Nederlandse overheid neemt belang in Air France- KLM

De Nederlandse staat is deel gaan nemen in de holding air France-KLM. Dit vertelde minister Hoekstra van Financiën 26 februari op een persconferentie in Den Haag. Minister Hoekstra wil op die manier rechtstreeks invloed kunnen uitoefenen op ontwikkelingen in bij het bedrijf.

Uitbreiden naar 14 procent

De Nederlandse overheid heeft de afgelopen week 12,68 procent van de aandelen gekocht. De deal kostte 680 miljoen euro. Minister Hoekstra  zei dinsdagavond dat de regering in Parijs op de hoogte is gebracht dat Nederland uiteindelijk circa 14 procent van de aandelen in handen wil krijgen. Het bedrag dat Nederland tot nu toe heeft uitgegeven komt bovenop de bestaande staatsschuld. Het heeft geen gevolgen voor de begroting. Uiteindelijk zal het eindbedrag ergens rond de 800 miljoen euro liggen.

Ontevredenheid heerste al langer

De afgelopen tijd was Nederland nogal eens ontevreden over de koers van Air France-KLM en de positie van de Nederlandse dochter in het bedrijf. De baas van KLM, Pieter Elbers, dreigde zelfs weggestuurd te worden door de baas van de holding, Ben Smith.

Publiek belang

"We willen een succesvolle onderneming waar alle belangen worden vertegenwoordigd", zei Hoekstra tijdens de ingelaste persconferentie. Het kabinet doet dit, omdat het bang is dat de leiding van Air france-KLM veel internationale vluchten van Schiphol overhevelt naar de luchthaven in Parijs. “We doen dit om het publieke belang te borgen. Internationale bestemmingen behouden op Schiphol is van groot belang voor onze economie en onze banen. Als hub-netwerk Schiphol wegvalt, verliezen we veel internationale bestemmingen. Dat gebeurde eerder met Brussel. Schiphol is goed voor 113 duizend banen. Dat staat nog los van alle werkgelegenheid die we krijgen door de internationale bereikbaarheid.’’, aldus Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur).

Luchtvaartmaatschappij KLM is blij dat Nederland zich voor langere tijd bindt aan moederbedrijf Air France-KLM. Een woordvoerster van KLM spreekt van een mooi en goed teken. ,,Het kabinet onderstreept daarbij het publieke belang van het hub-netwerk van KLM vanaf Schiphol voor Nederland en de wens om dit belang te waarborgen.”

Frankrijk verrast door de aankoop

Frankrijk, die zelf 14,3 procent van de aandelen van Air France- KLM in handen heeft, gaf aan verrast te zijn over de aankoop van de aandelen van Nederland. Tegen de krant herhaalde de Franse minister van Financiën Le Maire zijn steun voor de strategie en het management van Air France-KLM. ,,Het is essentieel om de regels van goed bestuur te respecteren en dat Air France-KLM geleid blijft worden in de geest van sociaal belang zonder nationale staatsinmenging’', aldus Le Maire tegen Les Echos.

Dat lijkt een waarschuwing aan de Nederlanders – terwijl de Franse regering zich in het verleden zelf meerdere keren bemoeide met de aanstelling van de topman van het bedrijf.

Bronnen binnen de regering zeiden tegen Les Echos dat ze verbaasd zijn dat een liberaal land als Nederland een dergelijk offensief is begonnen. Zij vinden ook niet dat de Hollanders zich zorgen hoeven te maken dat ze onder de voet worden gelopen door de Fransen. Het franse financiële weekblad La Tribune noemt de investering ’een donderslag’.

Hoeveel macht kopen we?

Met de aankoop zullen de machtsverhoudingen niet snel veranderen. De Franse staat heeft 14,3 procent van de aandelen, maar 23 procent van het stemrecht. Dit komt omdat bij Air France- KLM  partijen die al meer dan twee jaar aandelen bezitten dubbel stemrecht hebben. Nederland heeft als verse aandeelhouder juist minder stemrecht, dit zou uitkomen op ongeveer 10 procent. Alleen als de Nederlanders een front vormen met Delta en China Eastern, die beiden 9 procent bezitten, kunnen kunnen ze de Fransen overtreffen.

We willen aan tafel zitten en niet verrast worden, aldus minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur)