Is uw TAP Air Portugal vlucht vertraagd?

Heeft u vertraging gehad met TAP Air Portugal? Claim dan nu tot wel 600 Euro compensatie! Controleer hieronder uw vlucht!

ZOEK MIJN VLUCHTNUMMER
In een paar minuten geregeld Geen administratiekosten Geen succes, geen kosten

Kan ik compensatie krijgen als mijn TAP vlucht vertraagd is?

Als uw TAP vlucht vertraagd is is de kans groot dat u uiteindelijk in aanmerking komt voor compensatie. Deze regels zijn vastgelegd in de Verordening 261/2004. Hoe het precies zit en wat u hiervoor moet doen leggen we u hier uit. Er zijn namelijk nog een aantal kanttekeningen alvorens u een nieuwe reis kunt boeken van de compensatie.

Wanneer valt mijn vlucht onder de Europese regelgeving?

Niet alle vluchten vallen onder de Europese regelgeving en niet alle vertragingen leveren u gelijk iets op. In de basis is het vrij simpel;

- U dient te vertrekken vanuit de Europese Unie.
- U vertrekt van buiten de Europese Unie, maar vliegt naar de Europese Unie met TAP of een andere Europese luchtvaartmaatschappij.

Let wel op dat het om de uitvoerende maatschappij gaat en niet perse om de maatschappij waar u de tickets heeft gekocht. Zo is TAP onderdeel van de Star Alliance. Hierdoor kan het bijvoorbeeld zo zijn dat u vanuit Zuid Amerika onder een TAP-vluchtnummer vliegt, maar dat de vlucht wordt uitgevoerd hun partner Azul. Bij eventuele vertraging komt uw vlucht dan niet in aanmerking voor compensatie.

Hoelang moet de vertraging zijn?

Sommige van uw rechten worden al actief bij een vertraging van 2 uur. TAP dient u dan eten en drinken aan te bieden, een telefoontje en het recht op het versturen van een e-mail. Hiertoe zijn ze echter weer niet verplicht als dit uiteindelijk voor een extra vlucht vertraging zorgt. Vaak worden hiervoor vouchers uitgeven op de luchthaven, waarmee wat eten en drinken kan worden gehaald. Dit is vaak niet toereikend gezien de prijzen op luchthavens, maar TAP heeft officieel wel aan haar plicht voldaan om uw wat aan te bieden bij vlucht vertraging. Meer hierover in het kopje “Verzorging”.

"Bij een vertraagde vlucht van 3 uur of meer, heeft u zelfs recht op een compensatie!"

Compensatie

Als uw vlucht meer dan 3 uur vertraagd is heeft u al recht op een compensatie voor het geleden tijdsverlies. Het belangrijkste hierbij is dat het gaat om de aankomstvertraging en niet om de vertrekvertraging. Onderweg kan er namelijk nog wel wat tijd goedgemaakt worden door de piloten door sneller te vliegen. De hoogte van de compensatie hangt samen met de vluchtafstand, en staat helemaal los van de ticketprijs. Vluchten vanuit Nederland met TAP naar Lissabon of Porto zijn meer dan 1500 kilometer, waardoor u recht heeft of €400,00 compensatie.

De volgende compensaties zijn van toepassing bij TAP:

- €250,00 compensatie per passagier voor vluchten tot 1500 kilometer
- €400,00  compensatie per passagier voor vluchten tussen de 1500 kilometer en 3500 kilometer
- €300,00  compensatie per passagier voor vluchten van meer dan 3500 kilometer (bij meer dan 3 uur)
- €600,00  compensatie per passagier voor vluchten van meer dan 3500 kilometer (bij meer dan 4 uur)


“ Vluchten vanuit Nederland met TAP naar Lissabon of Porto zijn meer dan 1500 kilometer, waardoor u recht heeft of €400,00 compensatie. “

Buitengewone omstandigheden of overmacht

In de Europese regelgeving zijn uw rechten dus beschermd, maar ook die van TAP. We willen natuurlijk wel dat we veilig op onze bestemming aankomen. Daarom hoeven luchtvaartmaatschappijen geen compensatie te betalen wanneer er sprake is van buitengewone omstandigheden. Dit zijn situaties waarop TAP zelf geen invloed heeft maar welke er wel voor zorgen dat de vlucht met vertraging wordt uitgevoerd, of zelfs geannuleerd dient te worden. Te denken valt aan zeer slechte weersomstandigheden, terreurdreiging op de bestemming of stakingen van een externe partij zoals de bagage afhandelaars, welke nodig zijn om de vlucht uit te voeren. Aansluitende vluchten met TAP naar de Azoren of Madeira willen nog wel eens door slecht weer in de problemen komen, aangezien deze eilandengroep midden op de oceaan liggen en er daar ook geen uitwijkmogelijkheden zijn naar andere luchthavens. We zullen het per situatie moeten inschatten of u wel of geen recht heeft. Wij vinden namelijk een vertraging van 24 uur niet normaal als sprake was een korte periode van harde wind of onweer.

“Is een vertraging van 24 uur goed te praten als er een half uurtje harde wind was?“

Een groot gedeelte van deze situaties eindigen in de Rechtbank, waarbij we vaak als winnaar uit de strijd komen. Voer daarom altijd uw vluchtgegevens in op onze website, zodat wij de situatie voor u kunnen evalueren. Ook tegen ons zeggen luchtvaartmaatschappijen vaak dat er sprake is van buitengewone omstandigheden, terwijl we uiteindelijk van de rechters gelijk krijgen en u gewoon recht heeft op een compensatie!

Welke situaties zijn per definitie geen overmacht?

Dit zijn alle situaties waarop TAP zelf invloed heeft. Stakingen van eigen personeel vallen dan dus ook niet onder overmacht, net als technische mankementen. TAP dient ervoor te zorgen dat de toestellen te allen tijde systematisch worden gecontroleerd en zonder problemen de vluchten uit kunnen voeren.

Verzorging

Eerder gaven we al aan dat u recht heeft op wat eten en drinken wanneer de vlucht vertraagd raakt. Maar als uw vlucht veel langer dan 3 uur vertraagd raakt, dan dient TAP u te verzorgen totdat u vertrekt met de vervangende vlucht.

Dat houdt het volgende in:

- Hotelovernachting(en) indien de vlucht pas de volgende dag vertrekt.
- Vervoer van en naar de luchthaven
- Eten en drinken ten tijde van de vertraging (in normale verhouding)

Ook wanneer uw vlucht vertraagd is geraakt vanwege buitengewone omstandigheden dient TAP u te verzorgen. Bieden ze u niets aan en moet u zelf kosten maken? U kunt dan zelf een accommodatie boeken en eten en drinken regelen. Dit kunt u later met bonnetjes claimen bij TAP. Let wel; veel maatschappijen vergoeden geen alcoholische versnaperingen en 4 of 5 sterren hotels.

Mijn vlucht is zolang vertraagd, het heeft al geen zin meer.

Dit kan natuurlijk wanneer u bijvoorbeeld een zakelijke afspraak heeft of een kort weekend tripje, waardoor er geen tijd meer overblijft op de bestemming. Als de vlucht meer dan 5 uur vertraagd is heeft u het recht op geld terug en de compensatie. Als dit gebeurt tijdens uw overstap, heeft u dat recht ook en dient TAP u terug te vliegen naar het initiële vertrekpunt.  



Waarom Aviclaim?

No Cure, No Pay!

U kunt uw claim kosteloos indienen bij Aviclaim. Wij gaan vervolgens voor u aan de slag om de compensatie te verkrijgen voor uw vertraagde Emirates vlucht. Als het ons lukt om compensatie te verkrijgen dan houden we 25% van het geclaimde bedrag in. Zelfs al duurt dit traject enkele maanden. Stel het lukt ons niet, dan betaalt u helemaal niets.

Juridisch traject

Wij willen graag dat u krijgt waar u recht op heeft. Vaak wordt een claim vanwege buitengewone omstandigheden afgewezen. In veel gevallen is dit incorrect, en dit vechten we dan ook graag aan namens u. Ook als we de rechtbank in moeten om de compensatie af te dwingen, betaalt u vooraf niets. Bij succes hanteren we 25% van het compensatiebedrag.

Uw voorgangers geven ons een 9!

Passagiers die ook te maken hebben gehad met een vertraagde vlucht bij Emirates geven ons een ruime 9! Sluit u zich aan in de rij van tevreden klanten die hun compensatie via Aviclaim hebben ontvangen?

Hoe werkt het?

Check uw vlucht

U kunt gelijk uw TUI vlucht checken! Had u een overstap of vervangende vlucht, dan kunt u dat ook aangeven, evenals de situatie. Indien ons systeem aangeeft dat u recht heeft op compensatie, dan zullen wij dit zo spoedig mogelijk bevestigen!

Claim indienen

Heeft u recht op compensatie? Dan kunt u in een paar minuten uw claim afronden. We hebben alleen een boekingsbevestiging, legitimatiebewijs en een getekende volmacht nodig! Heeft u ook nog kosten gemaakt gedurende de vertraging? Lever de bonnetjes gelijk in, dan claimen we die ook!

Claimen!

Gelukt? Dan is het nu aan ons! We zullen namens u TUI aansprakelijk stellen voor de opgelopen vertraging! Dit gaat vaak moeizaam, en kan dan ook enkele maanden duren. Soms moeten we zelf de rechtbank in om uw gelijk te halen! We houden u op de hoogte van de ontwikkelingen.

Uitbetaling

Ja! Het is ons gelukt! Vaak ontvangen wij het geld van de luchtvaartmaatschappij, waarna wij het zo snel mogelijk naar uw rekening zullen overmaken. Voor onze bewezen dienst houden we 25% van het claimbedrag in. Geen succes? Dan zijn er ook geen kosten.

Ervaringen

Onze klanten geven ons gemiddeld een !

Controleer uw vlucht!

Is uw vlucht meer dan drie uur vertraagd, geannuleerd of overboekt, vul dan uw vluchtgegevens in en controleer direct of u recht heeft op een compensatie!

In een paar minuten geregeld Geen administratiekosten Geen succes, geen kosten