Eindhoven Airport gesloten door dichte mist

Zondag 16 december zijn bijna alle vluchten vanaf het middaguur van en naar Eindhoven geannuleerd vanwege de dichte mist. De luchthaven werd zelfs afgesloten om chaos te voorkomen. Vliegveldpersoneel vroeg mensen weg te gaan uit de vertrekhal en sloot de deuren.

Hulporganisatie Rode kruis meldde dat er 500 veldbedjes naar Eindhoven Airport zijn gebracht voor de gestrande reizigers, hoewel de meesten naar een hotel, familie of huis zijn gegaan. Er zijn naar schatting zo’n 8.000 reizigers gedupeerd.

Een woordvoerder van de luchthaven zegt tegenover NRC dat de mist de boosdoener is, de sneeuw van zaterdagnacht heeft niets met de operationele problemen te maken.

Ook Schiphol heeft vluchten moeten annuleren door de mist. Enkele KLM vluchten weken uit naar Groningen- Eelde, en werden met koffie verwelkomd in het hoge Noorden. 

     

Bron; Twitter, Groningenairport.nl @AirportEelde

Volgens Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) was het zicht maar 250 meter waardoor er slechts 34 vliegtuigen per uur konden landen, schrijft persbureau ANP. Normaal gesproken zijn dit er 65. Ryanair heeft maandag 14 extra vluchten gepland vanaf Eindhoven om de achterstand weg te werken.

Veel reizigers klaagden over de slechte communicatie. Veel mensen wisten niet of hun vlucht nog ging of dat ze gingen uitwijken naar een ander vliegveld. Vooral voor mensen die reizigers kwamen ophalen was dit vervelend en stonden ze hierdoor vaak op het verkeerde vliegveld te wachten. Volgens de vliegveld woordvoerder is de communicatie richting reizigers in eerste instantie een verantwoordelijkheid van de vliegmaatschappijen. "Die informeren de reizigers ook wel, maar bij een omleiding gaat het vaak om een last minute besluit. Vliegtuigen zijn soms al in de lucht. Ik kan me voorstellen dat de reizigers en wachtenden de informatievoorziening dan als slecht ervaren, maar het kan niet anders."

In dit geval heeft de gedupeerde reiziger geen recht op compensatie, omdat mist valt onder buitengewone omstandigheden. De reiziger heeft wel recht op vergoeding van de onkosten. Zoals maaltijden, hotelovernachtingen en vervoer tussen de luchthaven en de plaats van de accommodatie.

 

 

Claim process graphic

Check uw vlucht!

Vul hieronder uw vluchtgegevens in en controleer kosteloos of u recht heeft op een compensatie. Indien ons systeem aangeeft dat u recht heeft op compensatie dan is het mogelijk om binnen 3 minuten uw claim succesvol in te dienen.

Claim afhandeling

Wij vechten kosteloos uw claim aan bij de iedere luchtvaartmaatschappij om ervoor te zorgen dat u krijgt waar u recht op heeft. Tijdens dit proces wordt u op de hoogte gehouden van de status.

Juridisch proces

Indien nodig stappen wij in samenwerking met een gerenommeerd advocatenkantoor naar de rechter om uw gelijk te halen. Door met de professionele juristen samen te werken, hebben we een slagingskans van 97%!

Uitbetaling

Als wij succesvol zijn ontvangt u uw compensatie binnen een aantal dagen op uw rekening. Aviclaim houdt 25% (incl. BTW) van het geclaimde bedrag in.

Ervaringen

Onze klanten geven ons gemiddeld een !