Schiphol vertraging? Kies uw situatie:




In een paar minuten geregeld Geen administratiekosten Geen succes, geen kosten

Schiphol is de grootste luchthaven van Nederland en een van de grootste van Europa met bijna zeventig miljoen passagiers per jaar. Met zoveel passagiers is vertraging helaas niet te vermijden, maar wat moet u doen bij uw Schiphol vertraging?

Via de onderstaande vragen willen wij u antwoord geven op al uw vragen over vertraging op Schiphol. Als er nog onduidelijkheden zijn, kunt u ons bereiken via de chat, de telefoon of via e-mail.

 

Welke luchtvaartmaatschappijen vliegen er van of naar Schiphol?

De luchtvaartmaatschappij die het meest gebruik maakt van Schiphol is KLM. Ook easyJet, Transavia, Emirates en Air France maken veel gebruik van de luchthaven. Daarnaast vliegen de Britten van British Airways, het Spaanse Vueling en het Duitse Lufthansa veel van- en-naar Amsterdam. Bovendien zijn de kleinere Nederlandse maatschappijen TUIfly en Corendon ook erg veel te vinden op Schiphol. De budgetmaatschappij Ryanair vliegt ook, in mindere mate, vanaf de Amsterdamse luchthaven.  

Wat zijn mijn rechten bij Schiphol vertraging?

Als u met meer dan drie uur vertraging aan bent gekomen op uw eindbestemming, dan heeft u vaak recht op een vergoeding die kan oplopen tot €600,- per passagier volgens de EU verordening 261/2004. De andere voorwaarden zijn dat uw vlucht moet starten vanuit een EU-land, dus hier voldoet u met uw Schiphol vertraging aan, en het moet niet komen door een buitengewone omstandigheid. Op de terugweg moet u, mocht u naar een niet EU-land vliegen, wel met een Europese luchtvaartmaatschappij vliegen.  

Mijn vlucht is vertraagd op Schiphol, wat is mijn vergoeding?

Als u recht heeft op een vergoeding voor uw vertraagde vlucht van of naar Schiphol, dan is de hoogte van uw vergoeding afhankelijk van de vluchtafstand en de lengte van de vertraging. De prijs die u heeft betaald voor uw vlucht heeft hier geen invloed op. De vergoedingen zijn als volgt:

 


Mijn vlucht is geannuleerd van of naar Schiphol, wat is mijn vergoeding?

Bij een geannuleerde vlucht van of naar Schiphol is uw vergoeding afhankelijk van de afstand van de vlucht en het nieuwe vertrek- en aankomst moment van de vlucht. De vergoeding is niet van invloed op de hoogte van uw ticket. Als uw vlucht van of naar Schiphol meer dan 14 dagen voor het vertrekmoment wordt geannuleerd, heeft u geen recht op een vergoeding. De vergoedingen zijn als volgt:

 

De tijd van uw Schiphol vertraging is afhankelijk van de werkelijke aankomsttijd, dat is het moment dat de deur opengaat, en de aankomsttijd op uw ticket. Het moment van landen  op Schiphol is dus niet het moment van aankomst, iets wat veel luchtvaartmaatschappijen wel beweren.

Wat zijn buitengewone omstandigheden?

Als u voor uw vertraagde vlucht van of naar Schiphol een claim indient, zal het vaak voorkomen dat de luchtvaartmaatschappij zich beroept op buitengewone omstandigheden. Maar wat is een buitengewone omstandigheid?

Een buitengewone omstandigheid is iets wat gebeurt dat onverwacht, onvermijdbaar en veroorzaakt is door een externe factor. De drones die eind 2018 in London een compleet vliegveld plat legden of het aan de grond houden van de 737 MAX in 2019 vallen hieronder. Slecht weer, zoals sneeuw of dichte mist, wordt ook vaak genoemd als een buitengewone omstandigheid. Luchtvaartmaatschappijen houden dan uit voorzorg vluchten van of naar Schiphol uit de lucht, maar als dit slechte weer uitblijft, heeft u wel degelijk recht op een vergoeding voor uw vertraagde of geannuleerde vlucht van of naar Schiphol. We zien vaak onterechte afwijzingen die we na het starten van een rechtszaak alsnog winnen.

Heb ik recht op vergoeding bij een vlucht van buiten de EU naar Schiphol?

U heeft recht op een vergoeding als uw vlucht van buiten de EU naar Schiphol wordt uitgevoerd door een Europese luchtvaartmaatschappij. Als u met een niet-Europese luchtvaartmaatschappij vliegt, heeft u geen recht op een vergoeding.

Kan ik nog een claim indienen?

Tot twee jaar uw vertraagde vlucht van of naar Schiphol kunt u een claim indienen voor een vergoeding. Na deze twee jaar komt uw claim te vervallen, wacht dus niet langer en dien nu uw claim in.

Worden mijn onkosten vergoed?

Als u extra kosten heeft gemaakt door uw vertraging van of naar Schiphol, dan heeft u ook recht op vergoeding van deze kosten. De verordening stelt een aantal dingen die vergoed worden:

  • Eten en drinken;
  • Een hotel indien nodig;
  • Vervoer van- en naar de luchthaven en het hotel;

Mocht u zulke kosten gemaakt hebben, benoem dit bij uw claim en bewaar de bonnetjes van deze onkosten. Deze zijn nodig om een vergoeding te claimen bij de luchtvaartmaatschappij. Als u midden in de nacht op Schiphol aankomt en u daardoor bijvoorbeeld niet meer met Schiphol taxi naar huis gebracht kunt worden, worden deze kosten niet vergoed. De luchtvaartmaatschappij is verantwoordelijk voor het brengen van u van-en-naar Schiphol, maar daarna houdt de verantwoordelijkheid op. 

Kies uw situatie bij Schiphol!

Vlucht vertraagd

Was uw vlucht van of naar Schiphol meer dan drie uur vertraagd? Dan heeft u waarschijnlijk recht op een vergoeding. Gebruik direct de vlucht checker bovenaan de pagina of klik hier en kijk waar u recht op heeft!

Vlucht geannuleerd

Was uw vlucht van of naar Schiphol geannuleerd? Kwam u hierdoor met meer dan drie uur vertraging op uw eindbestemming? Dan heeft u waarschijnlijk recht op een vergoeding. Gebruik direct de vlucht checker bovenaan de pagina of klik hier en kijk waar u recht op heeft!

Vlucht overboekt

Was uw vlucht van of naar Schiphol overboekt en mocht u niet mee op de vlucht? Kwam u hierdoor met meer dan drie uur vertraging op uw eindbestemming? Dan heeft u waarschijnlijk recht op een vergoeding. Gebruik direct de vlucht checker bovenaan de pagina of klik hier en kijk waar u recht op heeft!

Ervaringen

Onze klanten geven ons gemiddeld een !