97%. U betaalt geen extra kosten, ongeacht de complexiteit van de zaak.

 

Risicovrije claim

Bij ons geldt het principe “Geen succes – geen kosten”. Alleen bij succes houden wij 29 - 35% van het compensatiebedrag als vergoeding voor onze dienstverlening. Indien geen recht op compensatie bestaat, betaalt u niets. Alle informatie over onze kosten vindt u hier.

 

Claims tegen alle luchtvaartmaatschappijen

Wij behandelen claims tegen alle luchtvaartmaatschappijen die onder de EU-passagiersrechtenverordening (EG 261/2004) vallen – ongeacht hoe complex of tijdrovend de zaak is. Ons doel: uw rechten effectief en transparant afdwingen. U dient uw claim in een paar stappen in, wij regelen de rest en houden u met regelmatige updates op de hoogte.

 

Expertise & tevredenheid

Meer dan 60.000 klanten hebben hun rechten met succes laten gelden via AVICLAIM. Onze ervaren juristen ondersteunen u ook bij complexe zaken, zodat u uw passagiersrechten effectief kunt benutten.

Het corona virus wordt gezien als een buitengewone omstandigheid, waardoor er geen recht op compensatie bestaat van €250,00 tot €600,00. Wel heeft u recht op terugbetaling van de ticketkosten! Meer informatie kunt u hier vinden. 

Volledig begrijpelijk en u heeft hier ook recht op. Echter geven vrijwel alle maatschappijen u verplicht een voucher. Wij helpen graag om de daadwerkelijke terugbetaling te verkrijgen. Lees er meer over en dien gelijk uw claim in op deze pagina! 

Ja, u kunt nog steeds een claim indienen. Bij succes zal uw voucher dan niet meer bruikbaar zijn. Meer informatie treft u hier.

De verwerkingstijd van uw compensatieclaim hangt voornamelijk af van de luchtvaartmaatschappij en kan daarom variëren. Het schriftelijke aanmaningsproces duurt meestal tot drie maanden. Vaak zijn meerdere aanmaningen nodig voordat de luchtvaartmaatschappij reageert.

Als de luchtvaartmaatschappij negatief reageert op onze brieven, beoordelen wij in overleg met ons juridisch team of het starten van een gerechtelijke procedure kans van slagen heeft. In dat geval kan het verdere proces tot een jaar duren.

Houd er rekening mee dat het gehele proces meerdere jaren in beslag kan nemen.

Lees hier hoe ons claimproces verloopt.

Het kan voorkomen dat onze software aangeeft dat u geen recht heeft op een compensatie ook al is de vlucht meer dan drie uur vertraagd. Zeer waarschijnlijk is de aard van de vertraging dan niet de schuld van de luchtvaartmaatschappij, maar komt het bijvoorbeeld door slecht weer of stakingen. De luchtvaartmaatschappij heeft hier geen invloed op en kan hiervoor niet aansprakelijk worden gesteld.

De regelgeving

Binnen de Europese Unie beschermt de EG Verordening 261/2004 uw rechten als vliegtuigpassagier. U heeft recht op compensatie in de volgende situaties:

Daarnaast gelden de volgende voorwaarden:

  • De vlucht moet vertrekken vanuit de EU, of u vliegt naar de EU met een luchtvaartmaatschappij die in de EU is gevestigd.
  • De vertraging of annulering mag niet het gevolg zijn van overmacht, zoals een staking, extreem weer, politieke onrust of andere buitengewone omstandigheden waar de luchtvaartmaatschappij geen directe invloed op heeft.

U kunt gratis controleren of u recht heeft op compensatie. Wij helpen u bij het afdwingen van uw rechten.

De hoogte van de compensatie hangt af van de afstand tussen de vertrek- en aankomstluchthaven en bedraagt per passagier:

  • Korte afstand (tot 1.500 km): 250€ 
  • Middellange afstand (tot 3.500 km): 400€ 
  • Lange afstand (meer dan 3.500 km): 600€ 

Belangrijk: De compensatie is niet afhankelijk van de ticketprijs, maar van de afstand van de vlucht.

Ja, u kunt ook bijkomende uitgaven via ons declareren. Volgens de EU-verordening inzake passagiersrechten (EG 261/2004) heeft u recht op verzorgingsvoorzieningen zoals:

  • Maaltijden en verfrissingen in redelijke verhouding tot uw wachttijd
  • Hotelovernachting bij langere vertragingen (bijvoorbeeld bij een vervangende vlucht de volgende dag)
  • Vervoer tussen luchthaven en accommodatie
  • Twee gratis communicatiemogelijkheden (telefoon, e-mail etc.)

 

Belangrijk: Bewaar altijd uw bonnen. Alleen bankafschriften worden door luchtvaartmaatschappijen niet geaccepteerd. Niet-vergoed zijn onder andere gemiste werkdagen, geplande activiteiten of alcohol.

Met ons kunt u uw onkosten eenvoudig samen met uw schadevergoeding indienen. Wij regelen de rest.

Meer informatie over welke onkosten u kunt terugvragen vindt u hier.

Om aanspraak te maken op een compensatie moet uw vlucht onder de Europese wetgeving vallen. Wanneer er vanaf een vliegveld binnen de EU wordt gevlogen naar een locatie binnen of buiten de EU dan valt uw vlucht onder de Europese wetgeving. Indien er van buiten de EU naar binnen de EU wordt gevlogen heeft u recht op een compensatie mits de luchtvaartmaatschappij een statutaire vestigingsplaats heeft binnen de EU.

Wilt u nog specifiekere uitleg, klik dan hier. 

Instapweigering gebeurt wanneer een luchtvaartmaatschappij meer tickets verkoopt dan er stoelen beschikbaar zijn in het vliegtuig. Ze rekenen erop dat sommige passagiers hun vlucht annuleren of niet op komen dagen. Komt het echter voor dat iedereen aanwezig is en er te weinig stoelen zijn, dan kan de luchtvaartmaatschappij passagiers weigeren.

Wordt u geweigerd vanwege overboeking, dan heeft u recht op compensatie volgens de EU-verordening (EG 261/2004). U kunt onder andere aanspraak maken op:

  • Financiële compensatie
  • Zorg en ondersteuning op de luchthaven (maaltijden, drankjes, indien nodig hotelovernachting)
  • Omboeking naar een volgende vlucht of terugbetaling van uw ticket

Controleer nu gratis of u recht heeft op compensatie.

 

Als u een claim bij ons indient, maakt u automatisch een account aan. Met deze inloggegevens kunt u altijd de actuele status van uw claim bekijken. Daarnaast houden wij u via e-mail op de hoogte van alle ontwikkelingen, zodat u geen belangrijke updates over uw claim mist.

Ons team staat klaar om uw vragen persoonlijk te beantwoorden. U kunt ons bereiken via:

  • E-mail: info@aviclaim.nl
  • Telefoon: 0346-20 20 16 (Ma - Vr, 09:00 - 17:00)

Wij doen ons best om uw vragen snel en betrouwbaar te beantwoorden, zodat u uw passagiersrechten stressvrij kunt afdwingen. Houd er rekening mee dat wij u soms kunnen vragen uw vraag per e-mail te versturen, zodat wij alles kunnen documenteren en een compleet dossier rondom uw claim kunnen opbouwen.

 

Laat het ons weten als u problemen heeft bij het uploaden van uw documenten, zodat wij dit direct kunnen onderzoeken. U kunt uw documenten ook per e-mail sturen naar info@aviclaim.nl, en wij voegen ze dan toe aan uw dossier.

Om uw claim bij de luchtvaartmaatschappij in te dienen, hebben wij altijd een door u ondertekende volmacht en een kopie van uw identiteitsbewijs nodig. Daarnaast is een bewijs van uw boeking vereist. Heeft u de reisdocumenten, zoals een e-ticket of boekingsbevestiging, niet meer? Dan is het soms nog mogelijk deze op te vragen. Hoe meer documenten wij van u ontvangen (bijvoorbeeld vervangende vliegtickets, bewijs van overboeking of een annuleringsbericht) hoe beter wij uw claim kunnen ondersteunen. Wij raden u daarom altijd aan om al uw reisdocumenten zorgvuldig te bewaren.

Ja, dat is mogelijk. Tijdens het aanmeldproces kunt u meerdere passagiers toevoegen. Voor elke medepassagier hebben we de benodigde documenten nodig, zoals een volmacht en een kopie van het identiteitsbewijs. Zodra wij alle documenten ontvangen hebben, zorgen wij voor de verdere afhandeling van uw claim.

Ja, indien nodig starten wij ook een gerechtelijke procedure. Hiervoor brengen wij geen extra kosten in rekening, en ook bij een eventueel onbehaald succes betaalt u niets. Na een succesvolle afhandeling wordt uw compensatie direct op uw rekening gestort, exclusief een commissie van 35 %, die wij in het geval van een gerechtelijke procedure inhouden.

Meer informatie over ons claimproces vindt u hier.

In de meeste gevallen stort de luchtvaartmaatschappij de compensatie op onze rekening. Zo kunnen wij controleren dat uw claim correct is verwerkt. Vervolgens storten wij het resterende bedrag, minus onze commissie van 29 %, rechtstreeks op uw opgegeven rekening. In sommige gevallen wordt de compensatie rechtstreeks door de airline op uw rekening overgemaakt. In dat geval ontvangt u van ons een factuur voor 29 % van het terugbetaalde bedrag als commissie. In het geval van een gerechtelijke procedure bedraagt de commissie 35 %.



Ja, veel door consumenten ingediende claims worden vaak door luchtvaartmaatschappijen afgewezen. Wanneer u uw claim via ons portaal indient, beoordelen wij op basis van onze gegevens of u recht heeft op compensatie. Krijgt u een positief advies, dan kunt u uw zaak direct bij ons indienen en zetten wij het vervolgproces voor u in gang.

Met een volmacht geeft u ons toestemming om uw claim namens u in te dienen en te behandelen. Luchtvaartmaatschappijen vragen ons als derde partij altijd om deze volmacht, zodat alles soepel en correct kan verlopen. Zonder de volmacht kunnen we uw claim helaas niet indienen.

Houd er rekening mee dat de volmacht voor minderjarige passagiers in uw claim door de wettelijke vertegenwoordigers moet worden ondertekend.

Ja, als u een tweede claim wilt indienen, kunt u dit direct via uw account doen. Zo kunt u al uw claims op één plek overzichtelijk bijhouden.

U kunt altijd een e-mail sturen naar info@aviclaim.nl om te informeren naar de mogelijkheden en openstaande posities. Een overzicht van onze actuele vacatures vindt u ook hier.

Ja, u kunt recht hebben op compensatie volgens de EU-verordening (EG 261/2004) als u door het missen van uw aansluitende vlucht meer dan drie uur later op uw eindbestemming bent aangekomen.

Belangrijk:

  • De vertraging op de eindbestemming is bepalend, niet de vertraging van de eerste vlucht.
  • De gemiste aansluitende vlucht moet onderdeel zijn van één boeking.
  • Het is cruciaal dat de vertraging of annulering ertoe heeft geleid dat u de minimale overstaptijd (MCT – Minimum Connecting Time) niet heeft gehaald en daardoor uw aansluitende vlucht hebt gemist.

Lees hier meer en controleer nu uw vluchtgegevens om direct te zien of u recht heeft op compensatie. 

Als uw bagage vertraagd aankomt of verloren gaat, valt dit niet onder de EU-verordening inzake passagiersrechten. Helaas kunnen wij u in zulke gevallen niet verder helpen.

Uw rechten bij bagageproblemen:

  • Voor vertraagde, beschadigde of verloren bagage gelden de regels van het Verdrag van Montreal.
  • Meld problemen direct op de luchthaven (bijvoorbeeld bij Lost & Found) en laat dit schriftelijk door de luchtvaartmaatschappij bevestigen.

Tip: Neem rechtstreeks contact op met de luchtvaartmaatschappij en vraag de compensatie of terugbetaling aan volgens het Verdrag van Montreal.

Om uw claim te kunnen verwerken, willen luchtvaartmaatschappijen controleren of uw gegevens overeenkomen met hun passagierslijsten. Met een kopie van uw identiteitsbewijs kunnen zij bevestigen dat u daadwerkelijk op de betreffende vlucht aanwezig was. 

Het is belangrijk dat uw naam en handtekening duidelijk zichtbaar zijn. Andere informatie, zoals bijvoorbeeld uw foto, kunt u onherkenbaar maken.

Wij gaan uiteraard zeer zorgvuldig en vertrouwelijk om met uw gegevens. Deze worden alleen gebruikt voor het claimproces en nooit met derden gedeeld zonder uw toestemming.

Meer informatie over de bescherming van uw privacy vindt u in onze algemene voorwaarden.

Het kan zo zijn dat u via een partner bij ons terecht bent gekomen. Onze partners hebben er namelijk alle vertrouwen in dat wij ons uiterste best gaan doen om de compensatie voor u te verkrijgen. 

Alle door u verstrekte informatie wordt uitsluitend gebruikt voor de verwerking van uw claim. Wij houden ons strikt aan de geldende privacywetgeving en nemen alle noodzakelijke maatregelen om uw gegevens te beschermen tegen ongeoorloofde toegang, verlies of misbruik. Alle informatie over ons privacybeleid vindt u hier.

Ja, ook zakenreizigers hebben recht op compensatie bij vluchtvertragingen, annuleringen, overboekingen of gemiste aansluitende vluchten. Volgens de EU-verordening (EG 261/2004) komt de compensatie in principe persoonlijk toe aan de passagier, ongeacht wie het ticket heeft betaald.

In uitzonderlijke gevallen kunnen er afspraken met de werkgever zijn dat compensaties van zakenreizen direct aan het bedrijf toekomen. Bestaat zo’n regeling niet, dan kunt u de compensatie zelf als passagier claimen.

Op deze manier kunnen ook zakenreizigers hun passagiersrechten effectief benutten, zelfs als de kosten van de vlucht door de werkgever zijn gedragen.

Als u een rekening van de rechtbank ontvangt, stuurt u deze eenvoudig naar ons door. U hoeft zelf niet te reageren of te betalen. Wij nemen het volledige proces op ons en dragen alle bijkomende kosten.

Claims volgens de EU-verordening inzake passagiersrechten verjaren per land verschillend.

Voor vluchten die in Nederland vertrekken of landen, bedraagt de verjaringstermijn twee jaar na de datum van de vlucht. Dit betekent dat u tot twee jaar na uw vlucht nog uw compensatie kunt claimen.

Voorbeeld: Uw vlucht vond plaats op 01-10-2023. De compensatieclaim verjaart in dit geval op 01-10-2025.

 

Controleer nu of u nog recht heeft op compensatie, en wij helpen u bij het afdwingen van uw passagiersrechten.

 

Controleer eerst gratis met onze vlucht-checker of u recht heeft op compensatie. Vervolgens kunt u uw documenten uploaden of per e-mail versturen. Wij controleren uw claim en dienen deze in bij de luchtvaartmaatschappij. Reageert de luchtvaartmaatschappij niet op onze aanmaningen, dan beoordelen onze juristen of een gerechtelijke procedure zinvol is en vertegenwoordigt u indien nodig ook voor de rechter. Na een succesvolle afhandeling ontvangt u de compensatie rechtstreeks op uw rekening. Meer details over het proces vindt u hier.

Wij behandelen claims tegen alle luchtvaartmaatschappijen, zolang deze onder de EU-passagiersverordening (EG 261/2004) vallen.

  • Uw vlucht wordt uitgevoerd door een Europese luchtvaartmaatschappij, of
  • Uw vlucht vertrekt vanuit de EU, zelfs als deze wordt uitgevoerd door een niet-Europese luchtvaartmaatschappij.

Lees meer over uw passagiersrechten en controleer gratis uw claim met onze vluchtchecker.

Of u recht heeft op compensatie volgens de EU-verordening inzake passagiersrechten hangt onder andere af van hoe lang vóór vertrek de luchtvaartmaatschappij de vlucht heeft geannuleerd:

  • Minder dan 7 dagen voor vertrek: U heeft recht op compensatie als uw vervangende vlucht meer dan 1 uur eerder vertrekt of meer dan 2 uur later aankomt op de eindbestemming.
  • 7 tot 14 dagen voor vertrek: U heeft recht op compensatie als uw vervangende vlucht meer dan 2 uur eerder vertrekt of meer dan 4 uur later aankomt op de eindbestemming.
  • Meer dan 14 dagen voor vertrek: In dit geval heeft u geen recht op compensatie, omdat de annulering tijdig is doorgegeven.

In bepaalde situaties kan de luchtvaartmaatschappij niet verantwoordelijk worden gehouden voor een vluchtvertraging of annulering. In deze gevallen is zij niet verplicht compensatie te betalen. Dergelijke situaties worden aangeduid als buitengewone omstandigheden.

Volgens EU-verordening 261/2004 is er sprake van een buitengewone omstandigheid wanneer aan alle drie de criteria wordt voldaan:

  • Onvoorzienbaar – het gebeurtenis treedt onverwacht op.
  • Onvermijdelijk – zelfs bij alle redelijke maatregelen van de luchtvaartmaatschappij had de verstoring niet voorkomen kunnen worden.
  • Extern veroorzaakt – het evenement ligt buiten het controlebereik van de luchtvaartmaatschappij.

Daarnaast moet de luchtvaartmaatschappij kunnen aantonen dat er sprake was van een buitengewone omstandigheid.

Voorbeelden van buitengewone omstandigheden:

  • Extreme weersomstandigheden (bijv. storm, mist, sneeuw)
  • Stakingen van externe partijen die essentieel zijn voor de uitvoering van de vlucht
  • Terroristische dreiging, politieke instabiliteit of veiligheidsrisico’s
  • Noodlandingen

Meer informatie over buitengewone omstandigheden vindt u hier.

De minimum connectietijd (MCT, Minimum Connection Time) is de officieel vastgestelde tijd die minimaal moet liggen tussen de landing van een vlucht en het vertrek van de aansluitende vlucht. Deze tijd varieert per luchthaven, terminal, veiligheidscontroles en type vlucht (binnenlands, EU, internationaal) en kan zelfs binnen dezelfde luchthaven verschillen.

De MCT geeft aan hoeveel tijd minimaal nodig is om over te stappen. Als deze tijd door een vertraging van de eerste vlucht niet voldoende is, u uw aansluitende vlucht mist en uw eindbestemming daardoor met meer dan drie uur vertraging bereikt, kan er een recht op compensatie bestaan volgens de EU-passagiersrechtenverordening.

Voer uw eerste vlucht in

In een paar minuten geregeld Geen administratiekosten Geen succes, geen kosten