Brexit: Cliff-edge scenario of milde gevolgen?

Er zijn nog veel onduidelijkheden over de Brexit. Ik zet de mogelijke gevolgen van de Brexit voor de luchtvaart op een rijtje. Er zijn een paar scenario’s die variëren van een cliff-edge scenario tot een zogenoemd ‘soft Brexit’. Hieronder zal ik er een paar uiteenzetten.

 Het verschil tussen een ‘soft  en een ‘hard’ Brexit

In het meest gunstige geval komt er een overgangsperiode waarin het toekomstige handelsakkoord uitgewerkt kan worden. Bij dit scenario komt er een douane-unie en verandert er niet veel voor de luchtvaart. Gelukkig zijn er steeds meer mensen die wel voor zo’n soort deal zijn.

Een ‘harde’ Brexit is een ander verhaal. Dan stapt het VK uit de interne markt én uit de douane-unie. In dit geval ontstaan er een aantal ingrijpende veranderingen. Als het VK de EU verlaat zonder deal gelden de Europese afspraken, zo ook over de passagiersrechten, niet meer. De EU verordening waarin staat dat passagiers bij vertraging of annulering van hun vlucht tot wel 600 euro compensatie krijgen geldt dan niet meer voor het VK. Er komen door het gebrek aan verordeningen ook langere douaneprocedures voor passagiers uit het VK. Verder zullen er importtarieven komen. Bovendien zijn de licenties van piloten, cabinebemanning en mecaniciens die zijn uitgegeven door de Britse luchtvaartautoriteit, niet meer geldig. Dit wordt ook wel het cliff-edge scenario genoemd.

 Het Noorse model

Er valt ook nog te denken aan het Noorse model. Noorwegen is wél deel van de interne markt, maar valt niet binnen de Europese douane-unie. “Misschien kunnen wij het niet precies zoals Noorwegen regelen, maar het zou mooi zijn als wij in ieder geval de Noorse dynamiek kunnen vatten: op goede voet met de EU leven, als bevriende buren”, zegt een politicus uit het VK. Dit lijkt een goed idee, maar er zijn veel mensen die denken dat dit niet gaat lukken. “Zo werkt het niet”, zegt een Noorse diplomaat. “Er is een groot grijs gebied tussen de douane-unie en de interne markt. Zonder de regels van de interne markt over te nemen, die eisen stellen aan goederen, zullen controles nodig blijven.”

‘One-stop security’ wordt verleden tijd

KLM maakt zich vooral zorgen over de veiligheidscontroles. KLM vervoert jaarlijks 5 miljoen passagiers uit het VK naar Schiphol, waarvan 1,3 miljoen passagiers op Schiphol overstappen en verder reizen. Overstap passagiers uit het VK zijn dus een belangrijke klant voor KLM. “Het verlaten van het 'one-stop security stelsel' betekent dat alle overstap passagiers vanuit het Verenigd Koninkrijk binnen de EU opnieuw alle veiligheids­checks moeten ondergaan (reiziger, ruim koffers en handbagage)", meldt KLM. Doordat een overstap langer gaat duren en er hierdoor ook extra mensen nodig zijn zal dit KLM extra geld kosten.

 Noodzaak EU-VK oplossing

KLM is er overigens wel van overtuigd dat ze gewoon door kan blijven vliegen. “Een harde Brexit of zelfs een no-deal Brexit betekent dat op basis van het verdrag van Chicago uit 1944 markttoegang wordt geregeld door terug te vallen op bilaterale luchtvaartakkoorden uit 1984-1985 tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk."

Volgens Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga, Infrastructuur en Waterstaat, is dat niet mogelijk. In de kamer wordt aan haar gevraagd of het mogelijk is om op het verdrag van Chicago terug te vallen. Ze antwoordt hierop dat dit niet mogelijk is, omdat dit onder de bevoegdheid van de EU valt. Minister Van Nieuwenhuizen stelt dat het ook nog eens wenselijk – en in de meeste gevallen zelfs noodzakelijk – om tot een EU-VK-oplossing te komen.

Bij een ‘harde’ Brexit zullen vluchten van het VK hetzelfde worden behandeld als andere landen buiten de EU. Er zal dan bijvoorbeeld geen compensatie recht meer bestaan voor vluchten van Londen naar Amsterdam. De vluchten die vertrekken vanaf een luchthaven binnen de EU richting het Verenigd Koninkrijk kunnen wel worden geclaimd. Bij een ‘soft’ Brexit zal er niet veel veranderen aan de passagiersrechten in de luchtvaart.

Het is de komende tijd nog even afwachten welk scenario werkelijkheid gaat worden. Er zijn twee opties wanneer de veranderingen door Brexit van kracht kunnen worden. Direct per 30 maart 2019 of als er een overgangsperiode komt dan per 1 januari 2021. Dit ligt eraan of het akkoord volledig is uitonderhandeld. Zekerheid is er dus waarschijnlijk pas vlak voor 30 maart.

Compensatie afhankelijk van de afstand

U kunt een compensatie ontvangen als u meer dan drie uur vertraagd bent, uw vlucht geannuleerd is of wanneer u geweigerd bent op de vlucht door bijvoorbeeld een overboeking. De compensatie die u mogelijk kunt ontvangen is afhankelijk van de gevlogen afstand en staat los van de originele ticketprijs.

€250

Tot 1500km

€400

1500km tot 3500km

€600

Meer dan 3500km

Claim process graphic

Check uw vlucht!

Vul hieronder uw vluchtgegevens in en controleer kosteloos of u recht heeft op een compensatie. Indien ons systeem aangeeft dat u recht heeft op compensatie dan is het mogelijk om binnen 3 minuten uw claim succesvol in te dienen.

Claim afhandeling

Wij vechten kosteloos uw claim aan bij de iedere luchtvaartmaatschappij om ervoor te zorgen dat u krijgt waar u recht op heeft. Tijdens dit proces wordt u op de hoogte gehouden van de status.

Juridisch proces

Indien nodig stappen wij in samenwerking met een gerenommeerd advocatenkantoor naar de rechter om uw gelijk te halen. Door met de professionele juristen samen te werken, hebben we een slagingskans van 97%!

Uitbetaling

Als wij succesvol zijn ontvangt u uw compensatie binnen een aantal dagen op uw rekening. Aviclaim houdt 25% (incl. BTW) van het geclaimde bedrag in.

Ervaringen

Onze klanten geven ons gemiddeld een !