Consumentenbond sleept KLM voor de rechter

De Consumentenbond stuurde afgelopen december KLM een brief waarin het eiste dat KLM het no-show beleid zou schrappen uit de algemene voorwaarden. Nu blijkt dat KLM niet van plan is de algemene voorwaarden te veranderen stapt de Consumentenbond naar de rechter.

De Consumentenbond noemt het no-show beleid van KLM onrechtmatig, omdat het onredelijk bezwarend is voor consumenten. Het no-show beleid houdt in dat wanneer een passagier voor een deel van de reis niet komt opdagen, het andere deel van het ticket ook niet meer geldig is. Als een passagier bijvoorbeeld ziek is en hierdoor zijn heenvlucht niet kan halen en een andere vlucht neemt om op zijn bestemming te komen, dan is zijn retourvlucht niet meer geldig. Als de passagier alsnog gebruik zou willen maken van de retourvlucht moet hij een fikse bijdrage betalen, deze kan oplopen tot wel €3000.
De Consumentenbond gaat de rechter vragen deze algemene voorwaarde nietig te verklaren.

Het is alleen niet zeker dat als de Consumentenbond gelijk krijgt in Nederland dat KLM ook de algemene voorwaarden in het buitenland zal aanpassen. De consumentenbond strijdt samen met andere organisaties tegen het no-show beleid van verschillende luchtvaartmaatschappijen. Behalve KLM, liggen ook British Airways, Air France, Swiss Air, Emirates, Qatar Airways, Singapore Airlines en Virgin onder vuur.

Compensatie afhankelijk van de afstand

U kunt een compensatie ontvangen als u meer dan drie uur vertraagd bent, uw vlucht geannuleerd is of wanneer u geweigerd bent op de vlucht door bijvoorbeeld een overboeking. De compensatie die u mogelijk kunt ontvangen is afhankelijk van de gevlogen afstand en staat los van de originele ticketprijs.

€250

Tot 1500km

€400

1500km tot 3500km

€600

Meer dan 3500km

Claim process graphic

Check uw vlucht!

Vul hieronder uw vluchtgegevens in en controleer kosteloos of u recht heeft op een compensatie. Indien ons systeem aangeeft dat u recht heeft op compensatie dan is het mogelijk om binnen 3 minuten uw claim succesvol in te dienen.

Claim afhandeling

Wij vechten kosteloos uw claim aan bij de iedere luchtvaartmaatschappij om ervoor te zorgen dat u krijgt waar u recht op heeft. Tijdens dit proces wordt u op de hoogte gehouden van de status.

Juridisch proces

Indien nodig stappen wij in samenwerking met een gerenommeerd advocatenkantoor naar de rechter om uw gelijk te halen. Door met de professionele juristen samen te werken, hebben we een slagingskans van 97%!

Uitbetaling

Als wij succesvol zijn ontvangt u uw compensatie binnen een aantal dagen op uw rekening. Aviclaim houdt 25% (incl. BTW) van het geclaimde bedrag in.

Ervaringen

Onze klanten geven ons gemiddeld een !