Ryanair gaat staken op 12, 25 en 26 juli 2018.

UPDATE:

Ryanair heeft vandaag (18-07-2018) een groot aantal vluchten geannuleerd, hierdoor heeft u recht op compensatie!

KLIK HIER OM UW CLAIM IN TE DIENEN! 


Slecht nieuws voor de passagiers die op 12, 25 en 26 juli aanstaande vluchten hebben geboekt bij Ryanair. Op 12 juli aanstaande staken de piloten welke gestationeerd zijn in Ierland, en op 25 en 26 juli volgt het cabinepersoneel van België, Italië, Portugal en Spanje. Men hoopt door het staken op betere arbeidsvoorwaarden, en dat wet en regelgeving voor hen gaat gelden in het land waar zij gestationeerd zijn, in plaats van Ierse wetgeving, het land waar Ryanair zelf vandaan komt.


Staking 12 juli
De timing van de piloten en het cabinepersoneel is midden in de drukke zomerpiek, waardoor veel passagiers getroffen zullen worden. In een statement van Ryanair op Twitter geeft men aan teleurgesteld te zijn en dat de staking onnodig zou zijn, aangezien Ryanair reeds voorstellen aan de vakbonden zou hebben gedaan. Daarbij vermelden ze ook dat zo’n 7 % van de vluchten op 12 juli raakvlak heeft met Ierland, en dat men verwacht dat de andere 93% van de vluchten zonder problemen uitgevoerd kan worden. Dit is echter nog maar de vraag, omdat ook piloten in andere landen nog in gesprek zijn met de vakbonden en ook nog een staking overwegen.

Ryanair vliegt vanuit Dublin op Amsterdam en Eindhoven en zal dus ook zeker Nederlandse passagiers treffen. Ook vanuit Dusseldorf-Weeze en Keulen zullen er geen vluchten naar Dublin worden uitgevoerd. Ook deze luchthavens worden veelvuldig gebruikt door Nederlandse passagiers.

Statement Ryanair TWitter
Statement van Ryanair op Twitter als reactie op de aangekondigde staking van de piloten. (Bron: Twitter @Ryanair)

 

 

Staking 25 en 26 juli
De staking van het cabinepersoneel op 25 en 26 juli komt zo mogelijk op een nóg slechter moment aangezien het personeel uit vakantielanden Spanje, Portugal en Italië zich hebben aangesloten. Ook het Belgische personeel staakt deze dag. Midden in de zomervakantie zal de impact groot zijn.

Alleen al op Eindhoven Airport zijn er zo’n 25-30 aankomende én vertrekkende vluchten per dag, veelal naar de bestemmingen in de betreffende landen. Dit zal dus een flinke reeks aan geannuleerde Ryanair vluchten betreffen.


Wat moet u doen?

Mocht uw vlucht geannuleerd of vertraagd worden door de stakingen, dan hoort Ryanair u daar zo spoedig mogelijk over te informeren. We raden u ook aan om uw app of e-mail goed in de gaten te houden. Tot twee weken van te voren mogen ze dit doen, zonder dat ze hiervoor compensatie hoeven te betalen. Wel moeten ze u een alternatief bieden. Indien dit niet gewenst is voor u, kunt u een terugbetaling van de ticketkosten aanvragen. Voor de staking van 12 juli aanstaande zal Ryanair niet meer tijdig kunnen annuleren, hierdoor heeft u ook nog recht op compensatie.


Wat zijn uw rechten?
Naast het recht op omboeking of terugbetaling heeft u als getroffen passagier ook recht op compensatie wanneer uw vlucht binnen 14 dagen voor vertrek wordt geannuleerd.
In verschillende rechterlijke uitspraken is bepaald dat stakingen van het eigen personeel geen buitengewone omstandigheid is. Hierdoor dient de luchtvaartmaatschappij compensatie te betalen aan de getroffen passagiers.

De compensatiebedragen zijn op basis van de vluchtafstand, en staan los van de ticketprijs. Ondanks dat u natuurlijk liever gewoon vliegt op het door u gekozen moment, kan het toch zijn dat u een flinke ‘winst’ maakt op de reis naar de Spaanse kust. Bij de budget-airline kun je soms voor een paar tientjes heen en weer, en de compensatiebedragen zijn veel hoger!

  • Bij vluchten tot 1500 kilometer heeft u recht op € 250,00 per passagier!
  • Bij vluchten tussen 1500-3500 kilometer heeft u recht op € 400,00 per passagier!
  • Bij vluchten van meer dan 3500 kilometer (buiten de EU) heeft u recht op € 600,00 per passagier!

Wij helpen passagiers graag bij het verkrijgen van hun rechten. Ergens recht op hebben, en het recht innen is heel wat anders. In veel gevallen krijgen wij in eerste instantie te horen dat er sprake was van een buitengewone omstandigheid, waardoor er geen recht op compensatie bestaat. Na het voeren van talloze rechtszaken blijkt toch vaak dat passagier recht heeft op compensatie, en dat de luchtvaartmaatschappij alsnog moet betalen. Meer weten, klik hier om de reviews van onze tevreden klanten te lezen!

Ervaringen

Onze klanten geven ons gemiddeld een !

Controleer uw vlucht!

Is uw vlucht meer dan drie uur vertraagd, geannuleerd of overboekt, vul dan uw vluchtgegevens in en controleer direct of u recht heeft op een compensatie!

In een paar minuten geregeld Geen administratiekosten Geen succes, geen kosten